Å lære i et simulert praksisfellesskap

Simulering som yrkesdidaktisk metode i medieproduksjon

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5883

Emneord (Nøkkelord):

Simulering, veiledning, praksisfellesskap, yrkesdidaktikk, medieproduksjon, flerkamera, tv-produksjon

Sammendrag

Målet med artikkelen er å få kunnskap om hvordan simulering og veiledning kan benyttes for å bygge yrkeskompetanse. For å få kunnskap om temaet har vi simulert praksisfellesskap i medieproduksjoner. Simuleringene har blitt brukt i undervisning på en bachelor i TV-produksjon for å gi studenter opplevelsen av reelle arbeidsoppgaver i mediebransjen. Studien har en aksjonsrettet kvalitativ tilnærming. Forfatterne er praktikerforskere som forsker i egen praksis. Det er 10 informanter i studien og informasjonskildene er forskerlogger, studentlogger, spørreskjema og kvalitative intervjuer. De teoretiske perspektivene bygger på teorier om praksisfellesskapet, der
mennesker deler et felles engasjement for noe de arbeider med.
Hvilken simuleringsgjengivelse som har vært med på å fremme læring er et av temaene som også blir belyst. I undervisningen har studentene fått veiledning av en yrkesutøver fra mediebransjen. Veiledningen knyttes opp mot det reflekterende praktikum, der studentene får rom for refleksjon over handlingene som er utført. Resultatene viser at å simulere et praksisfellesskap har bidratt til økt arbeidstempo og en helhetsforståelse av hva yrket går ut på. Samtidig opplever noen studenter at simulering har gitt en distraksjon i læreprosessen. Gjennom veiledning har studentene fått reflektere over yrkesutøvelsen med en veileder som kjenner kompetansen og kravene fra mediebransjen. Veiledningen har hatt fokus på mestringsteknikker for å håndtere et høyt arbeidstempo og den har gitt forståelse for ergonomi. Vår konklusjon er at læringen har gått fra instrumentell opplæring til yrkesutøvelse i en simulert kontekst.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Referanser

Beaubien, J. M. & Baker, D. P. (2004). The use of simulation for training teamwork skills in health care: How low can you go? Quality & Safety in Health Care, 13(suppl 1), i51–i56. https://doi.org/10.1136/qshc.2004.009845

Berglund, I. (2005). Lärande simulering eller simulerat lärande?: En studie av fyra elevers lärande av styrteknik med användning av ett datorbaserat inlärningsprogram på gym-nasieskolans elprogram.

Brinkmann, S., Tanggaard, L. & Hansen, W. (2012). Kvalitative metoder: Empiri og teoriutvik-ling. Gyldendal akademisk.

Dreyfus, H. L. & Dreyfus, S. E. (1988). Mind over machine: The power of human intuition and expertise in the era of the computer. Free Press.

Grendstad, N. M. & Sandven, G. J. (1986). Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske ar-beidsmåter i konfluent pedagogikk. Didakta.

Gustavsson, S. (2021). Simulering i yrkesutbildning - didaktiska samtal om simulatorstödd undervisning. Scandinavian Journal of Vocations in Development, 6(1), 57–72. https://doi.org/10.7577/sjvd.4076

Hansen, K. H. (2017). Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole? Scandinavian Journal of Vocations in Development, 2. https://doi.org/10.7577/sjvd.2134

Hiim, H. (2010). Pedagogisk aksjonsforskning: Tilnærminger, eksempler og kunnskapsfiloso-fisk grunnlag. Gyldendal akademisk.

Hiim, H. & Hippe, E. (2022). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Jossberger, H., Brand-Gruwel, S., Van de Wiel, M. & Boshuizen, E. (2015). Teachers’ Percep-tions of Teaching in Workplace Simulations in Vocational Education. Vocations and learning, 8(3), 287–318. https://doi.org/10.1007/s12186-015-9137-0

Karstensen, S. & Lier, A. R. (2020). Virtual welding: A didactic perspective. NordYrk, 10(1), 95–107. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010195

Kvale, S., Brinkmann, S., Anderssen, T. M. & Rygge, J. (2015). Det kvalitative forskningsinterv-ju (3. utg). Gyldendal akademisk.

