Abstrakt og poetisk multiplananimasjon

Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.5669

Emneord (Nøkkelord):

Kroppsliggjort kunnskap, stop-motion animasjon, material-digital praksis, forming, kunst og håndverk

Sammendrag

Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om kroppsliggjort kunnskap anvendes som læringsteoretisk rammeverk. Gjennom fotodokumentasjon, skriftlig tekst og animasjonsfilm synliggjøres kroppsliggjort kunnskap om multiplananimasjon som teknikk og kunstnerisk uttrykksform, og dens potensiale i en læringssammenheng med barn i barnehage og grunnskole. I en videre sammenheng undersøkes animasjonens mulighet til å utvikle ny og utvidet kunnskap om koblinger mellom materialer og teknologi, og utgjør et bidrag til en ny material-digital praksis som ivaretar et helhetlig læringssyn. Forskningsspørsmålet som stilles er; Hvilke kroppsliggjorte kunnskaper om multiplananimasjon kan utvikles gjennom kunstnerisk utforsking? Spørsmålet drøftes gjennom følgende tre kategorier: (1) Abstrakt multiplananimasjon som en poetisk bevegelse; (2) Multiplananimasjon som en romlig collage (3); Multiplananimasjon som langsom kunnskap og langsomt håndverk.

Forfatterbiografi

Karete Roksvåg, Universitetet i Sørøst-Norge

Universitetslektor
Institutt for estetiske fag 
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap

Referanser

Apple Inc. (2023). iMovie. https://apps.apple.com/us/app/imovie/id377298193

Barone, T. (2001). Science, art, and the predispositions of educational researchers. Educational Researcher, 7(30), 24–28. https://doi.org/10.3102/0013189X030007024

Blume, M. (2015). “Ah, oh, nejjjj!” om eksperimentelle processer i æstetisk pædagogisk praksis. Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, 9. https://doi.org/10.7577/nbf.863

Bordwell, D. & Thompson, K. (2013). Film art: an introduction. McGraw-Hill.

Carlsen, K. (2015). Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur. [Doktorgradsavhandling, Åbo Akademi University]. http://www.doria.fi/handle/10024/103745

Carlsen, K. (2019). Materialenes identiteter – om å skape forbindelser i økologiske utforskingsprosesser. I K. Carlsen (red.) Bærekraftig pedagogikk – etikk, estetikk, økologi. Nordisk konferanse 2018 for Reggio Emilia inspirerte praksiser. Norsk Reggio Emilia nettverk forlag.

Clark, A. (2023). Slow knowledge and the unhurried child. Time for Slow Pedagogies in Early Childhood Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003051626

Clark, A. (2020). Towards a Listening ECEC system: Valuing Slow Pedagogy and Slow Knowledge. I C. Cameron & P. Moss (red.), Transforming Early Childhood Education in England (ss. 134–150.) UCL Press.

Fischinger, O. (1938). An Optical Poem [Film]. Turner Entertainment Company. https://vimeo.com/205818965

“Flimmerhår”. (2020). I Store Norske Leksikon. https://snl.no/flimmerh%C3%A5r#:~:text=Flimmerh%C3%A5r%20er%20en%20kort%2C%20h%C3%A5rlignende,bli%20opptil%20ti%20mikrometer%20lange.

Fredens, K. (2019). Læring. Et samspill mellom hjerne, kropp og omverden. Cappelen Damm Akademisk.

Fredriksen, B. C. (2011). Negotiating Grasp: Embodied Experience with Three-dimensional Materials and the Negotiation of Meaning in Early Childhood Education. [Doktorgradsavhandling, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo]. http://hdl.handle.net/11250/93056

Furniss, M. (2014). Art in Motion. Animation Aesthetics. Indiana University Press.

Cateater LLC. (2024). Stop Motion Studio. https://www.cateater.com/

Gasek, T. (2011). Frame by frame stop motion: Nontraditional approaches to stop motion animation. CRC Press LLC.

Gallagher, S. (2014). Phenomenology and embodied cognition. I L. Shapiro (red.), The Routledge handbook of embodied cognition (ss. 9–18). Routledge.

Gibson, J. J. (1979). The ecological approach to visual perception. Houghton Mifflin.

