Ways of talking about drawing practices. Sociocultural views: Gombrich and visually controlled drawing
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.199Emneord (Nøkkelord):
sociocultural theory, drawing teaching, concepts, Gombrich, visual controlled drawingSammendrag
In this article, I explore how part of the culture historian professor Ernst Gombrich’s vocabulary can be used in two examples of today’s drawing processes among children (age 9–12). His terms are related to their possible theoretical origin and placed in sociocultural understandings of human activity—and contrasted with other possible useful terms in a drawing-teaching context. How terms can encourage various teaching practices is then discussed.Nedlastinger
Publisert
2011-12-22
Hvordan referere
Frisch, N. S. (2011). Ways of talking about drawing practices. Sociocultural views: Gombrich and visually controlled drawing. FormAkademisk, 4(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.199
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).