Skoleovertakelse som praksisform

Et pedagogisk eksperiment i praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5912

Emneord (Nøkkelord):

praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere, skoleovertakelse, sosial læring, studenterfaringer, praksis, profesjonsutvikling

Sammendrag

Skoleovertakelse er en velkjent praksisform både i norsk grunnskolelærerutdanning og i praktisk pedagogisk utdanning, men ikke i praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere. Det finnes lite forskning hverken nasjonalt eller internasjonalt på skoleovertakelse i lærerutdanninger. Derfor er vårt eksperiment om hvorvidt skoleovertakelse kan brukes som praksisform i praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere betimelig. Som faglærere ønsket vi å tilføre praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag, en sterk yrkesdidaktisk tilknytning. Vi antok at en skoleovertakelse ville ligge nær opp til den yrkesdidaktiske konteksten studentene ville møte i sitt fremtidige yrke som lærere i videregående skole. Forskningsspørsmålet er: Hva er lærerstudenters perspektiver på skoleovertakelse i praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag? De kvalitative dataene fra to refleksjonsgrupper og ett fokusgruppeintervju ble analysert gjennom innholdsanalyse. Banduras konsept om «self-efficacy» (mestringstro) blir brukt som teoretisk rammeverk i analysen og diskusjonen av datamaterialet. Resultatene fra en undersøkelse i SurveyXact indikerer hvordan studenter opplevde skoleovertakelsen. Sentrale funn er at studentene, på tross av forvirring i starten, opplevde økt autonomi og vekt på egne erfaringer. Til slutt, foreslår vi forbedringer til skoleovertakelsen som praksisform i praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Referanser

Bandura, A. (1977). Social learning theory. Prentice Hall.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Worth Publishers Inc.

Bjørndal, B. & Lieberg, S. (1978). Nye veier i didaktikken?: En innføring i didaktiske emner og begreper. Aschehoug.

Brännström, M. & Dyrnes, E. M. (2021). Skoleovertakelse som didaktisk metode i lærerutdanningen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 105(5), 495–505. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-05-07

Burns, D. & Darling-Hammond, L. (2014). Teaching around the world: What can TALIS tell us. Stanford Center for Opportunity Policy in Education. Stanford, CA.

Bøje, J. D., Kristiansen, A., Gustafsson Nyckel, J. & Rothuizen, J. J. (2023). Professionsuddannelser i krise?: Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer-og pædagoguddannelser. Syddansk universitetsforlag.

Carlsen, D. & von Oettingen, A. (2020). Universitetsskolen – et bud på en didaktisk orienteret forskningsbasering af læreruddannelsen. Acta Didactica Norden, 114(2). https://doi.org/10.5617/adno.7912

Chrzanowska, J. (2002). Interviewing groups and individuals in qualitative market research. Sage. https://doi.org/10.4135/9781849209342

Cook, T. D., Campbell, D. T. & Shadish, W. (2002). Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. Houghton Mifflin Company. https://iaes.cgiar.org/sites/default/files/pdf/147.pdf

Dale, E. L. (1993). Den profesjonelle skole: Med pedagogikken som grunnlag. Ad Notam Gyldendal.

Dewey, J. (1904). The Relation of Theory to Practice in Education. Teachers College Record, 5(6), 9–30. https://doi.org/10.1177/016146810400500601

Dewey, J. (1938). Experience and education. The Kappa Delta Pi Lecture Series. Touchstone.

Dreyfus, S. E. (2004). The Five-Stage Model of Adult Skill Acquisition. Bulletin of Science, Technology & Society, 24(3). 177–181. https://doi.org/10.1177/0270467604264992

Endresen-Maharaj, K., Kristiansen, A. & Haraldstad, Å. (2024). Mening som en kollektiv prosess – samskaping mellom lærerstudenter, praksislærere i «lærerutdanningsskoler» og faglærere på universitetet. I J. D. Bøje, A. Kristiansen, J. Gustafsson Nyckel & J. J. Rothuizen, (Red.), Professionsuddannelser i krise? Rekrutteringsproblemer, meningstab og meningsdannelse i nordiske lærer- og pædagoguddannelser (s. 108–125). Syddansk Universitetsforlag. https://www.universitypress.dk/shop/professionsuddannelser-4111p.html

Eikeland, H. M. V. & Ringereide, H. O. (2019). Rethinking Pedagogical Strategies: Vitalizing life Experience in Teacher Education. JOURNAL OF EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT, 8(2). 129–134. https://doi.org/10.15640/jehd.v8n2a13

Faglig råd for Lærerutdanning. (2024). Innspill om utvidet praksisbegrep til Kunnskapsdepartementets arbeid med profesjonsmeldingen. https://files.nettsteder.regjeringen.no/wpuploads01/sites/429/2024/01/FRLU-Innspill-til-profesjonsmeldingen-om-utvidet-praksisbegrep.pdf

Festingen, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9781503620766

Finne, H., Mordal, S. & Stene, T. M. (2014). Oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningene 2013. SINTEF.

