Å lære i et simulert praksisfellesskap
Simulering som yrkesdidaktisk metode i medieproduksjon
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.5883Emneord (Nøkkelord):
Simulering, veiledning, praksisfellesskap, yrkesdidaktikk, medieproduksjon, flerkamera, tv-produksjonSammendrag
Nedlastinger
Referanser
Beaubien, J. M. & Baker, D. P. (2004). The use of simulation for training teamwork skills in health care: How low can you go? Quality & Safety in Health Care, 13(suppl 1), i51–i56. https://doi.org/10.1136/qshc.2004.009845
Berglund, I. (2005). Lärande simulering eller simulerat lärande?: En studie av fyra elevers lärande av styrteknik med användning av ett datorbaserat inlärningsprogram på gym-nasieskolans elprogram.
Brinkmann, S., Tanggaard, L. & Hansen, W. (2012). Kvalitative metoder: Empiri og teoriutvik-ling. Gyldendal akademisk.
Dreyfus, H. L. & Dreyfus, S. E. (1988). Mind over machine: The power of human intuition and expertise in the era of the computer. Free Press.
Grendstad, N. M. & Sandven, G. J. (1986). Å lære er å oppdage: Prinsipper og praktiske ar-beidsmåter i konfluent pedagogikk. Didakta.
Gustavsson, S. (2021). Simulering i yrkesutbildning - didaktiska samtal om simulatorstödd undervisning. Scandinavian Journal of Vocations in Development, 6(1), 57–72. https://doi.org/10.7577/sjvd.4076
Hansen, K. H. (2017). Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole? Scandinavian Journal of Vocations in Development, 2. https://doi.org/10.7577/sjvd.2134
Hiim, H. (2010). Pedagogisk aksjonsforskning: Tilnærminger, eksempler og kunnskapsfiloso-fisk grunnlag. Gyldendal akademisk.
Hiim, H. & Hippe, E. (2022). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Jossberger, H., Brand-Gruwel, S., Van de Wiel, M. & Boshuizen, E. (2015). Teachers’ Percep-tions of Teaching in Workplace Simulations in Vocational Education. Vocations and learning, 8(3), 287–318. https://doi.org/10.1007/s12186-015-9137-0
Karstensen, S. & Lier, A. R. (2020). Virtual welding: A didactic perspective. NordYrk, 10(1), 95–107. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2010195
Kvale, S., Brinkmann, S., Anderssen, T. M. & Rygge, J. (2015). Det kvalitative forskningsinterv-ju (3. utg). Gyldendal akademisk.
Kversøy, K. S. (2015). Metodeeksperimenter med radikal medvirkning i utdanning og forsk-ning : Et aksjonforskningssamarbeid med et kull masterstudenter i yrkespedagogikk Ro-skilde Universitet.
Lauvås, P., Handal, G. & Ytreland, A. (2000). Veiledning og praktisk yrkesteori (Rev.utg.). Cap-pelen akademisk.
Levin, M. (2017). Aksjonsforskning som forskning; Epistemologiske og metodiske utfordring-er. I S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. H. Steen-Olsen & E. Stjernstrøm (Red.), Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold (s. 27–44). Cappelen Damm Akademisk/NOASP Nordic Open Access Scholarly Publishing.
LiveEdit. (2023). Next-level Production Tool. https://www.liveedit.app/
Lucas, B., Spencer, E. & Claxton, G. (2012). How to teach vocational education: A theory of vocational pedagogy. https://www.improvingtechnicaleducation.org.uk/assets/__/resource-library/resource/pdf/report-how-to-teach-vocational-education.pdf
McGaghie, W. C., Issenberg, S. B., Petrusa, E. R. & Scalese, R. J. (2010). A critical review of simulation-based medical education research: 2003-2009. Medical education, 44(1), 50–63. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2009.03547.x
McNiff, J. & Whitehead, J. (2011). All you need to know about action research (2. utg.). Sage.
Motola, I., Devine, L. A., Chung, H. S., Sullivan, J. E., & Issenberg, S. B. (2013). Simulation in
healthcare education: A best evidence practical guide. AMEE Guide No. 82. Med Teach, 35(10), e1511–e1530. https://doi.org/10.3109/0142159X.2013.818632
Nilsen, S. E. & Haaland, G. (2020). Læring gjennom praksis: Innhold og arbeidsmåter i yrkes-opplæringen. PEDLEX norsk skoleinformasjon.
Nyström, S. & Ahn, S.-e. (2020). Simulation-based training in VET through the lens of a soci-omaterial perspective. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(1), 1–17. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.201011
Rehmann, A. J., Mitman, R. D. & Reynolds, M. C. (1995). A Handbook of Flight Simulation Fidelity Requirements for Human Factors Research. Defence Technical Information Cen-ter. https://doi.org/10.1037/e472002008-001
Rudolph, J. W., Simon, R., Dufresne, R. L., & Raemer, D. B. (2006). Thereʼs No Such Thing as “Nonjudgmental” Debriefing: A Theory and Method for Debriefing with Good Judg-ment. Simul Healthc, 1(1), 49–55. https://doi.org/10.1097/01266021-200600110-00006
Schön, D. A. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker : Tiltag til en ny udformning af undervisning og læring for professionelle. Klim.
Sigmundsson, H. (2020). Ekspertise : utvikling av kunnskap og ferdigheter (1. utgave. utg.). Fagbokforlaget.
Tjora, A. H. (2020). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (2. utg. utg.). Gyldendal akad-emisk.
Tosterud, R. (2015). Simulation used as a learning approach in nursing education: Students’ experiences and validation of evaluation questionnaires. Karlstad University
Viktorelius, M. & Sellberg, C. (2023). Bodily-awareness-in-reflection: Advancing the episte-mological foundation of post-simulation debriefing. Educational philosophy and theory, 55(7), 809–821. https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2138337
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932
Aarkrog, V. (2019). ‘The mannequin is more lifelike’: The significance of fidelity for students’ learning in simulation-based training in the social- and healthcare programmes. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(2), 1–8. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.19921
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Øyvind Granborg, Bendik Stubstad Henriksen

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.