The ethic-aesthetic way of wonders
DOI:
https://doi.org/10.7577/information.v1i1.215Sammendrag
Developments in the theoretical field of ecosophy have demonstrated the co-dependence of different human and natural factors, as well as connections between societal organization, natural sustainability and individual experience. Exploring these complex and organic relations between the social, the mental and the environmental, is an important task for contemporary research. A central question is where and how such research can be undertaken. This article traces central ecosophical lines of thinking, links them to ethic and aesthetic theory, and shows how these theories stand in a direct relation to three contemporary, on-going art projects. Ecosophy is proposed as a relational and practice-near research ideology, depending on the complexity-oriented principles of relationality, ethicality and immediacy. Finally, aesthetic research and research through art emerge as field-merging and practical-theoretical approaches, which should be given more attention and resources in current science and education politics. As an alternative field of knowledge production, referring to Jacques Ranciéres ‘distribution of the sensuous’ as well as phenomenological epistemology, ethic-aesthetic research not only constitutes new ways of sensing, but acknowledges larger parts of what we already know.Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.