Systems Thinking in Design: Service Design and self-Services
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.802Emneord (Nøkkelord):
systems thinking, service design, self-services, Design for All, accessibility, design thinking, interdisciplinarity, transdisciplinaritySammendrag
The purpose of this paper is twofold. Firstly, it seeks to use a practical real-world example to demonstrate the power of a systems thinking perspective in design, and more specifically in the design of services. It makes use of the paradigm of e-accessibility, in the application domain of publicly available self-services. Secondly, the benefits of this perspective will be discussed, through some theoretical tenets of systems thinking, such as the use of emerging properties, the law of requisite variety and notions of second order cybernetics, in terms of the richness that they offer to the conceptualisation and praxis of design in general, and service design in particular. Finally, we speculate on the implications of systems thinking to question the nature of the interdisciplinarity and even transdisciplinarity of design.

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.