Uformell tegning og formell tegneundervisning sett i lys av teori om lek
Om professor Liv Merete Nielsens bidrag for å fremme visuell kompetanse
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5174Emneord (Nøkkelord):
tegning, lek, sosiokulturell teori, visual literacy, visuell kompetanse, visuell kontroll, modellering, imitasjon, mimesis, observasjonstegning, barnehage, skoleSammendrag
Artikkelen har som mål å belyse tilnærminger til tegning som synliggjør professor Liv Merete Nielsens bidrag til visuell kompetanse i opplæringen ved å belyse barns tegneprosesser ut ifra et sosiokulturelt perspektiv. Margareta Öhman sosiokulturelle lek-teoretiske bidrag beskriver lekens kjennetegn ut ifra følgende kriterier: Stammen av leken er spontan og frivillig, morsom, krever aktivt engasjement, har ikke tydelige mål, styres av indre motivasjon og gir en følelse av kontroll. Flere av disse karakteristikkene kan kjennes igjen i barnehagebarns og skolebarns uformelle, det vil si selvinitierte og selvstyrte, tegneprosesser i lek med verktøy som blyanter, tusjer, pensler og maling. Problemstillingen er derfor: Hvordan kan uformell tegning forstås som lek og hvordan kan denne forståelsen være med på å støtte barn og elever i visuelt kontrollerte tegneprosesser i formell tegneundervisning? Kasusstudie benyttes som metodologisk tilnærming for å utforske to kasus av uformelle tegneprosesser, en fra barnehage og en fra skole. I uformell tegning er det å mestre de samme visuelle uttrykkene ofte en del av leken. Å sammen beherske et univers i leken og å mestre de samme visuelle formuttrykkene ved modellering er en del av funnet. Modellering og mimesis blir en inngang til å kunne knytte trekk ved uformelle tegneprosesser, det Öhman kaller inspirasjon til imitasjon, til den formelle tegneundervisningsarenaen i skole og barnehage. Dette kan være en mulig motivasjon for å lære å tegne, og dermed fremme det professor Liv Nielsen kaller visual literacy, det vil si visuell kompetanse til å skape og forstå bilder og tegninger.
Referanser
Lutnæs, E., Brænne, K. & Omtveit, B. (2023). Kunst og håndverk. Argumenter for et kunnskapsbasert fag med samfunnsrelevans. FormAkademisk, 13(4), 1-7. https://doi.org/10.7577/formakademisk.5089
Brænne, K., & Heggvoll, J. (2018). Begynnaropplæring i teikning. FormAkademisk. 11(3), 10-14. https://doi.org/10.7577/formakademisk.2678
Brænne, K. & Nielsen, L. M. (2012). Design literacy - knowledge and meaning in context. I M. Gulliksen & K. Riis. Book of abstracts. Making. An international conference of materiality and knowledge 24. – 27 September 2012, Notodden. NordFo. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/2438149/BookOfAbstracts.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cole, M. (1996). Cultural psychology: A once and a future discipline. Harvard University press.
Frisch, N. S. (2010). To see the visually controlled: Seeing-drawing in formal and informal contexts: A qualitative comparative case study of teaching and learning drawing processes from Vega in Northern Norway [Doktorgradsavhandling, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet – NTNU]. NTNU Open. http://hdl.handle.net/11250/270213
Frisch, N. S. (2011). Ways of talking about drawing practices. Sociocultural views: Gombrich and visually controlled drawing. FormAkademisk, 4(2), 26-37. https://doi.org/10.7577/formakademisk.199
Frisch, N. S. (2013) (red.). Tegningen lever!. Akademika Forlag.
Frisch, N. S. (2018). Tegning. I N. S. Frisch, M.-A. Letnes & J. Moe (Red.), Boka om kunst og håndverk i barnehagen (247-272). Universitetsforlaget.
Gudmundsdottir, S. (1998). Kasusstudier i lærerutdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 3, s. 150-157.
Kristiansen, Ø. (2023). Øisteins blyant. https://www.nasjonalmuseet.no/oisteins-blyant
Lillemyr, O. F. (2020). Lek på alvor. Universitetsforlaget. (Opprinnelig utgitt 1990)
Lowenfeld, V. & Brittain, L. (1979). Kreativitet og vækst. Gjellerup Forlag. (Opprinnelig publisert 1947)
Nielsen, L. M. (2000). Drawing and spatial representation. Reflection on purposes for art education [Doktorgradsavhandling, Arkitekthøgskolen i Oslo]. ADORA. http://hdl.handle.net/11250/2623403
Nielsen, L. M. (2014). Debunking teacher’s resistant to teaching children to draw – a companion to citizenship for the future. Techne Serien - Forskning I slöjdpedagogik Och slöjdvetenskap, 21(2), 34–42. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/1264
Nielsen, L. M. (2015). LMN har ordet – bærekraftige søyler i kunst og håndverk, FORM 49(1). https://www.kunstogdesign.no/nyhetssaker/lmn-1-2015
Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for kunst og håndverk (2. utg.). Universitetsforlaget.
Nielsen, L. M. (2022). LMN har ordet – praksissjokk eller systemsvikt? FORM, 56(4), 9. https://www.kunstogdesign.no/nyhetssaker/form42022-lmn-praksissjokk-eller-systemsvikt
Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode. Universitetsforlaget.
Reitan, J. B. (2007). Improvisation in tradition. A study of contemporary vernacular clothing design practices by Inuqioq women in Kaktovik, North Alaska (CONTEXT, Nr. 28). [Doktorgradsavhandling, Arkitekthøgskolen i Oslo]. ADORA. http://hdl.handle.net/11250/298633
Selander, S. (2017). Didaktiken etter Vygotskij: design för lärande. Liber.
Skjelbred, B. H. (2021). Lærerens oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen [Doktorgradsavhandling, Høgskulen på Vestlandet]. HVL Open. https://hdl.handle.net/11250/2760505
Shulman, L. (1981). Disciplines of inquiry in education. An overview. Educational researcher 15(2), 5-23. https://doi.org/10.3102/0013189X010006005
Språkrådet. (2022). Literacy. https://www.sprakradet.no/svardatabase/?CurrentForm.SearchText=literacy&CurrentForm.KategoriFilter=
Stake, R.E. (1995). The art of case study research. Sage publications.
Tharp, R. & Gallimore, R. (1988). Rousing minds to life. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139173698
Vygotsky L. (1978). Mind in society. Harvard University Press.
Vygotskij L. (1995). Fantasi og kreativitet i barndomen. Dailidos Förlag.
Wertsch, J. (1985). Vygotsky and the social formation of mind. Harvard University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195117530.001.0001
Wertsch, J. (1998). Mind as action. Oxford University Press.
Wilson, S. M. & Gudmundsdottir, S. (1987). What is this a case of? Education and urban society 22(1), 42–54. https://doi.org/10.1177/0013124587020001006
Wilson, B. & Wilson, M. (1977). An Iconoclastic view of the imagery sources in the drawings of young people. Art Education, 30, 4-11. https://doi.org/10.2307/3192209
Wilson, M. & Wilson, B. (2009). Teaching children to draw. Davis Publications.
Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Pedagogisk forum.
Öhman, M. (2020). Vern om barns lekestyrke. Pedagogisk forum.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Nina Scott Frisch
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).