Groth, C. (2017). Making sense through hands: Design and craft practice analysed as embodied cognition. [Doktorgradsavhandling, Aalto University]. Aalto University publication series DOCTORAL DISSERTATIONS, 1/2017. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/24839

Giesen, R. (2018). Puppetry, puppet animation and the digital age. Routledge. https://doi.org/10.1201/9781351209311

Gulliksen, M. S. (2017). Making matters? Unpacking the role of practical aesthetic making activities in the general education through the theoretical lens of embodied learning. Cogent Education, 4(1). http://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1415108

Ingold, T. (2010). Working paper #15. Bringing Things to Life: Creative Entanglements in a World of Materials. University of Aberdeen.

Ingold, T. (2011). Anthropology comes to life. I T. Ingold. Being alive: Essays on Movement, Knowledge, and Description (ss. 3–14). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003196679-2

Ingold, T. (2013). Making: anthropology, archaeology, art and architecture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203559055

Lauer, D. A. & Pentak, S. (2015). Design Basics. Cengage Learning.

Lenz Taguchi, H. (2010). Going beyond the theory/practice divide in early childhood education: Introducing an intra-active pedagogy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203872956

Kiefer, M. & Trumpp, N. M. (2012). Embodiement theory and education: The foundations of cognition in perception and action. Trends in neuroscience and education 1(1), 15–20. https://doi.org/10.1016/j.tine.2012.07.002

Kukkonen, H. M. (2023). Material-relational abstraction: Museum educational situations with abstract art. [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Agder]. AURA. https://hdl.handle.net/11250/3083034

Kunnskapsdepartementet (KD). (2017a). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/

Kunnskapsdepartementet (KD). (2017b). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/

McLaren, N. (1940). DOTS [Film]. National Film Board of Canada. https://www.nfb.ca/film/dots/

Nimkulrat, N. (2009). Paperness. Expressive Material in Textile Art from an Artist`s Viewpoint. [Doktorgradsavhandling, Aalto University]. Taideteollisen korkeakoulun julkaisusarja A, 91. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-3661-8

Pacini-Ketchabaw, V., Kind, S. & Kocher, L. L. M (2017). Encounters With Materials in Early Childhood Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315743257

Roksvåg, K. & Søyland, L. (2024). Hands on! Materialbaserte og kunstneriske utforskinger og uttrykk gjennom stop-motion animasjon. FormAkademisk, 17(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5672

Reggio Children (2019). Bordercrossings. Encounters with living things. Digital landscapes. Reggio Children.

Springgay, S., Irwin, R. L., & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696

Stake, R. E. (2010). Qualitative research: Studying how things work. The Guilford Press.

Steingrimsen, M. (2009). Sinna Mann – intervju med Anita Killi. Z Filmtidsskrift, (3) https://znett.com/2009/09/sinna-mann-intervju-med-anita-killi/

Søyland, L. (2021). Grasping materialities: Making sense through explorative touch interactions with materials and digital technology. [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. Open Archive. https://hdl.handle.net/11250/2756969

Søyland, L. (2022). Å utforske materialenes egenskaper og transformasjonsmuligheter gjennom digital teknologi – om å skape sanselige og langsomme forbindelser til verden. Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen. https://kunstkultursenteret.no/ressursbase/a-utforske-materialenes-egenskaper-og-transformasjonsmuligheter-gjennom-digital-teknologi/

Thompson, K. M. (2005). Optical Poetry: The life and Work of Oskar Fischinger by William Moritz. [Anmeldelse av Optical Poetry: The life and Work of Oskar Fischinger, av William Moritz]. Film Quarterly, 59(1), 65–66. https://doi.org/10.1525/fq.2005.59.1.65

Utdanningsdirektoratet (Udir). (2019). Kunnskapsløftet 2020. Læreplan i kunst og håndverk (KHV0102). https://www.udir.no/lk20/khv01-02

Waterhouse, A-H. L., Søyland, L. & Carlsen, K. (2019). Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper. FormAkademisk, 12(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.2648

Wells, P. & Hardstaff, J. (2008). Re-imagining animation : the changing face of the moving image. Ava.

Øyehaug, G. (2022). Hjartet i skalkeskjulet : essays. Kolon forlag.

stones in motion

Nedlastinger

Publisert

2024-09-16

Hvordan referere

Roksvåg, K. (2024). Abstrakt og poetisk multiplananimasjon : Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap. FormAkademisk, 17(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5669

Cited by