«Jeg kommer med gull»
- Om lekende interaksjonsformer og barns ulike uttrykksmåter
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5764Emneord (Nøkkelord):
Barns uttrykksformer, kroppslighet, interaksjon, lek, iscenesatte romSammendrag
Artikkelen utforsker hvordan ulike interaksjonsformer i iscenesatte rom kan ha betydning for barns deltakelse og uttrykk i barnehagen. Gjennom en a/r/tografisk tilnærming søker studien kunnskap om samskapende prosesser med barn, der objekter og materialer i iscenesatte rom spiller en betydelig rolle. Analyseprosessen kombinerer en utforskende analysetilnærming med en strammere tematisk analyse. To hovedkategorier identifiseres; regelstyrte interaksjonsformer og lekende interaksjonsformer. Utforsking og analyse av dette begrepsparet bidrar til å gi innsikt i eksisterende pedagogisk praksis, og øker den helhetlige forståelsen av barns varierte uttrykksmåter, både kroppslige og verbale. Studien understøtter viktigheten av å inkludere lekende interaksjonsformer for å støtte alle barns uttrykksformer, og synliggjør derfor at det er behov for en bredere diskusjon om barns muligheter til aktiv deltakelse i sin egen barnehagehverdag.
Referanser
Bae, B. (2004). Dialoger mellom førskolelærer og barn – en beskrivende og fortolkende studie (HiO-rapport 2004 nr. 25). [Doktorgradsavhandling, Høgskolen i Oslo]. OsloMet Skriftserien. https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftserien/article/view/62
Bae, B. (2018). Politikk, lek og læring : barnehageliv fra mange kanter. Fagbokforlaget.
Bernsen, A. S. (2017). Lekne føtter i nye roller. Barnehagelærer som igangsetter med barnehagebarn som deltakere i demokratiske prosesser. I A. B. Sæbø, S. A. Eriksson & T.-H. Allern (Red.), Drama, teater og demokrati: i barnehage, skole, museum og høyere utdanning (s. 125-138). Fagbokforlaget.
Bernsen, A. S., Langøy, A. & Eilifsen, M. (2021). Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 7, 287–302. https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2706
Birkeland, J. (2022). Kvalitetsindikatorer i utvikling av leke- og læringsmiljøet i barnehagen: barnehagelæreres perspektiver. Forskning & forandring, 5(2), 4–23. https://doi.org/10.23865/fof.v5.2700
Børhaug, K., Brennås, H. B., Fimreite, H., Havenes, A., Hornslien, Ø., Hoås, M. K., Moser, T., Myrstad, A., Steinnes, G. S. & Bøe, M. (2018). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. Ekspertgruppen om barnehagelærerrollen. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/f78959abbdc54b0497a8716ab2cbbb63/barnehagelarerrollen-i-et-profesjonsperspektiv.pdf
Carlsen, K. (2021). Reggio Emilia : atelierkultur og utforskende pedagogikk (1. utgave.). Fagbokforlaget.
Clark, A. (2010). Young Children as Protagonists and the Role of Participatory, Visual Methods in Engaging Multiple Perspectives. American Journal of Community Pscychology, 46(1-2), 115-123. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9332-y
Clark, A. (2017). Listening to young children : a guide to understanding and using the mosaic approach. Jessica Kingsley Publishers.
Ejsing‐Duun, S., & Skovbjerg, H. M. (2018). Design as a Mode of Inquiry in Design Pedagogy and Design Thinking. The International Journal of Art & Design Education, 38(2), 445–460. https://doi.org/10.1111/jade.12214
Fasting, M. L., Skreland, L. L., & Kampmann, J. (2021). Å forske blant barn: Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk.
Fredriksen, B. Ć. (2013). Begripe med kroppen, barns erfaringer som grunnlag for all læring. Universitetsforlaget.
Fredriksen, B. C. (2019). Før sanden renner ut : barnehagelærerens innsats for økologisk bærekraft. Universitetsforlaget.
Gadamer, H.-G. (2010). Sannhet og metode : grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk (L. Holm-Hansen, Overs.). Pax. (Opprinnelig utgitt 1990)
Greve, A., Bergvik, E., & Kristensen, K. O. (2023). Sammen i lek (1. utgave.). Fagbokforlaget.
Greve, A., Jansen, T. T. & Solheim, M. (2014). Kritisk og begeistret. Barnehagelærernes fagpolitiske historie. Fagbokforlaget.
Grindheim, L. T. (2014). Kvardagslivet til barneborgarar: Ein studie av barna si deltaking i tre norske barnehagar [Doktorgradsavhandling, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet]. NTNU Open.
Gjems, L. (2008). Voksnes samtalestøtte i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 92(5), 364-375. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2008-05-03
Hammershøj, L. G. (Red.) (2022). Legekunst. Samfundslitteratur.
Hammershøj, L. G. (2023). Samskabelse som kunsten at skabe og forandres sammen. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 39(67), 12. https://doi.org/10.7146/buks.v39i67.137351
Halland, S. J. A., & Vist, T. (2016). Estetiske opplevingar. Toddlaren i møte med materiale. I T. Gulpinar, L. Hernes og N. Winger, (red.) Blikk fra barnehagen (s.119-146). Fagbokforlaget.
