Yrkesdidaktikk i møte med digitale dokumentasjonssystemer

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5903

Emneord (Nøkkelord):

ePortfolier, yrkesdidaktikk, overganger, designforskning

Sammendrag

Denne artikkelen tar utgangspunkt i et innovasjons- og forskningsprosjekt der hovedmålet var å forbedre dokumentasjons- og læringssystemer i fag- og yrkesopplæringen støttet opp av et helhetlig yrkespedagogisk rammeverk. Gjennom prosjektet så vi økende bruk av ulike digitale dokumentasjonssystemer, men registrerte i liten grad samordning mellom systemene og en bevisst yrkesdidaktisk tilnærming til utvikling og bruk av systemene. Det siste ønsket vi å se nærmere på, og gjennomførte en sekundæranalyse av data fra prosjektet der vi så på 1) mulighetene for en ny og mer sammensatt digital infrastruktur som understøtter en helhetlig og gjennomgående fag- og yrkesopplæring, 2) eventuelle faglige ulikheter i utvikling og bruk av dokumentasjonssystemer, og 3) hvorvidt utvikling og bruk av digital dokumentasjon vil påvirke yrkesdidaktisk teori og praksis. Artikkelen bygger på teorier om digitalisering i yrkesfagene og bruk av ePortfolier i fag- og yrkesopplæring. Vi viser også til tre ulike perspektiver på yrkesdidaktikk i komplekse læringslandskap, spesielt der digital dokumentasjon blir brukt i læringsprosesser i grenseland mellom skoler og bedrifter. I den avsluttende delen drøfter vi funn fra de nye analysene opp mot teori om digitalisering og yrkespedagogikk, og presenterer et utvidet syn på yrkesdidaktikk vi ikke har funnet andre steder. For det første velger vi å kalle det yrkesfagdidaktikk for å ivareta de faglige ulikhetene. For det andre vektlegges yrkesfagdidaktisk design av digitale infrastrukturer for hele opplæringsløpet, 2+2 i Norge. I tillegg kreves det tilrettelegging for overganger mellom alle nivåer i fag- og yrkesopplæringen (yrkesfagdidaktiske overgangsritualer fra Vg1-Vg2 og fra Vg2-Vg3). Hvorvidt læringsperspektivet i design og bruk av digitale dokumentasjons-systemer ivaretas gjennom læringsanalyse drøftes også. Studien er gjennomført i en periode med pandemi og implementering av Fagfornyelsen, den siste læreplanreformen i norsk utdanning. Vi utfordrer allikevel til å tenke nytt rundt yrkesfagdidaktikk.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Forfatterbiografi

Leif Chr. Lahn, Universitetet i Oslo

Leif Christian Lahn er professor emeritus ved Institutt for Pedagogikk (IPED), Utdanningsvitenskapelig Fakultet, Universitetet i Oslo. Professor II og deltidsansatt fram til d.d ved Institutt for Yrkesfaglærerutdanning (YLU), OsloMet. Forskningsinteresser knyttet til digitalisering av yrkeskompetanse, livslang læring og endringer i fag- og yrkesopplæring. 

Referanser

Akkerman, S. F. & Bakker, A. (2012). Crossing boundaries between school and work during apprenticeships. Vocations and Learning, 5(2), 149–167. https://doi.org/10.1007/s12186-011-9073-6

Amhag, L. (2020). Student reflections and self-assessments in vocational training supported by a mobile learning hub. International Journal of Mobile and Blended Learning, 12(1), 1–16. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2020010101

Anderson, T. & Shattuck, J. (2012). Design-based research: A decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16–25. https://doi.org/10.3102/0013189X11428813

Attwell, G. & Elferink, R. (2008). Developing tools to support work based competence development: E-Portfolios and apprenticeship. Network of innovative apprenticeship. http://www.pontydysgu.org/wp-content/uploads/2008/02/toolosforapprenticeship.pdf

Berntsen, S. & Lahn, L. C. (2024). Yrkesfaglæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse i et spenningsfelt mellom skole og arbeidsliv: En studie av ePortfolioer og dokumentasjonssystem i bruk og utprøving. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 9(1), 47-65. https://doi.org/10.7577/sjvd.5648

Bratholm, B. (2015). Om bruk av digitale mapper på to grunnskoler – Hvordan kan digitale mapper skape produktive læringsprosesser for elever? Nordic Journal of Digital Literacy, 3(3), 202–221. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-943X-2008-03-04

Braun, V. & Clarke, V. (2016). (Mis) conceptualising themes, thematic analysis, and other problems with Fugard and Potts’ (2015) sample-size tool for thematic analysis. International Journal of Social Research Methodology, 19(6), 739-743. https://doi.org/10.1080/13645579.2016.1168390

Buland, T. (2009). Vandreboka—Et prosjekt på vandring (SINTEF-rapport). SINTEF Digital/Teknologiledelse.

