Trompetkonsert med teatralt tilsnitt – Muligheter og utfordringer i en interaktiv konsertforestilling for barnehagebarn
DOI:
https://doi.org/10.7577/if.v5i1.1791Abstract
Artikkelen tar utgangspunkt i den interaktive konsertforestillingen Trompetkonserten, en teatral konsert utviklet for barn i alderen 3-6 år. Oppmerksomheten rettes mot de interaktive delene av konserten. Det gjøres først rede for hvordan interaktive aspekter kommer til syne i konsertforestillingen som helhet. Deretter fokuseres det på ett konkret eksempel for å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som ligger i samspillet mellom barnepublikummet og aktørene på scenen. Mulighetene knyttes spesielt til barnepublikummets opplevelse av å være inkludert i et reelt møte og kunne danne meddiktende relasjoner til andre i konsertsituasjonen. Utfordringene knyttes til aktørenes utfordrende arbeidsoppgave, der de både skal ivareta samspillet med barna og konsertforestillingens planlagte form og fortelling. Artikkelen støtter seg til forskning på interaktivitet både innenfor barnekonsert- og barneteaterfeltet og synliggjør at drama- og teaterfaget kan bidra i utviklingen av interaktive barnekonserter på flere plan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).