Skaperprosesser og eierskap
Designfaglige, kunstneriske og juridiske perspektiver
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5086Emneord (Nøkkelord):
Designkompetanse, eierskapsbeskyttelse, juridiske og estetiske metoder, frie og kreative valg, Il Tempo GiganteSammendrag
I tråd med den alminnelige rettsliggjøringen i samfunnet er det blant annet i økende grad behov for design- og kunstfaglig ekspertise i domstolene og andre tvisteløsningsorganer. I denne artikkelen diskuteres grunnleggende prinsipper for kreative prosesser og vurderinger av resultater i lys av ulike former for eierskap og rettslig regulering av disse, i den hensikt å styrke kunnskap og forståelse mellom de tre fagfeltene design, kunst og juss (IPR). Sentrale problemstillinger som tas opp er konsekvenser av dagens utvidede designbegrep, estetikkens rolle i skapende prosesser, rettslige kriterier for ulike former for eierskapsbeskyttelse og koblingen mellom de rettslige kriteriene og de designfaglige vurderingene, med vekt på estetiskfaglige vurderinger. Rettsprosessen om rettighetene til Il Tempo Gigante benyttes som gjennomgående eksempel for å illustrere generelle poenger.
Referanser
Akner Koler, C. (2007). Form & formlessness: Questioning aesthetic abstractions through art projects, cross-disciplinary studies and product design education [Doktorgradsavhandling, Chalmers tekniska högskola]. Diva portal. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1153218/FULLTEXT01.pdf
Arnheim, R. (1974). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520351271
Aukrust, K. (1975). Reodor Felgen med “Il Tempo Gigante” [Tegning] . Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo, Norge. https://www.nasjonalmuseet.no/samlingen/objekt/NG.K_H.1987.0119?_gl=1*yac2ea*_up*MQ..*_ga*MTY2NTYxNjY5Ni4xNzQ4NTM3MDU0*_ga_7FBBTCX7G5*czE3NDg1MzcwNTQkbzEkZzAkdDE3NDg1MzcwNTQkajYwJGwwJGgw
Balganesh, S. (2014). Unplanned coauthorship. Virginia Law Review, 100(8), 1683-1756. https://www.jstor.org/stable/24363220
Balganesh, S. (2017). Causing copyright. Columbia Law Review, 117(1), 1-78. https://scholarship.law.columbia.edu/faculty_scholarship/2830
Bergman, S. (2019). Utfordringer ved bruk og deling av visuelle uttrykk i en digital tidsalder. FormAkademisk, 12(1), 1-20. https://doi.org/10.7577/formakademisk.2641
Bergman, S. (2021). Hvilken betydning har hvem som kopierer? Ulike utfordringer ved bruk av visuelle åndsverk. FormAkademisk, 14(1), 1-19. https://doi.org/10.7577/formakademisk.4124
Boe, E.M. (2010). Innføring I juss. Juridisk tenkning og rettskildelære. Universitetsforlaget.
Brand Valley (2016). Sakkyndig vurdering Il Tempo Gigante. 08.09.2016. https://static1.squarespace.com/static/56a60c7b9cadb67699748b6c/t/59e66556d0e62844ecdcc123/1508271508743/Caprino-vs-Aukruststiftelsen-Hunderfossen_Brand+Valley-sakkyndingvurdering_20160908_web.pdf%20ndig%20vurdering:%20Il%20Tempo%20Gigante,%2008.09.2016
Chapman, J. (2015). Emotionally durable design: objects, experiences and empathy (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315738802
Ching, F. D. K., & Juroszek, S. P. (2019). Design drawing (Third edition. ed.). John Wiley & Sons.
Critchlow, K. (1969). Order in space: a design source book. Thames and Hudson.
Critchlow, K. (2011). Order in space: a design source book. Thames and Hudson. https://archive.org/details/OrderInSpaceDesignSourceBookByKeithCritchlow
Danowsky, P. & Strøm, K.E. (2001). Paneldebat om dommeres og syns- og skønsmænds rolle i ophavsretssager. NIR: Nordiskt Immateriellt Rättsskydd, 70(4), 666-672.
