Yrkesrelevante oppgaver i Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag
DOI:
https://doi.org/10.7577/yu.1613Emneord (Nøkkelord):
yrkesrelevant, praktisk pedagogisk utdanning, yrkesfag, faglærerutdanningSammendrag
Innledning: Stortingsmelding 27 «Gjør din plikt – Krev din rett» (2000 -2001) utfordreruniversitets- og høgskolesektoren til å bruke varierte metoder, begrense antallet forelesninger
og legge til rette for studentdeltakelse. På bakgrunn av egne erfaringer og tilbakemeldinger fra
studenter, valgte en lærer ved Høgskolen i Oslo og Akershus å utvikle yrkesrelevante
oppgaver som krever aktiv deltakelse og hvor studentene har medbestemmelse på innholdet.
Formålet med studien er å belyse utviklingen av yrkesrelevant kompetanse slik at studentene
mestrer det mangfoldet av arbeidsoppgaver de møter som lærere. Metode: I perioden fra
2010-2015 deltok 84 studenter og en faglige ansatt i et aksjonsforskningsprosjekt ved Praktisk
pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-y). Studentene analyserte lærerens arbeidsoppgaver,
og utarbeidet i samarbeid med lærer på høgskolen en oversikt over yrkesfunksjoner og
nøkkelkvalifikasjoner i profesjonsutdanningen. Spørreskjemaer, gruppesamtaler og muntlige
tilbakemeldinger inngikk i datainnsamlingen som dannet grunnlaget for analysene. Resultat:
Data ble analysert innenfor tre hovedområder: Yrkesrelevant opplæring, Medbestemmelse på
innhold- og organisering av studiet og Læringsutbytte. Sammenfattende viser dataene at
studentene opplever helhet og sammenheng i opplæringen gjennom bruk av yrkesrelevante
aktive studentoppgaver. De studentaktive oppgavene ble opplevd som relevante for
læreryrket, og skapte en dypere forståelse av det teoretiske fundamentet læreryrket bygger på.
Samtidig viser dataene at medbestemmelse ble opplevd som læringsfremmende og
motiverende. Konklusjon: Dataene antyder at yrkesrelaterte studentaktive oppgaver har en
positiv effekt på studenters motivasjon og opplevelse av eget læringsutbytte, og gir en
opplevelse av helhet og relevans i utdanningen.
Nedlastinger
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.
Nedlastinger
Publisert
2016-02-08
Hvordan referere
Syverstad, E., & Nymark, S. (2016). Yrkesrelevante oppgaver i Praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 1. https://doi.org/10.7577/yu.1613
Utgave
Seksjon
Vitenskapelige artikler
Lisens
Opphavsrett 2016 Elisabeth Syverstad, Solfrid Nymark
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.