Fra utenforskap til innenforskap med Skole på Byggeplass

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5776

Emneord (Nøkkelord):

Ungt utenforskap, NEET, kapabilitetstilnærming, styrkende prosesser, yrkesfaglige opplæringstiltak

Sammendrag

I denne artikkelen utforskes et konkret yrkesfaglig opplæringstiltak, nemlig Skole på Byggeplass (SPB); en fagarbeiderutdanning innen bygg- og anleggsteknikk, som er utviklet og tilbys i et samarbeid mellom Veidekke Entreprenør og Akershus fylkeskommune ved Jessheim videregående skole. Tiltaket er rettet mot ungdommer som av ulike grunner ikke har klart å fullføre videregående opplæring. Formålet med artikkelen er å undersøke hvilke elementer som kan forklare hvorfor SPB i stor grad lykkes med å få ungdommer til å fullføre videregående opplæring. Analytisk trekkes det veksler på en kapabilitetstilnærming, som knytter livskvalitet til frihet og empowerment. Artikkelen er basert på en kvalitativ studie, der vi har intervjuet seks ungdommer som har gjennomført opplæringen på SPB, for å få innsikt i deres perspektiver og erfaringer med tiltaket. I tillegg har vi også intervjuet tre ansatte på SPB, fordi vi ønsket innblikk i organiseringen samt intensjoner og rammer som ligger bak. Resultatene viser hvilke konkrete konverteringsfaktorer og elementer på ulike nivåer, som har vært av vesentlig betydning for ungdommene i opplæringstilbudet. Disse er spesielt knyttet til oppstartsfasen, klassemiljøet, klasseledelse og det pedagogiske innholdet. Blant annet lykkes man i SPB med å gi tett og helhetlig oppfølging, praksisnær undervisning, forutsigbare forventinger og rammer, samt gjennomgående individuell tilpasning. Resultatene viser også at det er en felles enighet om både rammene og intensjonene bak SPB, og at dette påvirker hva man ønsker å oppnå, samt måten man betrakter hva som er nødvendig å gjøre i praksis for å drive ungdommene frem mot målet. Til slutt drøftes muligheten for å overføre elementer fra SPB til andre kontekster eller yrkesfaglige opplæringsprogrammer. 

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Referanser

Apunyo, R., White, H., Otike, C., Katairo, T., Puerto, S., Gardiner, D., Kinengyere, A. A., Eyers, J., Saran, A., & Obuku, E. A. (2022). Interventions to increase youth employment: An evidence and gap map. Campbell Systematic Reviews, 18, e1216. https://doi.org/10.1002/cl2.1216

Askheim, O. P. (2007). Empowerment – ulike tilnærminger. I Askheim, O. P. & Starrin, B. (Red.). Empowerment – i teori og praksis. Gyldendal Akademisk.

Askheim, O. P. (2012). Empowerment i helse. og sosialfaglig arbeid. Floskel, styringsverktøy eller frigjøringsstrategi? Gyldendal Akademisk.

Bakken, F. M., & van der Wel, K. (2022). Cross-sectoral frontline delivery of welfare-to-work services for young adults with complex in Norway. Social Policy & Administration, 57(30), 304-317. https://doi.org/10.1111/spol.12860

Barstad, A. (2016). Gode liv i Norge. Utredning om måling av befolkningens livskvalitet. Hel-sedirektoratet.

Berg-Brekkhus, Å. (2020). Mulighetsbetingelser, frihet og utviklingspotensial hos elever i den videregående skolen. En kvalitativ to-casestudie i lys av kapabilitetstilnærmingen. Doktorgradsavhandling. Høgskolen på Vestlandet.