Kversøy, K. S. (2015). Metodeeksperimenter med radikal medvirkning i utdanning og forsk-ning : Et aksjonforskningssamarbeid med et kull masterstudenter i yrkespedagogikk Ro-skilde Universitet.

Lauvås, P., Handal, G. & Ytreland, A. (2000). Veiledning og praktisk yrkesteori (Rev.utg.). Cap-pelen akademisk.

Levin, M. (2017). Aksjonsforskning som forskning; Epistemologiske og metodiske utfordring-er. I S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen & E. Stjernstrøm (Red.), Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold (s. 27–44). Cappelen Damm Akademisk/NOASP Nordic Open Access Scholarly Publishing.

LiveEdit. (2023). Next-level Production Tool. https://www.liveedit.app/

Lucas, B., Spencer, E. & Claxton, G. (2012). How to teach vocational education: A theory of vocational pedagogy. https://www.improvingtechnicaleducation.org.uk/assets/__/resource-library/resource/pdf/report-how-to-teach-vocational-education.pdf

McGaghie, W. C., Issenberg, S. B., Petrusa, E. R. & Scalese, R. J. (2010). A critical review of simulation-based medical education research: 2003-2009. Medical education, 44(1), 50–63. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2009.03547.x

McNiff, J. & Whitehead, J. (2011). All you need to know about action research (2. utg.). Sage.

Motola, I., Devine, L. A., Chung, H. S., Sullivan, J. E., & Issenberg, S. B. (2013). Simulation in

healthcare education: A best evidence practical guide. AMEE Guide No. 82. Med Teach, 35(10), e1511–e1530. https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.818632

Nilsen, S. E. & Haaland, G. (2020). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkes-opplæringen. PEDLEX norsk skoleinformasjon.

Nyström, S. & Ahn, S.-e. (2020). Simulation-based training in VET through the lens of a soci-omaterial perspective. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(1), 1–17. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.201011

Rehmann, A. J., Mitman, R. D. & Reynolds, M. C. (1995). A Handbook of Flight Simulation Fidelity Requirements for Human Factors Research. Defence Technical Information Cen-ter. https://doi.org/10.1037/e472002008-001

Rudolph, J. W., Simon, R., Dufresne, R. L., & Raemer, D. B. (2006). Thereʼs No Such Thing as “Nonjudgmental” Debriefing: A Theory and Method for Debriefing with Good Judg-ment. Simul Healthc, 1(1), 49–55. https://doi.org/10.1097/01266021-200600110-00006

Schön, D. A. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker : Tiltag til en ny udformning af undervisning og læring for professionelle. Klim.

Sigmundsson, H. (2020). Ekspertise : utvikling av kunnskap og ferdigheter (1. utgave. utg.). Fagbokforlaget.

Tjora, A. H. (2020). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (2. utg. utg.). Gyldendal akad-emisk.

Tosterud, R. (2015). Simulation used as a learning approach in nursing education: Students’ experiences and validation of evaluation questionnaires. Karlstad University

Viktorelius, M. & Sellberg, C. (2023). Bodily-awareness-in-reflection: Advancing the episte-mological foundation of post-simulation debriefing. Educational philosophy and theory, 55(7), 809–821. https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2138337

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Aarkrog, V. (2019). ‘The mannequin is more lifelike’: The significance of fidelity for students’ learning in simulation-based training in the social- and healthcare programmes. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 1–8. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.19921

Nedlastinger

Publisert

2025-03-07

Hvordan referere

Granborg, Øyvind, & Stubstad Henriksen, B. (2025). Å lære i et simulert praksisfellesskap: Simulering som yrkesdidaktisk metode i medieproduksjon. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 10(1), 295–310. https://doi.org/10.7577/sjvd.5883

Utgave

Seksjon

Special issue on vocational didactics