Fjeld, H. S., Hafstad, S. S., Jensen, M. S. & Ramberg, L. E. S. (2021). «Vanskelig å forestille seg hvordan det er å være i skoleledelsen før man står der»: En studie om studenters erfaringer som skoleledere i skoleovertakelsen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 105(5), 482–494. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-05-06

Gadamer, H. G. (1989). Truth and Method. Crossroad.

Gessler, M. & Moreno Herrera, L. (2015). Vocational Didactics: Core Assumptions and Approaches from Denmark, Germany, Norway, Spain and Sweden. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(3), 152–160. https://doi.org/10.13152/IJRVET.2.3.1

Hargreaves, A. (1994). Lærerarbeid og skolekultur. Læreryrkets forandring i en postmoderne tidsalder. Ad Notam Gyldendal. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008080104033

Hartviksen, M. A., Kversøy, K. S. & Stålhane, J. (2010). Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008.

Hatlevik, I. K. R. & Sandberg, N. (2003). Å lære gjennom samarbeid: Evaluering av satsingen på samarbeidslæring innenfor videregående opplæring i Akershus fylkeskommune. NIFU-rapport; 3-2003. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/275294

Hellevik, O. (2002). Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap. Universitetsforlaget.

Herudsløkken, K., Schaug, R. M. & Schwencke, E. (2019). Praksislærerens utfordringer, dilemmaer og muligheter: Mer yrkesrelevant og meningsfull praksisperiode for PPU-y-studentene. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 4(1), 196–219. https://doi.org/10.7577/sjvd.3342

Him, H. & Hippe, E. (2001). Å utdanne profesjonelle yrkesutøvere. Gyldendal akademisk.

Høgskolen i Østfold. (2019, juni 26). Håndbok for skoleovertakelse. https://docplayer.me/38270639-Handbok-for-skoleovertakelse.html

Haaland, G. & Nilsen, S. E. (2013). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkesopplæringen: en grunnbok i yrkesdidaktikk. PEDLEX.

Illeris, K. (1974). Problemorientering og deltagerstyring: Oplæg til en alternativ didaktik. Munksgaard.

Jakhelln, R. E., Lund, A. & Vestøl, J. M. (2017). Universitetsskoler som arena for nye partnerskap og profesjonskvalifisering. I S. Mausethagen & J. Smeby (Red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 70-81). Universitetsforlaget. https://munin.uit.no/handle/10037/27123

Janssen, M. & Wiederhorn, T. (2020). School adoption in teacher education: Increasing pre-service teachers’ responsibility during Practice. WAXMANN. https://doi.org/10.31244/9783830992639

Jensen, A. R. (2016). Veiledningsritualet: En dialektisk studie av formaliserte veiledningssamtaler i lærerutdanningens praksisperiode [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Agder.

Jensen, K., Lahn, L. C. & Nerland, M. (2012). Professional learning in new knowledge landscapes. Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-994-7_1

Jürgensen, C. (1972). Zum Selbstverständnis der Berufsdidaktik des Gartenbaues. Gartenbauwissenschaft.

Kilpatrick, W. H. (2018). The Project Method: The Use of the Purposeful ACT in the Educative Process. Creative Media Partners.

Klemp, T. (2013). Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis? Idunn, 31(1), 42–58. https://doi.org/10.3402/uniped.v36i1.20957

Kleven, T. A. (2008). Validity and validation in qualitative and quantitative research. Nordic studies in education, 28(3), 219–233. https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2008-03-05

Kunnskapsdepartementet, (2009). Læreren. Rollen og utdanningen. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-11-2008-2009-/id544920/?ch=1

Kunnskapsdepartementet. (2015). Yrkesfaglærerløftet. Strategi for fremtidens fagarbeidere. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/yrkesfaglarerloftet/id2460772/

Kunnskapsdepartementet. (2017). Lærerutdanningene 2025. Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-strategi-for-larerutdanningene/id2555622/

Kunnskapsdepartementet. (2020). Partnerskap for kvalitet i lærerutdanningene. Anbefalinger fra Faglig råd for lærerutdanning 2025. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/partnerskap-for-kvalitet-i-larerutdanningene/id2783256/

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Gyldendal akademisk.

