Yrkesfaglærerutdanning: Læring i hjertet av arbeidslivet
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.6378Emneord (Nøkkelord):
yrkesfaglærerutdanning, grensekryssing, grenseobjekt, praksissjokk, situert læring, profesjonell utvikling, tredje romSammendrag
Denne studien undersøker hvordan flytting av et ettårig fulltids praktisk-pedagogisk utdanningsprogram for yrkesfag (PPU-Y) til en lokal videregående skole påvirker studentenes forberedelser til læreryrket. Studien adresserer kritikken av det vedvarende gapet mellom teori og praksis i lærerutdanningen. Et utviklingsprosjekt ble igangsatt for å flytte teoretisk undervisning fra campus til en videregående skole, med mål om å redusere dette gapet og tilby mer autentisk, erfaringsbasert læring. Ved bruk av et kvalitativt pilotdesign ble data samlet inn gjennom fokusgruppeintervjuer med syv lærerstudenter. Funnene tyder på at tidlig tilstedeværelse i praksisfeltet reduserte praksissjokk, støttet profesjonell utvikling, og utdypet forståelsen av læreres daglige arbeid. Skolen fungerte som et grensobjekt som fremmet integrasjonen mellom teori og praksis, med lærerutdannere som grensearbeidere. I tillegg skapte skolemiljøet et ‘tredje rom’ som muliggjorde uformell læring og profesjonell sosialisering, og ga lærerstudenter muligheten til å koble teoretisk kunnskap med daglig undervisningspraksis. Studien konkluderer med at en slik organisatorisk tilnærming kan øke relevansen og sammenhengen i yrkesfaglærerutdanningen, ved å bygge bro mellom institusjonelle og praktiske læringskontekster.
Nedlastinger
Referanser
Akkerman, S., & Bakker, A. (2011a). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81, 132-169. https://doi.org/10.3102/0034654311404435
Akkerman, S., & Bakker, A. (2011b). Learning at the boundary: An introduction. International Journal of Educational Research, 50, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2011.04.002
Akkerman, S., & Bakker, A. (2012). Crossing boundaries between school and work during apprenticeships. Vocations and Learning, 5, 153-173. https://doi.org/10.1007/s12186-011-9073-6
Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2017). Reflexive Methodology: New Vistas for Qualitative Research (3rd ed.). SAGE Publications.
Amdal, I. I. (2019). Mellom balanse og ubalanse. En studie av utviklingen av de nyutdannedes perspektiver på lærerarbeid i overgangen fra utdanning til arbeid [Between Balance and Imbalance: A Study of the Development of Newly Qualified Teachers' Perspectives on Teaching Work in the Transition from Education to Employment] 07 Media].
Amdal, I. I., & Mastad, L. B. T. (2022). Forståelsen av lærerutdannerrollen blant skolebaserte lærerutdannere i Norge [Understanding the Role of Teacher Educators Among School-Based Teacher Educators in Norway]. Acta Didactica Norden, 16(1). https://doi.org/https://doi.org/10.5617/adno.9154
Amdal, I. I., & Willbergh, I. (2020). Det produktive praksissjokket - nyutdannede læreres fortellinger om lærer-elev-forholdet i overgangen fra lærerutdanning til lærerarbeid. [The productive transition into teaching - novice teachers’ narratives of the teacher-pupil relationship]. Acta Didactica Norden, 14(3). https://doi.org/10.5617/adno.8421
Andreasen, J. K. (2023). School-based mentor teachers as boundary-crossers in an initial teacher education partnership. Teaching and Teacher Education, 122, 103960. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103960
Arts, M., & Bronkhorst, L. H. (2020). Boundary Crossing Support in Part-Time Higher Professional Education Programs. Vocations and Learning, 13(2), 215-243. https://doi.org/10.1007/s12186-019-09238-9
Bakker, A., & Akkerman, S. (2013). A boundary-crossing approach to support students' integration of statistical and work-related knowledge. Educational Studies in mathematics, 86(2), 223-237. https://doi.org/10.1007/s10649-013-9517-z
Bakker, A., & Akkerman, S. (2019). The learning potential of boundary crossing in the vocational curriculum. In D. Guile & L. Unwin (Eds.), The Wiley handbook of vocational education and training (pp. 351-371). Wiley.
Barnes, M. E., & Smagorinsky, P. (2016). What English/Language Arts Teacher Candidates Learn During Coursework and Practica: A Study of Three Teacher Education Programs. Journal of Teacher Education, 67(4), 338-355. https://doi.org/10.1177/0022487116653661
Beck, C., & Kosnik, C. (2002). Professors and the Practicum:Involvement of University Faculty in Preservice Practicum Supervision. Journal of Teacher Education, 53(1), 6-19. https://doi.org/10.1177/0022487102053001002
Billett, S. (2001). Learning in the workplace: Strategies for effective practice. Allen & Unwin.
