Knowing Music as Representation or as Operation: Exploring Musical Diversity through Collaborative Music Making in Kaleidoscope
DOI:
https://doi.org/10.7577/information.3770Sammendrag
A society considered to be in a multicultural condition is likely to condition the way things are seen and what is seen as important. Attention is likely to be drawn to difference and diversity and the prospects of including it, and high hopes may be set on music in this. Within a certain multicultural discourse, music is expected to affirm and represent identities, while at the same time to create unity across diversity. Departing from a Norwegian context, drawing on results from fieldwork within the intercultural ensemble Kaleidoscope, this paper explores collaborative music making in relation to diversity and knowledge production. It is argued that musical knowledge may be generated in useful ways by thinking beyond music as representation. Knowing music as operation may better benefit co-construction of diverse and inclusive music practices.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Camilla Kvaal
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.