Hovik, L. (2011). Lek som musisk kommunikasjon. Peripeti tidsskrift for dramaturgiske studier, 8(15), 19–29. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/108208
Hovik, L. & Henning, A. H. (2019). Lydhørt Samspill – Oppmerksomhet på lyd ved bruk av ReMida-materialer med de aller minste i barnehagen. DRAMA: Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 56(1), 28-35. https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-0
Irwin, R. L. (2017). Becoming a/r/tography. In M.R. Carter & V. Triggs (Eds.) Arts Education and Curriculum Studies (pp. 193-210). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315467016
Irwin, R. L & Springgay, S. (2008). Being with a/r/tography. Sense.
Ilje-Lien, J. (2020). Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst [Doktorgradsavhandling, Høgskolen i Innlandet]. INN. https://hdl.handle.net/11250/2655022
Jensen, J. O., Jørgensen, H. H., Sand, A. L., Hansen, J. H., Lieberoth, A., & Skovbjerg, H. M. (2022). Deltagelsesmuligheder i kreativ leg: et design based research-studie af leg i skolen. BUKS - Tidsskrift for Børne-og Ungdomskultur, 38(66), 39-53. https://doi.org/10.7146/buks.v38i66.133771
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal Akademisk.
LeBlanc, N. & Irwin, R. L. (2019). A/r/tography. I G. W. Noblit (Ed.), Oxford Encyclopedia of Qualitative Research Methods in Education (pp. 1-21). https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.393
Lindqvist, G. (2012). Lekens muligheter. Ad Notam Gyldendal.
Lund, S. (2021). Fysisk aktivt lekende intervju. I L. M. Fasting, L.L. Skreland & J. Kampmann, J. (red.), Å forske blant barn. Kvalitative metoder (s. 36-54). Cappelen Damm Akademisk.
Lunde, C. & Brodal, P. (2022). Lek og læring i etnevroperspektiv. Hvordan gode intensjoner kanødelegge barns lærelyst. Universitetsforlaget.
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi (B. Nake, Overs. til dansk). Pax. (Opprinnelig utgitt 1945) https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007121304013
Myhre, C. O. & Waterhouse, A. H. (2023). Metodologiske ut-viklinger i en mindre forskning. I C. O. Myhre & A. H. L. Waterhouse (red.), Metodologiske ut-viklinger. Om kvalitativ og post-kvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.
Nagel, L. & Hovik, L. (2014, 11. april). Interaktiv scenekunst for barn – tyranni eller magi? Morgenbladet, Kunstløftet, s. 22-27. https://www.kulturradet.no/kunstloftet/vis-artikkel/-/kl-artikkel-2014-medvirknig-hovik-og-nagel
Nagel & Hovik (2017). Sesam – et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn. I L. Hovik & L. Nagel (red.), Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn (s. 31-54). Fagbokforlaget.
Nilsen, T. R., Bjørnestad, E., & Hannås, B. M. (2022). Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen. Nordisk barnehageforskning, 19(3). 171-191. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.287
Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Pedagogisk forum.
Nordtømme, S. (2016). På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet. [Doktorgradsavhandling, Høgskolen i Sørøst-Norge]. USN Open Archive. http://hdl.handle.net/11250/2373513
Ree, M. (2020). Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Stavanger]. UiS Scholarly Publishing Services. https://doi.org/10.31265/usps.63
Ross, M. (1978). The Creative Arts. Heinemann Educational Books.
Rossholt, N. (2012). Kroppens tilblivelse i tid og rom. Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen [Doktorgradsavhandling, NTNU]. NTNU Open. http://hdl.handle.net/11250/269067
Skovbjerg, H. M. (2021). On Play. Samfundslitteratur.
Skovbjerg, H. M., & Jørgensen, H. H. (2021). Legekvaliteter: Udvikling af et begreb om det legende i lærer- og pædagoguddannelsen. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 14(24). https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.127125
Sundsdal, E. & Øksnes, M. (2015). Til forsvar for barns spontane lek Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 1, 1-11. http://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v1.89
Sørensen, M. C. (2023). Interagerende mesterskaber. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 39(67), 14. https://doi.org/10.7146/buks.v39i67.137346
Waterhouse, A.-H. L., Søyland, L., & Carlsen, K. (2019). Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper. FormAkademisk, 12(1), Art. 1, 1-21. https://doi.org/10.7577/formakademisk.2648
Waterhouse, A.-H. L. (2021). Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen. [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. USN Open Archive. https://hdl.handle.net/11250/2758549
Ødegaard, E. E. (2021). Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care. Sustainability, 13(9), 5139. https://doi.org/10.3390/su13095139
Ødegaard, E. E.; Hu, A.; Severina, E.; Oropilla, C. T.; & Birkeland, Å. (2023) Felles utforskning som arbeidsform – en vei å vise – en vei å gå. Rapport fra en nasjonal studie om innhold og arbeidsmåter i barnehagen (KINDknow notes series 8). Høgskulen på Vestlandet, BARNkunne. Senter for barnehageforsking. https://www.hvl.no/globalassets/hvl-internett/dokument/barnkunne/felles-utforskning-som-arbeidsform---rapport-fra-nasjonal-studie-om-barnehagens-innhold-og-arbeidsmater-kindknownoteseries_2023_.pdf
Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5), 7-27. https://doi.org/10.23865/jased.v1.982
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Anette Sofie Bernsen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).