Between Contemporary Art and Cultural Analysis: Alternative Methods for Knowledge Production
DOI:
https://doi.org/10.7577/information.v1i1.214Sammendrag
Artistic research suggests alternative methods for producing various kinds of knowledge, whether within or without the confines of academe. These methods may involve either the production of investigative artworks or the writing by the artist of a doctoral dissertation about his or her own work. For cultural researchers, the methods employed by artists engaged in these processes are both familiar and challenging, as conventional ethnography is mixed with more unpredictable experiments. This article presents several contemporary artworks, including sculpture, film, dance, installation and performance that explore various aspects of reality. What can be learnt from these works? And what could be achieved by an open exchange between artists and academic researchers? Four methodological approaches are highlighted as being of particular interest. The first relates to artists’ tendency to live experimentally, using themselves both as actors and as research objects. The second arises from the very tangible ways in which contemporary artworks approach the theme of materiality. The third relates to the emotional nature of much of contemporary art – even when it is categorised as conceptual – in its creation, forms of presentation, and influence on the spectator. Finally, many artists are gifted with the ability to find and communicate surprising meanings in ordinary life. How do they do this? Part of the answer seems to be that although artists are open to the implementation of “wild whims”, they exploit their spontaneity in a highly professional manner.Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.