Kyngäs, H. (2020). Qualitative Research and Content Analysis. I H. Kyngäs, K. Mikkonen & M. Kääriäinen (Red.), The Application of Content Analysis in Nursing Science Research (s. 3–12). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30199-6_1

Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.

Lejonberg, E., Elstad, E. & Hunskaar, T. S. (2017). Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler. Uniped, 40(01), 68–85.

Lund, A. (2020). Preface: The adopted school as a transformative space. School adoption in teacher education. Increasing pre-service teachers’ responsibility during practice. I M. Janssen & T. Wiederhorn. (Red.). School adoption in teacher education: Increasing pre-service teachers’ responsibility during Practice (s. 15-20). WAXMANN. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/81537/Lund+Preface.pdf?sequence=5

Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2014). Didaktisk arbeid. Gyldendal akademisk.

Meld. St. 16 (2020–2021). Utdanning for omstilling — Økt arbeidslivsrelevans i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20202021/id2838171/

Meld. St. 19 (2023–2024). Profesjonsnære utdanninger over heile landet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/nn/dokumenter/meld.-st.-19-20232024/id3032273/

Midtsundstad, T. (2019). A review of the research literature on adult learning and employability. European Journal of Education, 54(1), 13–29. https://doi.org/10.1111/ejed.12321

Misak, C., & Price, H. (2016). The practical turn: Pragmatism in Britain in the long twentieth century. British Academy. https://doi.org/10.5871/bacad/9780197266168.001.0001

Molander, A. & Terum, L. I. (2019). Profesjonsstudier. Universitetsforlaget.

Munthe, E., Ruud, E. & Malmo, K. A. S. (2020). Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge; en forskningsoversikt. Kunnskapssenteret for utdanning, 1, 2020.

Myhre, R. (1976). Pedagogisk idéhistorie fra 1850 til i dag. Fabritius. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007072300048

Nielsen, K. & Bureid, G. (1999). Mesterlære: Læring som sosial praksis. Ad Notam Gyldendal. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010021504165

OECD. (2007). Annual Report. Hentet 27. mai 2024, fra https://www.oecd.org/en/publications/2007/04/oecd-annual-report-2007_g1gh7530.html

Rothuizen, J. J., Bøje, J. D., Kristiansen, A., & Gustafsson Nyckel, J. G. (2024). Krise i nordiske lærer-og pædagoguddannelser-10 bud på mere meningsfulde uddannelser. https://www.universitypress.dk/images/pdf/3509-pjece.pdf

Sannerud, R. (2005). Læring på byggeplassen-utopi eller realitet: Et aksjonsforskningsprosjekt i byggbransjen [Doktorgradsavhandling]. Roskilde Universitetscenter. https://forskning.ruc.dk/files/57417850/L%C3%A6ring_p%C3%A5_byggeplassen.pdf

Skagen, K. (2010). Teori og praksisopplæring i lærerkvalifisering. I P. Haug (Red.), Kvalifisering til læraryrket (s. 118–139). Abstrakt forlag.

Smeby, J. C. (2017). Profesjonskvalifisering. I J. C. Smeby & S. Mausethagen (Red.). Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 11–20.). Universitetsforlaget.

SOU (2018:19). Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring. Utbildningsdepartementet. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2018/03/forska-tillsammans--samverkan-for-larande-och-forbattring/

Sylte, A. L. & Jahanlu, D. (2017). Profesjonsrettet lærerutdanning for yrkesfag - dagens undervisning og opplevelse av relevans. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 2. https://doi.org/10.7577/sjvd.2010

Sætra, E. (2018). Om forholdet mellom teori og praksis i lærerutdanning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 102(4), 340–350. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-04-05

Sørensen, Y. (2019). Å gripe og bli grepet–for å begripe. Lærerstudenters opplevelse av praksisopplæringen og dens betydning for profesjonell utvikling. [Doktorgradsavhandling]. UiT Norges arktiske universitet. https://hdl.handle.net/10037/14947

Thagaard, T. (2018). Systematikk og innlevelse: En innføring i kvalitative metoder. Fagbokforlaget.

Thomassen, M. (2006). Vitenskap, kunnskap og praksis: Innføring i vitenskapsfilosofi for helse-og sosialfag. Gyldendal akademisk.

Torjussen, L. P. S. & Hilt, L. (Red.). (2021). Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget.

Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber: Læring, mening og identitet. Hans Reitzels Forlag.

Nedlastinger

Publisert

2025-03-07

Hvordan referere

Endresen, K., & Ringereide, H. O. (2025). Skoleovertakelse som praksisform: Et pedagogisk eksperiment i praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 10(1), 136–158. https://doi.org/10.7577/sjvd.5912

Utgave

Seksjon

Special issue on vocational didactics