Å fylle på den yrkesdidaktiske «verktøykassa»

en studie av yrkesfaglærerstudenters kompetanseutvikling på tvers av campusundervisning og skolepraksis

Forfattere

  • Julie Leonardsen NTNU
  • Dan-Anders Normann NTNU

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5900

Emneord (Nøkkelord):

yrkesdidaktikk, boundary crossing, yrkesfaglærerutdanning, restaurant- og matfag

Sammendrag

Helt siden antikken har mennesker skilt mellom teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter. Dette skillet er fortsatt synlig i det yrkesdidaktiske utdanningsfeltet. Litteraturen argumenterer likevel for at målet med fag- og yrkesopplæringen er utvikling av en helhetlig yrkeskompetanse bestående av både kunnskap og ferdigheter. Gapet mellom teori og praksis i fag- og yrkesopplæring og yrkesfaglærerutdanning kan forsterkes ytterligere av at kunnskapstilegnelse gjerne assossieres læringsaktiviteter i klasseromskontekst, mens utvikling av praktiske ferdigheter ofte kobles til opplæring i mer virkelighetsnære arenaer. Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan opplæring på tvers av læringsarenaer, henholdsvis på campus og i skolepraksis, kan bidra til å utvikle yrkesdidaktisk kompetanse hos yrkesfaglærerstudenter fra restaurant- og matfag. Studien er designet som en kvalitativ, utforskende casestudie. Datamaterialet består av feltnotater fra tolv undervisningsdager på campus samt praksisdokumenter fra yrkesfaglærerstudentenes skolepraksis. Hovedfunnene viser at: 1) campusundervisningen må være praksisrettet og yrkesrelevant, 2) studentene må kunne benytte læringsutbyttet fra campusundervisningen i skolepraksis, og 3) campusundervisningen og skolepraksisen må fremme sammenheng mellom yrkesdidaktisk teori og praksis. I studien tar vi utgangspunkt i at yrkesdidaktikk er et redskapsfag og at studentene utvikler yrkesdidaktisk kompetanse gjennom boundary crossing mellom ulike læringsarenaer. Videre argumenterer vi for at yrkesfaglærerutdanningen må anerkjenne den yrkesdidaktiske kompetansen yrkesfaglærerstudentene bringer med seg inn i studiet fra arbeidslivet, og bruke denne som utgangspunkt for kompetanseutvikling. Studien peker i retning av at det er nødvendig å utfordre gapet mellom teori og praksis i yrkesdidaktikken og at vi må forstå sammenhengen mellom kunnskap og ferdigheter som et premiss for yrkesdidaktikkens eksistens.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Forfatterbiografi

Dan-Anders Normann, NTNU

Doktorgradsstipendiat, yrkesfag, Institutt for lærerutdanning

Referanser

Aakrog, V. (2011). A Taxonomy for teaching transfer skills in the Danish VET system. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 1(1), 1–13. https://doi.org.10.3384/njvet.2242-458X.11vlila5

Andersen, K. (2003). Innføring i mesterlære, yrkesdidaktikk og veiledning. Høyskoleforlaget.

Andersson, P. & Köpsën, S. (2019). VET teachers between school and working life: boundary processes enabling continuing professional development. Journal of Education and Work, 32(6–7), 537–551. https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1673888

Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011a). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81(2), 132–169. https://doi.org/10.3102/0034654311404435

Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2011b). Learning at the boundary: An introduction. International Journal of Educational Research, 50(1), 1–5. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.04.002

Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2012). Crossing boundaries between school and work during apprenticeships. Vocations and Learning, 5(2), 153–173. https://doi.org/10.1007/s12186-011-9073-6

Aspøy, T. M., Skinnarland, S., & Tønder, A. H. (2017). Yrkesfaglærerens kompetanse. Fafo- rapport 2017:11. Hentet 5.5.2024 fra: https://www.fafo.no/images/pub/2017/20619.pdf

Bakker, A. & Akkerman, S. F. (2019). The learning potential of boundary crossing in the vocational curriculum. I D. Guile og L. Urwin (red.), The Wiley handbook of vocational education and training (s. 351–371). John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119098713.ch18

Billett, S. (2010). Learning through practice. I S. Billett (red.), Learning through practice: Models, traditions, orientations and approaches (s. 1–20). Springer. https://doi.org/10.1007/978-90-481-3939-2

Bjørndal, B. & Lieberg, S. (1978). Nye veier i didaktikken? En innføring i didaktiske emner og begreper. Aschehoug.

Candela, A. (2019). Exploring the function of member checking. The Qualitative Report 24(3), https://doi.org/10.46743/2160-3715/2019.3726

Canrinus, E.T., Bergem, O. K., Klette, K. & Hammerness, K. (2017). Coherent teacher education programmes: Taking a student perspective. Journal of Curriculum Studies, 49(3), 313–333, https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1124145

Crawford, M. B. (2009). Shop class as soul craft. An inquiry into the value of work. Peguin Press.

Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. (4th edition). SAGE Publications.

