Fagdidaktisk modell; – bidrag til «den gode oppgaven»?
DOI:
https://doi.org/10.7577/TechneA.4535Abstract
I kunst og håndverk er arbeidsoppgaven en læringsoppgave eleven eller studenten bruker tid på for å lære faget. Arbeidsoppgaven er verkstedsbasert, – praktisk og estetisk. Det er ikke tradisjon for lærebøker i dette faget, hvilket innebærer at læreren bruker tid på didaktisk planlegging og gjennomføring, med arbeidsoppgaven som grunnlag for læring. Artikkelen spør: Hvilke didaktiske kategorier bør inngå i en fagdidaktisk modell til støtte for planlegging og gjennomføring av arbeidsoppgaven, slik at den kan vise seg som «den gode oppgaven»? Det benyttes et semantisk teorisyn for utvikling av fagdidaktisk modell (Kvernbekk, 2005). Malcolm Ross (1978) sin modell for undervisning i kunstfagene danner bakgrunnen for utvikling av ny modell. Med utgangspunkt i læreplanen Kunnskapsløftet 2020, og fagets tradisjonelle byggesteiner (Nielsen, 2019) gjør artikkelen rede for tre grupper didaktiske kategorier i ny fagdidaktisk modell. Modellen bygger på Klafkis danningsteori (Klafki i Straum, 2018). Det argumenteres for hvordan kategorier utfyller hverandre etter Klafkis prinsipp for kategorial danning. Ny fagdidaktisk modell, Tegneblyanten, har en ekstralingvistisk størrelse som form av en tegneblyant, fagets fremste kommunikasjonsredskap i prosess så vel som produkt.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Anne Guro Schmidt Antun
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).