Bonvin, J. M., & Orton, M. (2009). Activation policies and organisational innovation: the added value of the capability approach. International Journal of Sociology and So-cial Policy, 29 (11/12), 565-574. https://doi.org/10.1108/01443330910999014

Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative research in sport, exercise and health, 11(4), 589-597. https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806

Braun, V., Clarke, V., & Hayfield, N. (2022). ‘A starting point for your journey, not a map’: Nikki Hayfield in conversation with Virginia Braun and Victoria Clarke about thematic analysis. Qualitative research in psychology, 19(2), 424-445. https://doi.org/10.1080/14780887.2019.1670765

Bråten, R. H., & Sten-Gahmberg, S. (2022). Unge uføre og veien til uføretrygd: The path to disability benefits for young people. Søkelys på arbeidslivet, 39(1), 1-19. https://doi.org/10.18261/spa.39.1.4

Bødtker-Lund, D., Hansen, K., Haaland, G., & Vagle, I. (2017). Endringsbehov i norsk yrkes-opplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. Scandinavian Journal og Vocations in Development, 2 , 1-33. https://doi.org/10.7577/sjvd.2577

Dahlback, J. (2019). Yrkesretting av yrkesfaglige utdanningsprogram. I K. M. Lyngsnes & M. Rismark (Red.), Yrkesopplæring. Oslo: Gyldendal.

Danermark, B., Ekström, M., Jakobsen, L., & Karlsson, J. C. (2003). Att förklara samhället (2. utg.). Studentlitteratur.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). The SAGE handbook of qualitative research (4. utg.). Sage.

Egdell, V., & McQuaid, R. (2016). Supporting disadvantaged young people into work: Insights from the capability approach. Social Policy & Administration, 50(1), 1-18. https://doi.org/10.1111/spol.12108

Eikeland, O. (2015). Om det allmenne ved yrkespedagogikken. I Eikeland, O., Hiim, H., & Schwencke, E. (Red.). Yrkespedagogiske perspektiver. Oslo: Gyldendal.

Freire, P. (1999). De undertryktes pedagogikk. Gyldendal Akademisk.

Frøyland, K. (2019). Vital tasks and roles of frontline workers facilitating job inclusion of vul-nerable youth. European Journal of Social Work, 22(4), 563-574. https://doi.org/10.1080/13691457.2018.1423547

Frøyland, K. (2020). Arbeidsinkludering av utsett ungdom. I lys av Supported Employment og kapabilitetstilnærmingen. Fagbokforlaget. https://doi.org/10.18261/issn.0809-2052-2020-03-03

Frøyland, Kjetil; Ballo, Jannike. G; Anne, Leseth; Talieh, Sadeghi; Abdelzadeh, Ali; Anvik, Ce-cilie. H; Alecu, Andreea. I; Einarsdóttir, Margrét; Gaini, Firouz; Görlich, Anne; Julku-nen, Ilse; Larsen, Christina V. L. (2022) Inkludering av unge i skole, arbeid og sam-funn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning (oda.oslomet.no) AFI-rapport 2022:02.

Fyhn, T., Rebecca, R., & Vigdis, S. (2021). Unge som står utenfor arbeid, opplæring og ut-danning (NEET). En analyse av unge i NEET-kategorien. NORCE Helse.

Gilberg, A. (2024). «Du blir litt sånn selvsikker, og tenker at ‹wow› noen vil faktisk sende bilen til oss!»: Ungdomsbedrift som virkemiddel for en opplevd relevant skolehver-dag. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 9(1), 1-17. https://doi.org/10.7577/sjvd.4999

Harteis, C., & Billett, S. (2008). The workplace as learning environment: Introduction. Inter-national Journal of Educational Research, 47(4), 209-212. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2008.07.002

Haug, E. H., Nylund, I. B., Samuelsen, N. W., Stokke, M., & Sønderskov, M. (2023). Service Innovations Targeting NEETs: A Systematic Review. Nordic Journal of Transitions, Ca-reers & Guidance, 4(1), 83-96. https://doi.org/10.16993/njtcg.49

Hoff, R., Corbett, K., Mehlum, I., Sivesind, I., Mohn, F. A, Kristensen, P., Hanvold, T., Nord-berg, Gran, J. M. (2019). The impact of completing upper secondary education – a multi-state model for work, education and health in young men. BMC Public Health 18. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5420-y

Høst, H. (2013). Kan arbeidslivet være et bedre alternativ for skoletrøtte 16-åringer?. Søke-lys på arbeidslivet, 30(1-2), 54-70. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-7989-2013-01-02-04

Kvale, S. & Brinkmann (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal.