Billett, S. (2008). Emerging perspectives of workplace learning. In S. Billett, A. Eteläpelto, & C. Harteis (Eds.), Emerging perspectives on learning through work (pp. 1-15). Sense Publishers.
Braun, V., & Clarke, V. (2022). Thematic analysis: A practical guide. SAGE.
Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2012). Kvalitative metoder: Empiri og teoriutvikling [Qualitative Methods: Empirical Data and Theory Development]. Gyldendal akademisk.
Canrinus, E. T., Bergem, O. K., Klette, K., & Hammerness, K. (2017). Coherent teacher education programmes: Taking a student perspective. Journal of Curriculum studies, 49(3), 313-333. https://doi.org/10.1080/00220272.2015.1124145
Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-Century Teacher Education. Journal of Teacher Education, 57(3), 300-314. https://doi.org/10.1177/0022487105285962
Eggebø, H. (2020). Kollektiv kvalitativ analyse [Collective qualitative analysis]. Norsk Sosiologisk Tidsskrift, 4(2), 106-122. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2020-02-03
Elstad, E. (2020). Lærerutdanning i nordiske land [Teacher Education in Nordic countries]. Universitetsforlaget.
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Orienta-Konsultit. https://doi.org/10.1017/CBO9781139814744
Granborg, Ø., & Aakernes, N. (2024). Grensekryssing i yrkesfaglærerutdanninge: Betydningen av studentenes utviklingsprosjekter [Boundary-Crossing in Vocational Teacher Education: The Importance of Students' Development Projects]. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2414350
Grossman, P., Hammerness, K., & McDonald, M. (2009). Redefining teaching, re-imagining teacher education. Teachers and Teaching, Theory and Practice, 15(2), 273-289. https://doi.org/10.1080/13540600902875340
Grønmo, S. (2016). Samfunnsvitenskapelige metoder (2 ed.). Fagbokforl.
Gutierrez, K. (1995). Script, Counterscript, and Underlife in the Classroom: James Brown versus "Brown v. Board of Education.". Harvard Educational Review, 65(3), 445-471. https://doi.org/10.17763/haer.65.3.r16146n25h4mh384
Gutiérrez, K. D., Baquedano-López, P., & Tejeda, C. (1999). Rethinking diversity: Hybridity and hybrid language practices in the third space. Mind, Culture and Activity, 6(4), 286-303. https://doi.org/10.1080/10749039909524733
Halkier, B. (2012). Fokusgrupper [Focus group interviews]. In S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvalitative metoder - Empiri og teoriutvikling [Qualitative Methods - Empirical Data and Theory Development] (pp. 133-152). Gyldendal Akademisk.
Hatlevik, I. K. R., Engelien, K. L., & Jorde, D. (2020). Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo [University Schools' Contribution to the Development of Teacher Education at the University of Oslo].
Høie, M. (2001). Om å forske i sin egen eller i andres praksis Nordisk Pedagogik, 21(4), 263-277.
Klette, K., & Hammerness, K. (2016). Conceptual Framework for Analyzing Qualities in Teacher Education: Looking at Features of Teacher Education from an International Perspective. Acta Didactica Norge, 10(2). https://doi.org/10.5617/adno.2646
Korthagen, F. (2001). Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. Lawrence Erlbaum.
Kvernbekk, T. (2005). Pedagogisk teoridannelse: insidere, teoriformer og praksis [Pedagogical Theory Formation: Insiders, Theory Forms, and Practice]. Fagbokforlaget.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
Lyckander, R. H., & Spetalen, H. (2022). Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket? [Professional Qualification for Vocational Teachers: Two Different Educations, Equally Well Prepared for the Teaching Profession?]. . Acta Didactica Norden (ADNO).
Malterud, K., Siersma, V. D., & Guassora, A. D. (2016). Sample Size in Qualitative Interview Studies: Guided by Information Power. Qualitative Health Research, 26(13), 1753-1760. https://doi.org/10.1177/1049732315617444
Norwegian Ministry of Education and Research. (2017). Lærerutdanning 2025: Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene [Teacher Education 2025: National Strategy for Quality and Collaboration in Teacher Education]. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-strategi-for-larerutdanningene/id2555622/
Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for Yrkesfag for trinn 8–13 [Regulation on the Framework Plan for Practical-Pedagogical Education for Vocational Subjects for Grades 8–13], (2023). https://lovdata.no/forskrift/2013-03-18-289
Oslo Metropolitan University. (2024). Praksisguide for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) [Practice Guide for Practical-Pedagogical Education for Vocational Subjects (PPU-Y)]. https://student.oslomet.no/praksisguide-ppu-y
Ramsaroop, S., Mahase, M. F., & Petersen, N. (2024). Bridging the Theory-Practice Divide: Reflections of School-Based Student Teachers. South African Journal of Childhood Education, 14(1), 1-7. https://doi.org/https://doi.org/10.4102/sajce.v14i1.1558
Riis, M., & Brodersen, A. (2021). Designing for boundary crossing and ICT-based boundary objects in dual VET. In N. B. Dohn, J. J. Hansen, S. B. Hansen, T. Ryberg, & M. de Laat (Eds.), Conceptualizing and innovating education and work with networked learning (pp. 37-51). Springer.
