Roller i spill i Kunst og håndverk

Lærerstudenters rollemodeller fra skole og fritid

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.6329

Emneord (Nøkkelord):

Kunst og håndverk, rollemodeller, forkunnskaper, håndverksferdigheter, grunnskollærerutdanning

Sammendrag

Denne artikkelen baserer seg på data fra forskningsprosjektet Praksisrelevans i grunnskolelærerutdanningen i Kunst og håndverk (PiGLUKH) ved Høgskulen på Vestlandet. I artikkelen belyser vi hvilke rollemodeller og praksisfellesskap lærerstudentene i Kunst og håndverk oppgir som viktige for kompetansen de har med inn i faget. For å undersøke problemstillingen: Hvilke praksisfellesskap og rollemodeller viser lærerstudenter til i utviklingen av forkunnskaper i ulike materialområder tilhørende skolefaget Kunst og håndverk, og hva oppgir lærerstudentene som relevante kjennetegn ved disse rollemodellene?, ble spørreskjema og en kvalitativ intervjuundersøkelse gjennomført. Tematisk analyse av datamaterialet viser stor variasjon i lærerstudentenes erfaringer fra grunnskolealder. Studien avdekker et mønster med delvis kjønnsbaserte rollemodeller i tilknytning materialområdene som inngår i Kunst og håndverk. I tilfeller der lærerstudentene har erfaring fra materialområdet tekstil, oppgir de ofte kvinner som rollemodeller, mens innen materialområdet tre oppgir de mannlige rollemodeller.

Forfatterbiografier

Bente Helen Skjelbred, Høgskulen på Vestlandet

Førsteamanuensis (PhD)

Arnhild Liene Stenersen, Høgskulen på Vestlandet

Høgskolelektor

Ingvild Digranes, Høgskulen på Vestlandet

Professor (PhD) 

Referanser

Arnesen, H. S., Steffensen, K., Foss, E. S., Lervåg, M.-L. & Keute, A.-L. (2023). Lærerkompetanse i grunnskolen: Hovedresultater 2021/22 (SSB Rapport 2022/50). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/grunnskoler/artikler/laererkompetanse-i-grunnskolen.hovedresultater-

2021-2022/_/attachment/inline/12e55903-5648-405c-b8f4-51b12f15f866:8d9d5ab98a629f8fcfef48756297a5a2ad7995bc/RAPP2022-50_NY%20VERJSON%20feb23.pdf

Bandura, A. (2007). Psychological modelling: conflicting theories. Aldine-Atherton.

Bandura, A. (2023). Social cognitive theory : an agentic perspective on human nature. John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781394259069

Brænne, K. (2011). Vedlikehald av ein konstruert kontrovers–kunstpedagogikk og handverkstradisjon i kunst- og handverksfaget. FormAkademisk, 4(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.203

Bråten, I., & Borgen, J. S. (2019). Hvor var det det butta, hvor er det blitt av alle gutta? Kunst og håndverk i et kjønns- og likestillingsperspektiv. FormAkademisk, 12(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3239

Bråten, I., & Borgen, J. S. (2022). Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk. Acta Didactica Norden, 16(1), (1-25). http://doi.org/10.5617/adno.8805

Borgen, J. S., Murtnes, Å., Bergsland, J. E., Bottolfs, M., Carlsen, K., Husebø, Ø., Ouff, S. M.,Randers-Pehrson, A., Møller-Skau, M., Thorrud, S., Weum, K. B. & Ørbæk, T. (2023). De praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20. Evaluering av fagfornyelsen i fire fag (Delrapport 1). https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3097401/2023_130_Borgen_Delrapport%201_2utg.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Dahl, T., Askling, B., Heggen, K., Kulbrandstad, L. I., Lauvdal, T., Qvortrup, L. & Thue, F. W. (2016). Om lærerrollen: Et kunnskapsgrunnlag. Fagbokforlaget.

Dewey, J. (2005). Art as an experience. Perigee Books. (Opprinnelig utgitt 1934)

Digranes, I. (2009). The Norwegian School Subject Art and Crafts – Tradition and Contemporary Debate. FormAkademisk, 2(2), 26-36. https://doi.org/10.7577/formakademisk.83

Engelsen, B. U. (2015). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner – hva, hvordan, hvorfor? (7 utg.). Gyldendal Akademisk.

Espeland, M., Arnesen, T. E., Grønsdal, I. A., Holthe, A., Sømoe, K., Wergedahl, H. & Aadland, H. (2013). Skolefagsundersøkelsen 2011: Praktiske og estetiske fag på barnesteget i norsk grunnskule (HSH-rapport 2013/7). Høgskolen Stord/Haugesund. https://hdl.handle.net/11250/152148

Fauskanger, J. & Mosvold, R. (2014). Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(2), 127-139. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2014-02-07

Forsøksrådet for skoleverket. (1960). Læreplan for forsøk med 9.årig skole (nr.5). Aschehoug.