Creswell J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. (4th edition). Sage Publications.

Dahlback, J., Hansen, K., Haaland, G. & Sylte, A.L. (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i – veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. Høgskolen i Akershus.

Dahlback, J., Olstad, H. B., Sylte, A. L., & Wolden, A-C. (2018). Utfordringer og muligheter i møtepunktet mellom yrkesfaglærerutdanningen og praksis i videregående skole. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(3), 57–77. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188357

Dahlback, J., Hansen, K., Haaland, G., & Vagle, I. (2022). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 7(1), 40–61. https://doi.org/10.7577/sjvd.4573

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2021). Studier innen fag- og yrkesfaglærerutdanning. Hentet 1.4.2024 fra: https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkesfaglaerer

Eikeland, O. (2006). Yrkeskunnskap og Aristoteliske kjennskapsformer. I E. Askerøi og O. Eikeland (red.), Som gjort, så sagt? Yrkeskunnskap og yrkeskompetanse (s. 8–34). Høgskolen i Akershus.

Elstad, E. (2010). University-based teacher education in the field of tension between the academic world and practical experience in school: A Norwegian case. European Journal of Teacher Education, 33, 357–370. https://10.1080/02619768.2010.504948

Eraut, M. (2009). Transfer of knowledge between education and workplace settings. I H. Daniels, H. Lauder & J. Porter (red.), Knowledge, Values and Educational Policy. A Critical Perspective (s. 65–84). Routledge.

Farnsworth, V. & Higham, J. (2012). Teachers who teach their practice: The modulation of hybridised professional teacher identities in work-related educational programmes in Canada. Journal of Education and Work, 25(4), 473–505. https://doi.org/10.1080/13639080.2012.708726

Fejes, A., & Köpsén, S. (2014). Vocational teachers’ identity formation through boundary crossing. Journal of Education and Work, 27(3), 265–283. https://doi.org/10.1080/13639080.2012.742181

Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings About Case-Study Research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219–245. https://doi.org/10.1177/1077800405284363

Gessler, M. (2017). The lack of collaboration between companies and schools in the German dual apprenticeship system: Historical background and recent data. International Journal of Educational Research, 4(2), 164–195. https://doi.org/10.13152/IRJEVET.4.2.4

Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Sociology Press. https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014

Griffiths, T., & Guile, D. (2003). A connective model of learning: The implications for work process knowledge. European Educational Research Journal, 2(1), 56–73. https://doi.org/10.2304/eerj.2003.2.1.10

Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I A. Molander, L. I. Terum & J.-C. Smeby (red.), Profesjonsstudier (s. 71–86). Universitetsforlaget.

Guile, D., & Young, M. (2003). Transfer and transition in vocational education: Some theoretical perspectives. I T. Tuomi-Gröhn & Y. Engeström (red.), School and work: New perspectives on transfer and boundary-crossing (s. 63–81). Pergamon.

Hansen, K. (2017). Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole? Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 2. https://doi.org/10.7577/sjvd.2134

Hansen, K., Leonardsen, J. & Utgaard, S. (2022). Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener. I B. K. Utvær, E. B. Morud, K. Hansen, K. Firing & K. Rokkones (red.), Å bygge broer. Samarbeid på tvers i yrkesfag (s. 191–207). Universitetsforlaget.

Harreveld, B., & Singh, M. (2009). Contextualising learning at the education-training-work interface. Education + Training, 51(2), 92–107. https://doi.org/10.1108/00400910910941264

Heggen, K. (2008). Profesjon og identitet. I A. Molander & L. I. Terum (red.), Profesjonsstudier (s. 321–332). Universitetsforlaget.

Haue, H. (2011). Historical Education in Denmark. In E. Erdmann (red.), Facing, Mapping, Bridging Diversity: Foundation of European Discourse on History Education (s.173–209). Wochenschau Verlag.

Heggen, K., & Terum, L.I. (2013). Coherence in professional education: Does it foster dedication and identification? Teaching in Higher Education, 18(6), 656– 669. https://doi.org/10.1080/13562517.2013.774352

Herrera, L. M. (2015). Transitions and Diversity in Didactics: An Exploration Searching for Implications for Vocational Education and Training. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(3), 161–169, https://doi.org/10.13152/IJRVET.2.3.2

Hiim, H. & Hippe, E. (1999). Hva er yrkesdidaktikk? Om sammenhengen mellom yrkes- og profesjonsdidaktikk, yrkeskunnskap og yrkesrelevant forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift, (3), 177–183.

