Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping

Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen

Forfattere

  • Silje Bergman Universitetet i Sørøst-Norge

DOI:

https://doi.org/10.7577/information.3692

Sammendrag

Kopiering som verktøy i bildeskapende prosesser, og etiske og opphavsrettslige utfordringer i den forbindelse, er tema for denne artikkelen. For å undersøke temaet er det utviklet et undervisningsopplegg der studenter løser oppgaver gjennom å bruke og kopiere eksisterende verk. Eksempler fra studiens visuelle og skriftlige empiri presenteres i denne artikkelen, og er grunnlag for diskusjon om hvordan teori og kritisk refleksjon kan øves i studenters bildeskaping. Studien viser at denne type undervisning og oppgaver kan øke forståelsen av teori, når den må reflekteres over igjennom bildeskapende prosesser. Visuelle empiriske funn fra studien har vist seg hensiktsmessige som utgangspunkt for meningsutveksling og utvikling av kunnskap. Artikkelen gir et bidrag til formidling av kunnskap om opphavsrett i dagens visuelle delingskultur, spesielt med tanke på å forstå kopiering og kulturelle referanser i didaktisk kontekst.

Forfatterbiografi

Silje Bergman, Universitetet i Sørøst-Norge

PhD kandidat. Universitetet i Sørøst-Norge.
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for estetiske fag.

Bilde av Leonardo da Vincis Mona Lisa med harehode og en gulrot i hånda.

Nedlastinger

Publisert

2021-10-25 — Oppdatert 2021-10-25

Hvordan referere

Bergman, S. (2021). Kopiering og kulturelle referanser som verktøy i bildeskaping : Opphavsrettslige utfordringer i undervisningen. Nordic Journal of Art & Research, 10(1). https://doi.org/10.7577/information.3692

Utgave

Seksjon

Artikler, fagfellevurdert