Designloven. (2003). Lov om beskyttelse av design (LOV-2003-03-14-15). Lovdata. https://lovdata.no/lov/2003-03-14-15
Fishman, J. P. (2015). Creating around copyright. Harvard Law Review, 128(5), s. 1333-1403.
Graver, H.P. (2008). Vanlig juridisk metode? Om rettsdogmatikken som juridisk sjanger. Tidsskrift for rettsvitenskap, 121(2). https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3096-2008-02-01
Graver, H.P. (1998). Nyere utviklingslinjer i norsk rettsvitenskap. Lov og rett, 37(10), 579-603. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3061-1998-10-02
Grimsgaard, W. (2018). Design og strategi. Cappelen Damm akademisk.
Gulden, T. (2013). Modelling of memories through design. In J. Lawlor, G. Reilly, R. Simpson, M. Ring, A. Kovacevic, M. McGrath, W. Ion, D. Tormey, E. Bohemia, C. McMahon, & B. Parkinson (Eds.), DS 76: Proceedings of E&PDE 2013, the 15th International Conference on Engineering and Product Design Education, Dublin, Ireland, 05-06.09.2013 (pp. 710-715). The Design Society. https://www.designsociety.org/publication/34794/Modelling+of+memories+through+design
Gulden, T., & Moestue, C. (2011). Contexts of Experience – a Psychology-Based Design Tool, towards Sustainable Consumption through Extending the Product Lifetime. International Association of Societies of Design Research. In The 4th World Conference on Design Research: IASDR 2011: Diversity and unity, Delft, The Netherlands, 31.10-04.11.2011. IASDR. https://doi.org/10.13140/2.1.2782.9126
Hannah, G. G. (2002). Elements of Design: Rowena Reed Kostellow and the Structure of Visual Relationships. Princeton Architectural Press.
Heimer, A. (2020). Å gripe form for å begripe form. Konkret og abstrakt formforståelse [Doktoravhandling]. Universitetet i Sørøst-Norge.
Herriott, R. (2022). The Aesthetics of Industrial Design: Seeing, Designing and Making (1 ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003183303
Hestad, M. (2016). Branding and product design: An integrated perspective. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315569871
Hestad, M. & Killi, S. (2020). Samskaping til glede og besvær: Fenomenet Il Tempo Gigante, fra en tegning til en berg- og dalbane, via norgeshistoriens mest sette film. FormAkademisk, 13(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.2959
Hillner, M (2021). Intellectual Property, Design Innovation, and Entrepeneurship. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-62788-1
Itten, J., & Jørgensen, E. M. (1995). Farvekunsten og dens elementer: subjektive opplevelser og objektive kunnskaper som veiledning til kunsten. Forsythia.
Jarvis, P. (2002). Praktiker-forskeren: Udvikling af teori fra praksis. Alinea.
Lukoseviciene, A. (2021). Authors and Creative Users. Addressing the Conceptual Challenges of Digital Creativity to EU Copyright Law from the Perspective of the Author [Doctoral Thesis]. Faculty of Law, Lund University. https://lup.lub.lu.se/search/files/102355959/Aurelija_Lukoseviciene_thesis.pdf
Kimbell, L. (2015). The service innovation handbook: Action-oriented creative thinking toolkit for service organizations: Templates, cases, capabilities. BIS Publishers.
Linder, M. (2024), Kunsthåndverk. https://snl.no/kunsth%c3%a5ndverk
Ljostad, R. (2018). Il Tempo Gigante i Høyesterett. NIR: Nordiskt Immateriellt Rättsskydd, 87(3), 394-407.
Markedsføringsloven. (2009). Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår mv. (LOV-2009-01-09-2). Lovdata. https://lovdata.no/lov/2009-01-09-2
Mæhle, S.S. & Aarli, R. (2022). Fra lov til rett (3. utg.). Gyldendal.
Nordenstam, T. (2000). Fra kunst til vitenskap: Humanvitenskapenes grunnlag i et historisk perspektiv (2. utg.). Fagbokforlaget.