Johansson, M. W. & Andersson, I. (2023). Vocational Didactics: Mapping the Terrain in Swedish Upper Secondary Vocational Education and Training. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 11(1), 76–95. https://doi.org/10.13152/IRJVET.11.1.4

Jørgensen, C. H. (2018). Vocational Education and Training in Nordic Countries: Different Systems and Common Challenges. I C. H. Jørgensen, O. J. Olsen & D. Persson Thunquist (red.), Vocational Education in the Nordic Countries: Learning form Diversity (s. 1–28). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315414492

Kemmis, R. B., & Green, A. (2013). Vocational education and training teachers’ conceptions of their pedagogy. International Journal of Training Research, 11(2), 101–121. https://doi.org/10.5172/ijtr.2013.11.2.101

Kennan, D. & Dolan, P. (2017). Justifying Children and Young People’s involvement in Social Research: Assessing Harm and Benefit. Irish Journal of Sociology, 25(3), 297–314. https://doi.org/10.1177/0791603517711860

Kvale, S., Brinkmann, S., Anderssen, T. M., & Rygge, J. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal akademisk.

Leonardsen, J. (2021). One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 11 (2), 1–24. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.211121

Leonardsen, J., Utvær, B. K. S. & Fjørtoft, H. (2022). The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training. Educational Assessment, 27 (4), 339–355. https://doi.org/10.1080/10627197.2022.2106967

Leonardsen, J. (2023). Yrkesfaglæreres arbeid med vurdering. Doktoravhandlinger ved NTNU; 2023:116. https://hdl.handle.net/11250/3063130

Levin, M. (2012). Academic integrity in action aesearch. Action Research, 10(2), 133–149. https://doi.org/10.1177/1476750312445034

Lejonberg, E., Elstad, E. & Hunskaar, T. S. (2017). Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler. Uniped 40(1), 68–85. https://10.18261/ISSN.1893-8981-2017-01-06

Mayen, P. (2015). Vocational didactics: Work, learning, and conceptualization. I L. Filliettaz & S. Billett (red.), Francophone Perspectives of Learning Through Work. Professional and Practice-based Learning (s. 201–219). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-18669-6_10

Molander, B. (2015). Practice of Knowing and Knowing in Practice. Peter Lang AG. https://doi.org/10.3726/978-3-653-06131-4

Mårtensson, Å. (2020). Creating continuity between school and workplace: VET teachers’ in- school work to overcome boundaries. Journal of Vocational Education & Training, 74(4), 682–700. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1829009

Nielsen, K.T.P., Louw, A. & Katznelson, N. (2021). Plads til at lære – på lærepladsen: Dannelse i mødet mellom unge og arbejdsmarkedet. Ungdomsliv, Nr. 11. Aalborg Universitetsforlag.

Nore, H. (2015). Re-Contextualizing Vocational Didactics in Norwegian Vocational Education and Training. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(3), 182-194. https://doi.org/10.13152/IJJRVET.2.3.4

NTNU (2022). Bachelor – yrkesfaglærerutdanning. Hentet 1.4.2024 fra: https://www.ntnu.no/studier/byrk

Pastré, P., Mayen, P. & Vergnaud, G. (2006). Professional Didactics. Revue française de pédagogie, 154, 145–198. https://doi.org/10.4000/rfp.157

Rammeplan for PPU for yrkesfag (2013). Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13. (LOV-2005-04-01-15-§3-2). Lovdata. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-03-18-289

Rammeplan for yrkesfaglærerutdanning (2013). Forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning for trinn 8–13. LOV-2005-04-01-15-§3-2. Lovdata. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-03-18- 291?q=Yrkesfaglærerutdanning

Sannerud, R. (2005). Læring på byggeplassen – utopi eller realitet? Et aksjonsforskningsprosjekt i byggebransjen (doktorgradsavhandling). Program for livslang læring, Roskilde Universitetscenter.

Sarastuen, N. K. (2020). Som å ta av seg verktøybeltet: Kontraster og metaforer i overgangen fra fagarbeid til yrkesfaglærerutdanning. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(2), 63–80. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010263

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Sage.

Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications, Inc.

Sund-Haaland, G. (2005). Forskjellighet og mangfold – muligheter eller begrensninger for individ og arbeidsplass. Et aksjonsforskningsprosjekt med studier av læring i daglig arbeid, gjennom medvirkning, demokratiske prosesser og interessedifferensiering (Doktorgradsavhandling). Program for livslang læring, Roskilde Universitetscenter.

Tanggaard, L., & Brinkmann, S. (2020). Kvalitet i kvalitative studier. I L. Tanggaard og S. Brinkmann (red.), Kvalitative metoder: En grundbok, (s. 657–670). Hans Reitzels Forlag.

Tuomi-Gröhn, T., Engeström, Y., & Young, M. (2003). From transfer to boundary-crossing between school and work as a tool for developing vocational education: An introduction. I T. Tuomi-Gröhn & Y. Engeström (red.), Between school and work: New perspectives on transfer and boundary-crossing (s. 1–18). Pergamon Press.

Yin, R. K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Sage.

Nedlastinger

Publisert

2025-03-07

Hvordan referere

Leonardsen, J., & Normann, D.-A. (2025). Å fylle på den yrkesdidaktiske «verktøykassa» : en studie av yrkesfaglærerstudenters kompetanseutvikling på tvers av campusundervisning og skolepraksis . Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 10(1), 116–135. https://doi.org/10.7577/sjvd.5900

Utgave

Seksjon

Special issue on vocational didactics