Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen
– analyse av retningslinjer 1889–1992
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026Emneord (Nøkkelord):
spesialrom for Kunst og håndverk, læreplaner, nasjonale retningslinjer, beordringer, råd og veiledningerSammendrag
I dag bestemmer den enkelte kommune hvordan spesialrom skal utformes ut fra gjeldende læreplan for grunnskolen og innenfor rammene av opplæringsloven, plan og bygningsloven samt byggetekniske forskrifter. Før 1983 fantes det imidlertid nasjonale retningslinjer for utforming av spesialrom i den norske grunnskolen. Jeg har anvendt kritisk diskursanalyse og analysert slike retningslinjer fra 1889 til 1992. Retningslinjene i denne perioden skifter fra beordringer om spesialrom for læring av spesifikke håndverk (1889–1960) til beordringer som ideologisk understøtter rom for fri utfoldelse av formings-aktiviteter og selvutvikling (1960–1992). De analyserte tekstene før 1960 inneholder ikke forskningsbaserte begrunnelser for hvordan spesialrom skal eller bør være, beordringene synes heller å lene seg på tradisjon og erfaring. Etter 1960 begrunnes beordringene først og fremst ut fra teori; nye ideer og tanker om faget Forming. Dette skiftet har også økonomiske motiver.
Referanser
Arkivportalen. (2017). S-4F-11195 – Grunnskolerådet. https://www.arkivportalen.no/contributor/no-a1450-01000000629346?ins=RA
Arnljot I. (1959). Rom for kombinert aktivitet i skolen. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red). Skolebygging:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Dalaker, M., & Bastiansen, A. (Red.). (1959). Skolebygging: kurs ved NTH 1958. NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Dahl, E. & Johansen R.O. (2006). Akantus. Vigmostad & Bjørke.
Dahl, T., Askling B., Heggen, K., Kulbandstad, L. I., Lauvdal, T., Qvortrup,L., Salvanes, K. G., Skagen, K., Skrøwset, S., & Thue F. W. (2016). Om lærerrollen Et kunnskapsgrunnlag. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2021072948113
Direktoratet for byggkvalitet. (2017). Byggteknisk forskrift (TEK17) med veiledning. https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse : Textual Analysis for Social Research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203697078 https://doi.org/10.4324/9780203697078
Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K., A. (1979). The Domains of Curriculum and Their Study. In Curriculum Inquiry. The study of Curriculum Practice (pp. 43-76). McGraw-Hill Book Company.
Grunnskolerådet. (1972). Forming, rom og utstyr (Informasjonshefte nr. 6). Universitetsforlaget. https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009010704089
Grunnskolerådet. (1979). ERFA om skolebygg Planlegging og utforming av skolebygg Grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008060200086
Grunnskolerådet. (1983). ERFA om skolebygg. Fagarealer i grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014040905040
Grunnskolerådet. (1984). Forming. Innstilling fra en arbeidsgruppe. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013100206075
Grunnskolerådet. (1991). Handlingsplan for styrking av de estetiske fagene i skolen: inntrykk - uttrykk – avtrykk. https://www.nb.no/nbsok/nb/d9cf59eb26e23858d2cbd88e2f9221f5?index=11#0
Haabesland, A. Å. & Vavik R. (2004). Kunst og håndverk ˗ hva og hvorfor. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013120306117
Hansen, B. H. (2015). Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk [Masteravhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus]. ODA. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/2712
Hellkås T. (1959). Rom for sløyd- og tegneundervisning. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 93 - 98). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Helsedirektoratet. (2014). Miljø og helse i skolen Veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-skolen/pdf-versjon
Håberg K. R., Johanson L., Nielsen L. M. & Retvik J. (1997). Mønster på vandring. Tell forlag.
Kjosavik, S. (2003). Fra forming til kunst og håndverk fagutvikling og skolepolitikk 1974-1997 (HiT skrift nr. 5/2003). Høgskolen i Telemark. http://hdl.handle.net/11250/2439167
Kolsrud, O. (2008) Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005. Universitetsforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013060305011
KUD. (1922). Normalplan for landsfolkeskolen. J.M. Stenersen forlag. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016101929003
KUD. (1939). Normalplan for byfolkeskolen. H. Aschehoug & co. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017062307152
KUD. (1946). Typeplaner for skolehus i bygdene. Lovføresegner, administrative direktiver og rettleiing, typeplaner. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017010648013
KUD. (1947a). Lov om folkeskolen i kjøpstædene (av juli1936). Med forklaring av Kirke- og undervisningsdepartementet. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016121548261
KUD. (1947b). Normalplan (Mønsterplan) for landsfolkeskulen. H. Aschehoug & co. https://www.nb.no/nbsok/nb/63ab91c9d9627082e506d43f784d7a83?lang=no#0
KUD. (1960). Læreplan for forsøk med 9-årig skole. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008051904019
KUD. (1974). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008052804017
KUD. (1978). Rundskriv F-100/78. Arkivet Kunnskapsdepartementet.
KUD. (1987). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007080200101
KUF. (1997). Læreplanværket for den 10. årige grunnskolen.
https://www.nb.no/nbsok/nb/f4ce6bf9eadeb389172d939275c038bb#0
Lov om Folkeskolen i kjøpstederne. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026
Lov om Folkeskolen paa landet. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026
Lov om Folkeskolen i kjøpstædene. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008041601027
Lov um folkeskulen på landet. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012092705085
Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for Kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen (2. utg.). Universitetsforlaget.
NOU 1975: 40 (1975). Planlegging og utforming av undervisningsbygg. Kirke og undervisningsdepartementet. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008121500059
Selvåg, O. (1959). Skoler og økonomi. I B.L. Mohr (Red). Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 149-157). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Sirvåg, T. (1959). Proposisjon om lov om folkeskolen (Ot. Prp. Nr.30, 1958) og spørsmålet om skoleutbygging og romkrav. M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 55- 61). NTH. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Skrede, J. (2017). Kritisk diskursanalyse. Cappelen Damm Akademisk.
Tvedt, J.P. (2018). Kreative rom, eller rom for kreativitet: en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen. [Masteravhandling, NMBU] https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2558175
Underthun, K. (2003). Rom for kunst og håndverk: en studie av de estetiske og funksjonelle aspekter ved rom for kunst og håndverk på nybygde skoler. [Hovedfagsavhandling]. Høgskolen i Oslo Avdeling for estetiske fag.
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01‑02). https://www.udir.no/lk20/khv01-02
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Harald Eivind Moe
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).