Buland, T. & Fonn, K. H. (2010). Når ulike verdener møtes: Sluttrapport fra prosjekt Vandreboka. Sintef teknologi og samfunn.

Burchert, J. & Schulte, S. (2011). Qualität in der beruflichen ausbildung – ansatz und ziel der reflexion von berichtshefteinträgen [Kvalitet i fagopplæringen – tilnærming og mål for refleksjon over dokumentasjon]. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, (21), 1-15.

Bygstad, B., Øvrelid, E., Ludvigsen, S. & Dæhlen, M. (2022). From dual digitalization to digital learning space: Exploring the digital transformation of higher education. Computers & Education, 182, Artikkel 104463. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104463

Caruso, V., Cattaneo, A. & Gurtner, J.- L. (2016). Learning documentations in VET systems: An analysis of current Swiss practices. Vocations and Learning, 9, 227–256. http://doi.org/10.1007/s12186-016-9149-4

Cattaneo, A., Gurtner, J.- L. & Felder, J. (2021). Digital tools as boundary objects to support connectivity in dual vocational education. I E. Kyndt, S. Beausaert & I. Zitter (Red.), Developing connectivity between education and work (s. 137–157). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003091219-11

Cedefop.(2021). Digital, greener and more resilient – Insights from Cedefop’s European skills forecast. Publication office of the European Union.

https://data.europa.eu/doi/10.2801/154094

Christoffersson, G. B. (2017). Reflektion genom digital dialog. I A. Fejes, V. Lindberg & G.-B. Wärvik (Red.), Yrkesidaktikens mångfald (s.113-124). Lärarförlaget.

Dabbagh, N. & Castaneda, L. (2020). The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Education Technology Research and Development, 68, 3041–3055. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z

Dillenbourg, P., Cattaneo, A., Gurtner, J.-L. & Lee Davis, R (2022). Educational technologies for vocational training: Experiences as digital clay. Swiss Federal University

for Vocational Education and Training.

https://www.sfuvet.swiss/research/publications/dillenbourg-p-cattaneo-gurtner-j-l-davis-r-l-eds-2022-educational

Dysthe, O. & Engelsen, K. (2004). Portfolios and assessment in teacher education in Norway: A theory‐based discussion of different models in two sites. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(2), 239-258. https://doi.org/10.1080/0260293042000188500

Engelien, K. L., Johannesen, M. & Nore, H. (2011). Læringslandskap i endring - en utfordring for skoleutvikling. I O. Erstad & T. E. Hauge (Red.), Skoleutvikling og digitale medier - kompleksitet, mangfold og ekspansiv læring (s. 211-230). Gyldendal Akademisk.

Fejes, A., Lindberg, V. & Wärvik, G.-B. (Red.). (2017). Yrkesdidaktikens mångfald. Lärarförlaget.

Gessler, M. & Moreno Herrera, L. (2015). Vocational didactics: core assumptions and approaches from Denmark, Germany, Norway, Spain and Sweden. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2, 152–160. https://doi.org/10.13152/IJRVET.2.3.1

Hansen, K. H. (2017). Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole? Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 2. https://doi.org/10.7577/sjvd.2134

Hanseth, O. & Lyytinen, K. (2010). Design theory for dynamic complexity in information infrastructures: The case of building Internet. Journal of Information Technology, 25(1), 1-19. https://doi.org/10.1057/jit.2009.19

Heaton, J. (2008). Secondary analysis of qualitative data: An overview. Historical Social Research, 33(3), 33-45. https://doi.org/10.12759/hsr.33.2008.3.

Høst, H., Skålholt, A., Nore, H. & Tønder, A. H. (2012). Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen (NIFU-rapport 16/2012). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Høst, H. (2014). Kvalitet i fag-og yrkesopplæringen. Fokus på opplæringen i bedrift: Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag-og yrkesopplæringen (NIFU-rapport 12/2014). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.

Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2023). Læring gjennom praksis: En grunnbok i yrkesdidaktikk (3. utg.). Pedlex.

