Manifestations of social resistance in craft processes
Iku, Nasa and Sami indigenous craft
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4179Emneord (Nøkkelord):
Craft, design, indigenous peoples, social resistance, social sustainabilitySammendrag
This paper aims to analyze craft objects that could contain inherent meanings of social, cultural, ecological or political resistance. The creative processes of makers from the Iku and Nasa indigenous peoples of Colombia and the Sami people of Sweden have been studied. The paper encompasses a theoretical reflection on the communicative capacity of objects and their implicit meanings as well as of the basic concepts of resistance and craft paired with a brief description of the Iku, Nasa and Sami indigenous peoples. An analysis of the manifestations that could be considered as resistance in the studied artisanal processes is brought forward through 11 interviews with artisans and the paper proposes a final reflection on how craft objects can have the capacity to communicate social, cultural, political and ecological resistance.
Referanser
Aroca, A. (2008). Una propuesta metodológica en etnomatemática. Revista UDCA de Actualidad y Divulgación Científica. 11, 67 -76. https://doi.org/10.31910/rudca.v11.n1.2008.603
Cardoso, R. (2010). Craft versus design. In G. Adamson (Ed.), The Craft Reader (pp.321-332). Berg.
Chavaco F. Y. (2019). Construcción de Significados Culturales a partir de los Tejidos que Elaboran las Mujeres Nasa de Tierradentro como estrategia de Comunicación para la Pervivencia. Journal Ciencia e Interculturalidad. 25(2). https://doi.org/10.5377/rci.v25i2.8574
Cid Jurado, A. (2002). El estudio de los objetos y la semiótica. Cuicuilco. 9(25). https://www.redalyc.org/pdf/351/35102511.pdf
Fariello M. A. (2011). Making and naming. The lexicon of studio craft. In M. E. Buszek (Ed.). Extra ordinary craft and contemporary art (pp. 25-42). Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw76n.6
Harrod, T. (2018). Craft. Documents of Contemporary art. The MIT Press/Whitechapel Gallery.
Kraus, K. (2014, April 16). The Indigenous fight against colonial veganism. https://rabble.ca/blogs/bloggers/vegan-challenge/2014/04/indigenous-fight-against-colonial-veganism?fbclid=IwAR3UxVVAeYooXDEvlMrbzfDA3lQarer474CO-kf-5u-40yeHvxI2TMIdaak
López Martínez, M. (2012). Gandhi, política y satyagraha. Ra Ximhai, 8(2),39-70. https://doi.org/10.35197/rx.08.01.e.2012.02.ml
López- Martínez, M. (2013). Política sin matar. Revista Vectores de Investigación. 7, 33-84.
Mazanti, L. (2011). Super-objects: Craft as an aesthetic position. In M. E. Buszek (Ed.) Extra ordinary craft and contemporary art (pp.59-82). Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822392873-005
Organización Nacional Indígena de Colombia. (2020, May 27) Pueblos indígenas de Colombia. https://www.onic.org.co/pueblos
Quilcué, K. (2017). UMNA ÇXHAÇX ÇXHA ÇXH FXI'ZENXI Tejiendo resistencia. [Bachelor dissertation, Universidad Externado de Colombia]. UE Campus Repository. https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/329
Vargas Reyes, B. & Ariza Santamaría, R. (2019). Liberación de la madre tierra: entre la legitimidad y los usos sociales de la ilegalidad. Revista Socio-Jurídicos, 22(1), 203-231. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/sociojuridicos/a.7641
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Stefanía Castelblanco Pérez
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).