Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen

– analyse av retningslinjer 1889–1992

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026

Emneord (Nøkkelord):

spesialrom for Kunst og håndverk, læreplaner, nasjonale retningslinjer, beordringer, råd og veiledninger

Sammendrag

I dag bestemmer den enkelte kommune hvordan spesialrom skal utformes ut fra gjeldende læreplan for grunnskolen og innenfor rammene av opplæringsloven, plan og bygningsloven samt byggetekniske for­skrifter. Før 1983 fantes det imidlertid nasjonale retningslinjer for utforming av spesialrom i den nor­ske grunn­skolen. Jeg har anvendt kritisk diskursanalyse og analysert slike retningslinjer fra 1889 til 1992. Ret­ningslinjene i denne perioden skifter fra beordringer om spesialrom for læring av spesifikke hånd­verk (1889–1960) til beordringer som ideologisk understøtter rom for fri utfoldelse av formings-akt­iviteter og selvutvikling (1960–1992). De analyserte tekstene før 1960 inneholder ikke forskningsbaserte begrunnelser for hvordan spesialrom skal eller bør være, beordringene synes heller å lene seg på tradi­sjon og erfaring. Etter 1960 begrunnes beordringene først og fremst ut fra teori; nye ideer og tanker om fag­et Forming. Dette skiftet har også økonomiske motiver.

Referanser

Arkivportalen. (2017). S-4F-11195 – Grunnskolerådet. https://www.arkivportalen.no/contributor/no-a1450-01000000629346?ins=RA

Arnljot I. (1959). Rom for kombinert aktivitet i skolen. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red). Skolebygging:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Dalaker, M., & Bastiansen, A. (Red.). (1959). Skolebygging: kurs ved NTH 1958. NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Dahl, E. & Johansen R.O. (2006). Akantus. Vigmostad & Bjørke.

Dahl, T., Askling B., Heggen, K., Kulbandstad, L. I., Lauvdal, T., Qvortrup,L., Salvanes, K. G., Skagen, K., Skrøwset, S., & Thue F. W. (2016). Om lærerrollen Et kunnskapsgrunnlag. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2021072948113

Direktoratet for byggkvalitet. (2017). Byggteknisk forskrift (TEK17) med veiledning. https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse : Textual Analysis for Social Research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203697078 https://doi.org/10.4324/9780203697078

Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K., A. (1979). The Domains of Curriculum and Their Study. In Curriculum Inquiry. The study of Curriculum Practice (pp. 43-76). McGraw-Hill Book Company.

Grunnskolerådet. (1972). Forming, rom og utstyr (Informasjonshefte nr. 6). Universitetsforlaget. https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009010704089

Grunnskolerådet. (1979). ERFA om skolebygg Planlegging og utforming av skolebygg Grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008060200086

Grunnskolerådet. (1983). ERFA om skolebygg. Fagarealer i grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014040905040

Grunnskolerådet. (1984). Forming. Innstilling fra en arbeidsgruppe. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013100206075

Grunnskolerådet. (1991). Handlingsplan for styrking av de estetiske fagene i skolen: inntrykk - uttrykk – avtrykk. https://www.nb.no/nbsok/nb/d9cf59eb26e23858d2cbd88e2f9221f5?index=11#0

Haabesland, A. Å. & Vavik R. (2004). Kunst og håndverk ˗ hva og hvorfor. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013120306117

Hansen, B. H. (2015). Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk [Masteravhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus]. ODA. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/2712

Hellkås T. (1959). Rom for sløyd- og tegneundervisning. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 93 - 98). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Helsedirektoratet. (2014). Miljø og helse i skolen Veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-skolen/pdf-versjon

Håberg K. R., Johanson L., Nielsen L. M. & Retvik J. (1997). Mønster på vandring. Tell forlag.

Kjosavik, S. (2003). Fra forming til kunst og håndverk fagutvikling og skolepolitikk 1974-1997 (HiT skrift nr. 5/2003). Høgskolen i Telemark. http://hdl.handle.net/11250/2439167

Kolsrud, O. (2008) Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005. Universitetsforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013060305011

KUD. (1922). Normalplan for landsfolkeskolen. J.M. Stenersen forlag. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016101929003

KUD. (1939). Normalplan for byfolkeskolen. H. Aschehoug & co. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017062307152

KUD. (1946). Typeplaner for skolehus i bygdene. Lovføresegner, administrative direktiver og rettleiing, typeplaner. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017010648013

KUD. (1947a). Lov om folkeskolen i kjøpstædene (av juli1936). Med forklaring av Kirke- og undervisningsdepartementet. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016121548261

KUD. (1947b). Normalplan (Mønsterplan) for landsfolkeskulen. H. Aschehoug & co. https://www.nb.no/nbsok/nb/63ab91c9d9627082e506d43f784d7a83?lang=no#0

KUD. (1960). Læreplan for forsøk med 9-årig skole. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008051904019

KUD. (1974). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008052804017

KUD. (1978). Rundskriv F-100/78. Arkivet Kunnskapsdepartementet.

KUD. (1987). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007080200101

KUF. (1997). Læreplanværket for den 10. årige grunnskolen.

https://www.nb.no/nbsok/nb/f4ce6bf9eadeb389172d939275c038bb#0

Lov om Folkeskolen i kjøpstederne. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026

Lov om Folkeskolen paa landet. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026

Lov om Folkeskolen i kjøpstædene. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008041601027

Lov um folkeskulen på landet. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012092705085

Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for Kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen (2. utg.). Universitetsforlaget.

NOU 1975: 40 (1975). Planlegging og utforming av undervisningsbygg. Kirke og undervisningsdepartementet. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008121500059

Selvåg, O. (1959). Skoler og økonomi. I B.L. Mohr (Red). Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 149-157). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Sirvåg, T. (1959). Proposisjon om lov om folkeskolen (Ot. Prp. Nr.30, 1958) og spørsmålet om skoleutbygging og romkrav. M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 55- 61). NTH. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Skrede, J. (2017). Kritisk diskursanalyse. Cappelen Damm Akademisk.

Tvedt, J.P. (2018). Kreative rom, eller rom for kreativitet: en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen. [Masteravhandling, NMBU] https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2558175

Underthun, K. (2003). Rom for kunst og håndverk: en studie av de estetiske og funksjonelle aspekter ved rom for kunst og håndverk på nybygde skoler. [Hovedfagsavhandling]. Høgskolen i Oslo Avdeling for estetiske fag.

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01‑02). https://www.udir.no/lk20/khv01-02

Nedlastinger

Publisert

2021-12-29

Hvordan referere

Moe, H. E. (2021). Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen : – analyse av retningslinjer 1889–1992. FormAkademisk, 14(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026

Utgave

Seksjon

Artikler

Cited by