Norman, D. A. (2004). Emotional design: Why we love (or hate) everyday things. Basic Books.
Norman, D.A. & Nielsen, J. (1998). The Definition of User Experience (UX). https://www.nngroup.com/articles/definition-user-experience/
Norske Kunsthåndverkere.(2025). Om NK. https://www.norskekunsthandverkere.no/om-nk
Papanek, V. (1985). Design for the real world: Human ecology and social change (2. utg.). Thames & Hudson.
Patentloven. (1967). Lov om patenter (LOV-1967-12-15-9). Lovdata. https://lovdata.no/lov/1967-12-15-9
Rodgers, P. A. & Yee, J. (Red.). (2018). The Routledge companion to design research. Routledge.
Rodriguez, L., & Peralta, C. (2014). From Product to Service Design: A Thinking Paradigm Shift. FormAkademisk, 7(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.801
Rognstad, O-A. (2018a). Property Aspects of Intellectual Property. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781139680318
Rognstad, O.-A. (2018b). Høyesterett og Il Tempo Gigante – en kommentar til advokat Rune Ljostads artikkel i NIR 2018 s. 394. NIR: Nordiskt Immateriellt Rättsskydd, 87(4), 568-586.
Rognstad, O.-A. (2019). Opphavsrett (2. utg.). Universitetsforlaget.
Rognstad, O.-A., Irgens-Jensen, H., Stenvik, K., Ørstavik, I. B. & Østerud, E. (2021). Markedsrett: Innføring i markedsførings-, konkurranse- og immaterialrett. Universitetsforlaget.
Rosenmeier, M. (2001). Nogle bemærkninger om sagkyndiges medvirkning i ophavsretssager. Ugeskrift for Retsvæsen B, 102-109.
Sevaldson, B. (2011) GIGA-Mapping: Visualisation for complexity and systems thinking in design., Nordes 2011 - Making Design Matter, 29 - 31 May, School of Art & Design, Aalto University, Helsinki, Finland. https://doi.org/10.21606/nordes.2011.015
Sevaldson, B. (2017). Redesigning systems thinking. FormAkademisk, 10(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1755
Sevaldson B. & Jones P. (2019). An Interdiscipline Emerges: Pathways to Systemic Design. She Ji: The Journal of Design, Economics and Innovation, 5(2). https://doi.org/10.1016/j.sheji.2019.05.002
Simblet, S. (2005). The drawing book. Dorling Kindersley.
Sjøvoll, V., & Gulden, T. (2017). Game dynamics in design - a process to achieve creative agency (to give people a chance). I Berg et.al. (Red.). Proceedings of E&PDE 2017 - International Conference on Engineering and Product Design Education. Building Community: Design Education for a Sustainable Future (pp. 274-279). The Design Society. https://hdl.handle.net/10642/5963
Skoghøy, J. E. A. (2023). Rett og rettsanvendelse (2. utg.). Universitetsforlaget.
Stenvik, A. (2020). Patentrett (4. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Stickdorn, M., Hormess, M. E., Lawrence, A. & Schneider, J. (2018). This is service design doing: Applying service design and design thinking in the real world: A practitioners' handbook. O'Reilly.
Teilmann-Lock, S. (2017). Industrial Property or Artistic Property? Design, Intellectual Property Law and the PH Lamp. Journal of Design History, 30(4), 408-419. https://doi.org/10.1093/jdh/epw020
Teilmann-Lock, S. (2024). "What You See Is What You Get": The Art of Protecting Design in Intellectual Property Law, Grey Room, (94), 77-81. https://doi.org/10.1162/grey_a_00393
Torvund, O. (2023). Opphavsrett for begynnere (3. utg.). Universitetsforlaget.
Varemerkeloven. (2010). Lov om beskyttelse av varemerker (LOV-2010-03-26-8). Lovdata. https://lovdata.no/lov/2010-03-26-8
Wong, W. (1993). Principles of Form and Design. John Wiley.
Åndsverkloven. (2018). Lov om opphavsrett til åndsverk mv. (LOV-2018-06-15-40). Lovdata. https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Ole-Andreas Rognstad, Astrid Heimer

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.