Riis, M., Brodersen, A., & Rasmussen, C. L. (2019). Skitse til en grænsekrydsningsdidaktik i erhvervsuddannelser: Med fokus på muligheder for at skabe samspil og sammenhæng gennem brug af informations- og kommunikationsteknologi [Outline for a Boundary-Crossing Didactics in Vocational Education: Focusing on Opportunities to Create Interaction and Coherence through the Use of Information and Communication Technology]. https://ucviden.kp.dk/ws/portalfiles/portal/68107274/IOT_rapport_dec2019.pdf
Raaen, F. D., & Thorsen, K. E. (2020). Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education. Nordic Journal of Comparative and International Education, 4(3). https://doi.org/10.7577/njcie.3736
Sandal, A. K., Smith, K., & Wangensteen, R. (2014). Vocational Students Experiences with Assessment in Workplace Learning. Vocations and Learning, 7(2), 241-261. https://doi.org/10.1007/s12186-014-9114-z
Schulz, R. (2005). The Practicum: More than Practice. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l'éducation, 28(1/2), 147-167. https://doi.org/10.2307/1602158
Star, S. L., & Griesemer, J. R. (1989). Institutional ecology, 'translations' and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. Social Studies of Science, 19(3), 387-420. https://doi.org/10.1177/030631289019003001
Stokking, K., Leenders, F., De Jong, J., & Van Tartwijk, J. (2003). From student to teacher: reducing practice shock and early dropout in the teaching profession. European Journal of Teacher Education, 26(3), 329-350. https://doi.org/10.1080/0261976032000128175
Thagaard, T. (2009). Systematikk og innlevelse [Systematic approach and empathy] (2 ed.). Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.
The Education Union. (2024). Lærerutdanning for yrkesfag: PPU eller YFL [Teacher Education for Vocational Subjects: PPU or YFL]. Retrieved 27.5.2025 from https://www.utdanningsforbundet.no/medlemsgrupper/videregaende-opplaring/ppu-eller-yfl-for-yrkesfagslarere/
Theelen, H., van den Beemt, A., & Brok, P. d. (2022). Enhancing authentic learning experiences in teacher education through 360-degree videos and theoretical lectures: reducing preservice teachers’ anxiety. European Journal of Teacher Education, 45(2), 230-249. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827392
Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality Health Care, 19(6), 349-357. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzm042
Tuomi-Gröhn, T. (2003). Developmental Transfer as a Goal of Internship in Practical Nursing. In Y. Engeström & T. Tuomi-Gröhn (Eds.), Between school and work: new perspectives on transfer and boundary-crossing. Pergamon.
University of Agder. (2025a). PRA040 Praksis trinn 8-13 [Practice Grades 8-13]. https://www.uia.no/studier/emner/2025/var/pra040.html
University of Agder. (2025b). Praksishåndbok for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) Practice Handbook for Practical-Pedagogical Education for Vocational Subjects (PPU-Y)]. https://www.uia.no/om-uia/fakultet/lererutdanningene/praksis-lu/praksis-ppu-ppu-y/praksis-for-praksislerere/praksis-praksislerere-vgs-ppu-y-host.html
University of Agder. (2025c). Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (heltid) Practical-Pedagogical Education for Vocational Subjects (Full-Time)]. https://www.uia.no/studier/program/praktisk-pedagogisk-utdanning-for-yrkesfag-heltid-arsstudium/
Veenman, S. (1984). Perceived Problems of Beginning Teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143
Wenger, E. (1998). Communities of Practice. Cambridge University Press.
Wenger, E. (2000). Communities of Practice and Social Learning Systems. Organization (London, England), 7(2), 225-246. https://doi.org/10.1177/135050840072002
Øgård, M. (2024). Boundary objects as a starting point for reflective learning in vocational education and training classrooms. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 14(4), 24-49. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2414424
Øgård, M., & Hillen, S. A. (2025). Boundary objects supporting students' meaning-making during work placement in Norwegian vocational education. International Journal of Vocational Education Studies, 2(2), 133-155. https://doi.org/10.14361/9783839472620-06
Øgård, M., Hillen, S. A., & Wuttke, E. (2025). Thematic assignments making vocational concepts visible during students’ work placements in Norwegian vocational education. Empirical Research in Vocational Education and Training 17(1), 4. https://doi.org/10.1186/s40461-025-00180-w
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Sunniva Myhre, Monika Øgård, Anita Øgård-Repål

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
 - Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
 - Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.