Lokale rammefaktorer og lærerroller på tresløydens vegne
DOI:
https://doi.org/10.7577/TechneA.6248Abstract
Denne artikkelen springer ut av et feltarbeid på ni grunnskoler i Osloregionen, der lærere ble intervjuet i skolens verksted for trearbeid. Feltarbeidets primæroppgave var å etablere et kunnskapsgrunnlag for utviklingen av en digital læringsressurs i prosjektet «Ferdighetstrapp for tresløyd». I denne artikkelen brukes det samme empirigrunnlaget til å undersøke hvordan lokale rammefaktorer legger premisser for lærernes yrkesutøvelse og undervisning i tresløyd. Analysen viser stor variasjon mellom skolene når det gjelder verkstedsfasiliteter, materialbudsjetter og kollegastøtte. Det som er mulig å gjøre på en skole, er umulig å gjøre på en annen skole. Lærerne har hver sine unike handlingskontekster å operere i, og de har ulik kompetanse i trearbeid. Artikkelen identifiserer ni roller som lærerne inntar som respons på handlingsrommet de lokale rammefaktorene tilbyr. Ved noen skoler er det helt marginalt at undervisning i tresløyd kan gjennomføres, og lærerne må mobilisere ekstraordinær innsats i roller som dugnadsleder eller håndverker på kommunalt sparebluss. Ved andre skoler legger rammene til rette for undervisning i tresløyd, og lærerne kan ta roller som mester og ledestjerne. Artikkelen bidrar til å belyse handlingsrommet for undervisning i tresløyd, og konkluderer med at det for store forskjeller mellom skolene. Et lokalt ansvar må følges av et nasjonalt ansvar for å skape ressurser. Etablering av retningslinjer og standarder for spesialrom, materialbudsjetter og lærerkompetanse er prekært for å sikre at alle elever kan få læringserfaringer i tresløyd i grunnskolen.
Keywords: tresløyd, rammefaktorer, lærerroller, handlingsrom.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Eva Lutnæs, Inger Marie Berg, Sunniva French Bolstad

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).