Johannesen, H. S., Kverneggen, K.- A. & Øgård, M. (2022). Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfag-læreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis? Nordic Journal of Vocational Education and Training, 12(1), 51-75, https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212151

Lahn, L. C. & Klette, K. (2022). Reactivity beyond contamination. An integrative literature review of video studies in educational research. International Journal of Research & Method in Education, 46(1), 1-18. https://doi.org/10.1080/1743727X.2022.2094356

Lahn, L. C. & Nore, H. (2018). ePortfolios as hybrid learning arenas in vocational education and training. I S. Choy, G.- B. Wärvik & V. Lindberg (Red.), Integration of vocational education and training experiences: Purposes, practices and principles (s.207-226). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8857-5_11

Ludvigsen, S. & Steier, R. (2019). Reflections and looking ahead for CSCL: digital infrastructures, digital tools, and collaborative learning. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 14, 415–423, https://doi.org/10.1007/s11412-019-09312-3

Lund, B. (2008). Læringsteoretiske begrundelser for portfolien som pædagogisk redskab i en skandinavisk tradition. I B. Lund (Red.), Portfolio i et lærings- og uddannelsesperspektiv (s. 11-34). Aalborg Universitetsforlag.

Mishra, P. & Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. The Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Mulder, M. & Winterton, J. (2017). Introduction. I M. Mulder (Red.), Competencebased vocational and professional education: Bridging the worlds of work and education (s. 1–45). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41713-4_51

Munthe, E., Erstad, O., Njå, M. B., Forsström, S., Gilje, Ø., Amdam, S., Moltudal, S., Hagen, S. B. (2022). Digitalisering i grunnopplæring; kunnskap, trender og framtidig forskningsbehov. Kunnskapssenter for utdanning: Universitetet i Stavanger.

Myhra, H. L., Langli, L. & Løvland, J. (2008). Arbeid – en balanseøvelse, hefte 1 (av 7). Upublisert.

NOU 2023:19 (2023). Læring, hvor ble det av deg i alt mylderet? Bruk av elev- og studentdata for å fremme læring. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing4/id2989753/

Riis, M. (2023a). Didaktiske designprincipper for grænsekrydsning i vekseluddannelse: Med digitale grænseobjekter som udvidede handlemuligheder. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (13), 100-125. https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.133746

Riis, M. (2023b). Læring på tværs af skole- og oplæringsperioder: medieret af digital teknologi. Unge Paedagoger, (1), 22-30

Riis, M. & Brodersen, A. (2021). Designing for boundary crossing and ICT-based boundary objects in dual VET. I N. B. Dohn, J. J. Hansen, S. B. Hansen, T. Ryberg & M. de Laat (Red.), Conceptualizing and Innovating Education and Work with Networked Learning. Research in Networked Learning. 37-51. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85241-2_3

Sauli, F. (2021). The collaboration between Swiss initial vocational education and training partners: perceptions of apprentices, teachers, and in company trainers, Empirical Research Vocational Education and Training, 13 (10) https://doi.org/10.1186/s40461-021-00114-2

Schwendimann, B. A., Cattaneo, A., Dehler Zufferey, J., Gurtner, J.- L., Bétrancourt, M., & Dillenbourg, P. (2015). The ‘Erfahrraum’: A pedagogical model for designing educational technologies in dual vocational systems. Journal of Vocational Education & Training, 67(3), 367–396. https:/doi.org/10.1080/13636820.2015.1061041

UNESCO-UNEVOC (2022). Trends mapping study: Digital skills development in TVET teacher training. UNESCO Digital Library. Retrieved October 26, 2023, from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380899

Utdanningsdirektoratet (2023). Planleggingsverktøy for opplæringen. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/planleggingsverktoy-i-lareplanvisning/

Van der Schaaf, M. (2019). Electronic portfolios enhanced with learning analytics at the workplace. I S. McGrath, M. Mulder, J. Papier & R. Suart (Red.), Handbook of Vocational Education and Training: Developments in the Changing World of Work (s.1409-1428). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-94532-3_89

Wuttke, E., Seifried, J. & Niegemann, H. (Red.), (2020). Vocational Education and Training in the Age of Digitization. Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.3224/84742432

Aarkrog, V. (2005). Learning in the workplace and the significance of school‐based education: A study of learning in a Danish vocational education and training programme. International journal of lifelong education, 24(2), 137-147. https://doi.org/10.1080/02601370500056268

Nedlastinger

Publisert

2025-03-07

Hvordan referere

Nore, H., Lahn, L. C., & Berntsen, S. K. (2025). Yrkesdidaktikk i møte med digitale dokumentasjonssystemer. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 10(1), 98–115. https://doi.org/10.7577/sjvd.5903

Utgave

Seksjon

Special issue on vocational didactics