Gadamer, H. G. (2004). Sandhed og metode. Grundtræk af en filosofisk hermeneutik (A. Jørgensen, overs.). Systime.

Gulliksen, M. S. (2013). Gode Valg – om læreres utvelgelseskompetanse i Kunst og håndverk. FormAkademisk, 5(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.501

Gulliksen, M. S. (2014). Beredskapskunnskap – navet i Lærerutdanning i Kunst og håndverk. FormAkademisk, 7(5). https://doi.org/10.7577/formakademisk.902

Holterman, S. & Johnsen, S. (2015, 8. januar). Stadig færre menn i skolen. Utdanningsnytt. https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/stadig-faerre-menn-i-skolen/189873

Kjosavik, S. (2001). Fra tegning, sløyd og håndarbeid til kunst og håndverk: en faghistorie gjennom 150 år. Tell Forlag.

Krueger, R. A. (1994). Focus groups: A practical guide for applied research (2. utg.). Sage.

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/

Kunnskapsdepartementet. (2020). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02?lang=nob

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal Akademisk.

Lærerutdanningsrådet. (1976). Rammeplan for hovedfagsstudium i forming (Lærerutdanningsrådets Småskrift nr. 7). Lærerutdanningsrådet. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017062307014

Lepistö, J., & Lindfors, E. (2015). From Gender-segregated Subjects to Multi-material Craft: Craft Student Teachers’Views on the Future of the Craft Subject. FormAkademisk, 8(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1313

Moe, H. E. (2021). Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992. FormAkademisk, 14(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026

Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for Kunst og håndverk: i går, i dag, i morgen (2. utg.). Universitetsforlaget.

Randers-Pehrson, A., Rimstad, Å. & Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen. Acta Didactica Norden, 17(3). https://doi.org/10.5617/adno.9757

Reitan, J. B (2007). Inuit vernacular design as a community of practice for learning. CoDesign, 2(2), 71–80. https://doi.org/10.1080/15710880600645489

Samuelsson, M., Samuelsson, J. & Autio, O. (2015). Tracing patterns of sloyd teachers' efficacy beliefs at different stages of their professional careers. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A, 22(1), 30-43. https://journals.oslomet.no/techneA/article/view/819

Skjelbred, B. H., & Digranes, I. (2023). En tegnende lærer. I O. B. Øien, S. L. Heggernes & A. M. F. Karlsen (red.), Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning: Spenninger og muligheter (s. 147–168). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.212.ch8

Skjelbred, B. H., Borgen, J. S., Onsrud, S. V., & Aadland, E. K. (2024). De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver. Acta Didactica Norden,18(1), 1-25. https://doi.org/10.5617/adno.10686

Skjelbred, B. H. & Veka, I. (2025). Læreres opplevelse av handlingsrom i undervisningspraksiser i fagene kunst og håndverk og mat og helse i grunnskolen – en balansekunst i operasjonalisering mellom krav og egne forventninger. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 11(1). https://doi.org/10.23865/ntpk.v11.6167

Sigurdson, E. (2014). Det sitter i väggarna: En studie av trä-och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden [Doktorgradsavhandling, Umeå universitet]. Diva. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-95597

Simonsen, A. E., & Digranes, I. (2024). Realisering av kjerneelementet handverksferdigheiter i kunst og handverk: Relevansen av læraren sin making knowledge i arbeid med djupnelæring. FormAkademisk, 17(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5653

Steinnes, G. S., & Haug, P. (2019). Kvalifiseringa for læraryrket: Internasjonale ideal i ein nasjonal og regional praksis. I Ø. Helgesen, E. Nesset, R. Glavee-Geo & P. Rice. Modeller: Fjordantologien 2019 (s. 456-475). https://doi.org/10.18261/9788215034393-2019-22

Stenersen, A. L & Skjelbred, B. H. (2025). Fra det enkle til det mer avanserte – grunnskolelærerstudenters erfaringer fra kunst og håndverk i grunnskolen. I H. Holm & A. Alexeeva (Red.), Estetiske fag i samfunnet (s. 221–241). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/cdf.261.ch10

Wenger, E. (1998). Communities of Practies: Learning, Meaning and Identity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Aasen, A.M. & Vigmostad, I. (2014). Elevenes stemmer: Forskjeller og likheter mellom jenters og gutters opplevelser av sin skolehverdag (Oppdragsrapport 10-2014). Høgskolen i Hedmark. http://hdl.handle.net/11250/216937

Roller i spill i Kunst og håndverk. Tre personer som går i samme retning, to foran og en litt lenger bak.

Nedlastinger

Publisert

2025-12-10

Hvordan referere

Skjelbred, B. H., Liene Stenersen, A., & Digranes, I. (2025). Roller i spill i Kunst og håndverk: Lærerstudenters rollemodeller fra skole og fritid. FormAkademisk, 18(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.6329

Cited by