Digital teknologi i kunst og håndverksundervisning

– en lærerrolle i endring

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.5518

Emneord (Nøkkelord):

kunst og håndverk, fagdidaktikk, digital kompetanse, lærerrollen, kunstig intelligens

Sammendrag

I 2017 ble det utarbeidet et rammeverk for lærerens profesjonsfaglig digitale kompetanse (PfDK) for å skape en felles forståelse av hva som ble forventet av lærere i digitale omgivelser og for å øke lærerens digitale kompetanse. I rammeverket nevnes det fire roller som læreren skal kunne variere mellom; formidler, veileder, deltaker og retningsgiver. I denne artikkelen bruker jeg a/r/tografisk metode for å se nærmere på hva disse rollene innebærer for kunst og håndverkslæreren. Bakgrunnen for undersøkelsen er en forståelse av at det oppstår utfordringer for læreren i kunst og håndverk som ikke oppstår i samme grad i andre fag. Det skyldes både dualiteten ved det digitales materialitet, fagets egenart som kreativt og skapende fag og lærerens balanse mellom å være sammen med og å stå foran elevene. Jeg ville derfor bruke de fire rollene fra rammeverket som analyseverktøy til å undersøke hva de ulike rollene betydde for et prosjekt i en første klasse, hvor digital teknologi var omdreiningspunktet. Dette gjør jeg med blikk på hva de ulike rollene satte i gang, og hvilke utfordringer de synliggjorde for kunst og håndverkslærerens rolle i digitale omgivelser.

Forfatterbiografi

Anne Elmies-Vestergren, Universitetet i Agder

PhD-stipendiat, Instituttet for visuelle og sceniske fag

Referanser

Ball, S.J. & Grimaldi, E. (2022). Neoliberal education and the neoliberal digital classroom. Learning, Media and Technology, 47(2), 288-302. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1963980

Bergman, S. (2022). Kopiering og deling i faget Kunst og håndverk [Doktoravhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. USN Open Archive. https://hdl.handle.net/11250/3026909

Bergviken-Rensfeldt, A. & Player-Koro, C. (2020). “Back to the future”: Socio-technical imaginaries in 50 years of school digitalization curriculum reforms. Seminar.net. 16(2):20. https://doi.org/10.7577/seminar.4048

Blaker, V. (2021). Samtaler om samtidskunst. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2015/01/Samtale-om-samtidskunst-endelig-versjon-2021.pdf

Blikstad-Balas, M. (2023). ICT in the Classroom – Didactical Challenges for Practitioners and Researchers. I F. Ligozat, K. Klette & J.Almqvist (Red.). Didactics in a Changing World European Perspectives on Teaching, Learning and the Curriculum (s. 217–235). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20810-2_13

Carlson, M. & Schmidt, U. (2012). Pulse on pulse: modulation and signification in Rafael Lozano-Hemmer's Pulse Room. Journal of Aesthetics & Culture, 4(1), 18152. https://doi.org/10.3402/jac.v4i0.18152

Long, D. and Magerko, B. (2020). What is AI Literacy? Competencies and Design Considerations. In Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI '20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 1–16. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727

Elmies-Vestergren, A. (2023). Nettbrett i kunst og håndverk – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst. FormAkademisk, 16(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5207

Fossheim, H. J. (2015, 17. juni). Samtykke. Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora. https://www.forskningsetikk.no/ressurser/fbib/personvern/samtykke/

Harris, J., & Koehler, M. & Mishra, P. (2009). What Is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Irwin, R. L. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198–215.. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Kelentrić, M., Helleland, K. & Arstorp, A. (2017). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse. Utdanningsdirektoratet: Senteret for IKT i utdanning. https://www.udir.no/contentassets/081d3aef2e4747b096387aba163691e4/pfdkrammeverk-2018.pdf

Klungland, M. (2022). Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk. I L. Skregelid, & K. Nødvedt Knudsen (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (s. 95–116). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch4

Klungland, M. (2023). Romtidmaterialisering og subjektivering: Kunst- og håndverksdidaktikk under posthumane betingelser. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4799

Kunnskapsdepartementet. (2017). 2.1 Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet. Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeverk/rammeverk-for-grunnleggende-ferdigheter/2.1-digitale-ferdigheter/

Kunnskapsdepartementet. (2019a). Framtid, fornyelse og digitalisering. Digitaliseringsstrategi for grunnopplæringen 2017–2021. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/framtid-fornyelse-og-digitalisering/id2568347/

Kunnskapsdepartementet. (2019b). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02/om-faget/grunnleggende-ferdigheter?lang=nob

Leonardi, P. M. (2010). Digital materiality how artifacts without matter matter. First Monday, 15(6). https://doi.org/10.5210/fm.v15i6.3036

Livingstone, S., Mascheroni, G. & Staksrud, E. (2018). European research on children’s internet use: Assessing the past and anticipating the future. New media & society, 20(3), 1103-1122. https://doi.org/10.1177/1461444816685930

Livingstone, S., Mascheroni, G. & Stoilova, M. (2021). The outcomes of gaining digital skills for young people’s lives and wellbeing: A systematic evidence review. New media & society, 25(5). https://doi.org/10.1177/14614448211043189

McGarr, O., Mifsud, L. & Rubio, J.C.C. (2021). Digital competence in teacher education: comparing national policies in Norway, Ireland and Spain. Learning, Media and Technology, 46(4), 483-497. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1913182

Pink, S. & Morgan, J. (2013). Short-term ethnography: Intense routes to knowing. Symbolic Interaction, 36(3), 351–361. https://doi.org/10.1002/symb.66

Sikt. (2021). Forsking på sårbare grupper. https://sikt.no/tjenester/personverntjenester-forskning/personvernhandbok-forskning/forskning-pa-sarbare-grupper

Springgay, S., Irwin, R.L., Kind, S.W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696

Triggs, V., Irwin, R.L. & Leggo, C. (2014). Walking art: Sustaining ourselves as arts educators. Visual Inquiry, 3(1), 21–34. https://doi.org/10.1386/vi.3.1.21_1

Unesco. (2023). World Teachers’ Day: UNESCO sounds the alarm on the global teacher shortage crisis. https://www.unesco.org/en/articles/world-teachers-day-unesco-sounds-alarm-global-teacher-shortage-crisis

Utdanningsdirektoratet. (2022). Utdanningsspeilet 2022. https://www.udir.no/tall-og-forskning/publikasjoner/utdanningsspeilet/utdanningsspeilet-2022/den-digitale-tilstanden-i-skole-og-barnehage/

Utdanningsdirektoratet. (2023). Informasjon. Grunnskolens Informasjonssystem (GSI). https://gsi.udir.no/informasjon/

Utdanningsdirektoratet. (2024). Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK). https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/digitalisering/rammeverk-larerens-profesjonsfaglige-digitale-komp/

Utdanningsforbundet. (2022). Kart: Her mangler lærerne. https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/utdanningsforbundet-mener/artikler/larerutdannede-larere-til-alle-elever/kart-her-mangler-larerne/

Whitelaw, M. (2011, 10. april). After the screen. Array aesthetics and transmateriality. The Teening Void. http://teemingvoid.blogspot.com/2011/04/after-screen-array-aesthetics-and.html

Stillbilde av elevarbeid i workshop: grønn figur på gult fundament.

Nedlastinger

Publisert

2024-12-06

Hvordan referere

Elmies-Vestergren, A. (2024). Digital teknologi i kunst og håndverksundervisning : – en lærerrolle i endring. FormAkademisk, 17(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5518

Cited by