Lid, I. M. (2017). Martha C Nussbaums politiske teori om rettferdighet som bidrag til et grunnlag for likeverd og medborgerskap. Fontene Forskning, 1(10), 16-28.

Lysaker, O. (2015). Å leve et menneskeverdig liv – Martha Nussbaums globale helseetikk. Etikk i praksis. Nordic Journal of Applied Ethics, 2, 53-70. https://doi.org/10.5324/eip.v9i2.1871

Mawn, L., Oliver, E., Akhter, N., Bombra, C., Torgerson, C., Bridle, C.& Stain, J. (2017) Are we failing young people not in employment, education or training (NEETs)? A systematic review and metaanalysis of re-engagement interventions, Systematic reviews, 6(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/s13643-016-0394-2

Mjelde, L. (2002). Yrkenes pedagogikk: fra arbeid til læring-fra læring til arbeid. Yrkeslittera-tur.

NOU 2019: 25 (2019) Med rett til å mestre — Struktur og innhold i videregående opplæring. Kunnskapsdepartementet.

Nussbaum, M. (1997). Capabilities and human rights. Fordham Law Review, 66(2), 273-300.

Nussbaum, M. (2002). Capabilities and social justice. International Studies Review, 4(2), 123-135. https://doi.org/10.1111/1521-9488.00258

Nyhus, L. (2011): Refleksjon, læring og endring på ulike nivå - et metaperspektiv. I Haugs-bakk, G., Haaland, Ø. og Dobson, S. (red.): Pedagogikk for en ny tid. Oplandske bok-forlag.

Nyhus, L. (2012). Det kommunikative grunnlaget i skoleutvikling: et metaprosjekt. [Doktor-gradsavhandling]. Universitetet i Tromsø, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk.

OECD (2018). Investing in Youth: Norway. Hentet fra: http://dx.doi.org/10.1787/9789264283671-en

Olsen, T., Hyggen, C. & Tägtström, J. (2016) Unge i risiko - overblik over situationen i Norden. Unge, udenforskap og social forandring Nordiske perspektiver. Frydenlund Academic.

Repstad, P. (1984). Fra ilden til asken: En studie i religiøs passivisering. Universitetsforlaget.

Robeyns, I. (2016). Capabilitarianism. Journal of Human Development and Capabilities, 17(3), 397-414. https://doi.org/10.1080/19452829.2016.1145631

Rumberger, R.W. (2011). Dropping out: Why students drop out of High School and what can be done about it? Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674063167

Statistisk sentralbyrå, SSB (2021). Gjennomføring i videregående opplæring. https://www.ssb.no/utdanning/videregaendeutdanning/statistikk/gjennomforing-i-videregaende-opplaering.

Strand, A. H., Bråthen, M., & Grønningsæter, A. B. (2015). NAV-kontorenes oppfølging av unge brukere. Fafo-rapport.

Sveinsdottir, V., Eriksen H. R., Baste, V., Hetland, J. & Endresen R. S. (2018) Young adults at risk of early work disability: who are they? BMC Public Health, 18(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s12889-018-6095-0

Thagaard, T. (2002). Systematikk og innlevelse. Fagbokforlaget.

Utdanningsnytt (21.2.2023). Byggeplassen kan redde unge som har gitt opp skolen. Hentet fra: https://www.utdanningsnytt.no/eksamen-fellesfag-laerlinger/byggeplassen-kan-redde-unge-som-har-gitt-opp-skolen/350384

Nedlastinger

Publisert

2024-11-29

Hvordan referere

Sønderskov, M., & Jarmann, A. V. (2024). Fra utenforskap til innenforskap med Skole på Byggeplass. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 9(1), 200–219. https://doi.org/10.7577/sjvd.5776

Utgave

Seksjon

Vitenskapelige artikler