Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk

Forfattere

  • Liv Merete Nielsen Dr. Professor, Fakultet for teknologi, kunst og design, OsloMet - storbyuniversitetet
  • Janne Lepperød

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629

Sammendrag

Hele 50% av de lærerne som underviser i faget Kunst og håndverk i grunnskolen har ingen studiepoeng i faget. Det er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes mangel på utdannede lærere i faget. Men slik er det ikke.  I spørreundersøkelsen som blir presentert i denne artikkelen oppgir de som utdannet seg til faglærere i design, kunst og håndverk i perioden 2008-2018, at det er vanskelig å få ansettelse i skolen. Og dersom de får jobb i grunnskolen, så viser under­søkelsen at de ofte settes til andre oppgaver enn å undervise i Kunst og håndverk. Når lokale skoleledere unnlater å ansette og bruke kvalifiserte lærere, så får ikke elevene nyte godt av den lærerkompetansen som staten allerede har finansiert utdanningen til.  

Nøkkelord: Kunst og håndverk, lærerutdanning, lærerkompetanse, skoleledere, ansettelse, grunnskolen

Nedlastinger

Publisert

2019-12-31

Hvordan referere

Nielsen, L. M., & Lepperød, J. (2019). Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk . FormAkademisk, 12(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629

Utgave

Seksjon

Artikler

Cited by