Lokale rammefaktorer og lærerroller på tresløydens vegne

Författare

  • Eva Lutnæs OsloMet – storbyuniversitetet
  • Inger Marie Berg
  • Sunniva French Bolstad

DOI:

https://doi.org/10.7577/TechneA.6248

Abstract

Denne artikkelen springer ut av et feltarbeid på ni grunnskoler i Osloregionen, der lærere ble intervjuet i skolens verksted for trearbeid. Feltarbeidets primæroppgave var å etablere et kunnskapsgrunnlag for utviklingen av en digital læringsressurs i prosjektet «Ferdighetstrapp for tresløyd». I denne artikkelen brukes det samme empirigrunnlaget til å undersøke hvordan lokale rammefaktorer legger premisser for lærernes yrkesutøvelse og undervisning i tresløyd. Analysen viser stor varia­sjon mellom skolene når det gjelder verkstedsfasiliteter, material­budsjetter og kollegastøtte. Det som er mulig å gjøre på en skole, er umulig å gjøre på en annen skole. Lærerne har hver sine unike hand­lings­­kontekster å operere i, og de har ulik kompetanse i trearbeid. Artikkelen identifiserer ni roller som lærerne inntar som respons på handlingsrommet de lokale rammefaktorene tilbyr. Ved noen skoler er det helt marginalt at undervisning i tresløyd kan gjennomføres, og lærerne må mobilisere ekstraordinær innsats i roller som dugnads­leder eller håndverker på kommunalt sparebluss. Ved andre skoler legger rammene til rette for undervisning i tresløyd, og lærerne kan ta roller som mester og ledestjerne. Artikkelen bidrar til å belyse hand­lings­rommet for undervisning i tresløyd, og konkluderer med at det for store forskjeller mellom skolene. Et lokalt ansvar må følges av et nasjonalt ansvar for å skape ressurser. Etablering av retningslinjer og standarder for spesialrom, materialbudsjetter og lærerkompetanse er prekært for å sikre at alle elever kan få læringserfaringer i tresløyd i grunnskolen.

Keywords: tresløyd, rammefaktorer, lærerroller, handlingsrom.

Downloads

Publicerad

2025-12-18

Referera så här

Lutnæs, E., Berg, I. M., & Bolstad, S. F. (2025). Lokale rammefaktorer og lærerroller på tresløydens vegne. Techne Serien - Forskning I slöjdpedagogik Och slöjdvetenskap, 32(2), 70–87. https://doi.org/10.7577/TechneA.6248

Nummer

Sektion

Artiklar