Drawing as a “head over heels” thought process: understanding the meaning of fragmentation in the act of drawing
DOI:
https://doi.org/10.7577/information.v1i1.216Sammendrag
This article examines the significance of free-hand drawing from perspectives that go beyond the technical considerations of perspective, proportion and chiaroscuro. These perspectives include the artist’s mental process while drawing, exploring the relationship between the artist and the artwork in order to understand the significance of fragmentation as a creative element in this process. Another perspective examines the conditions for seeing and drawing, that is, the cognitive and psychological aspects of the act of drawing. In addition, various theoretical concepts are applied to analyse the creative process. References to psychoanalysis are used to explain the state of fragmentation inherent in the condition of human beings as subjects, while language theory is applied to reveal the motives underlying the need for self-expression through drawing. Theories about mental development during childhood are applied to shed light on artistic practice and increase our understanding of the psychological mechanisms behind creativity. Finally, the “creative mode” as such is questioned: How can this state of mind be induced and what is its relevance for encouraging creative thinking? The theoretical approach is illustrated with images taken from student work at the Department of Landscape Architecture and Spatial Planning at the Norwegian University of Life Sciences (UMB), as well as my own paintings and one historical painting.Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.