Exercises in intra-acting: A zone of potential
And an exercise about not dropping out. ‘Tape yourself to a green chair.’
DOI:
https://doi.org/10.7577/information.4083Sammendrag
This article is about the participatory performance event Speak for yourself (Snakk for deg sjøl) performed mainly for teenagers at schools through the Norwegian Cultural Schoolbag program (Den kulturelle skolesekken), but also for an open audience at Hålogaland Theatre and the Arctic Arts Festival. The center of the discussion concerns what has agency to initiate various ways of participation and produce a zone of potential in this performance event. The author is one of the artists of the performance and thus the diffractive analysis is informed by her role as artist-researcher. The study’s theoretical framework is inspired by the theory of agential realism from physician and feminist theorist Karen Barad.
The analysis suggests that the initiation of participation is a complex process influenced by both human and non-human performative agents in intra-action with each other. This study will especially focus on the formulation of exercises, performance objects, social media, multiplicity and affect t as performative agents in this performance event. The study indicates that being attentive to the performative agents at play and the kind of participation they produce can potentially create a space where there is room for inclusion, diversity, and unpredictability. This kind of zone of potential also has value for other participatory projects in the intersection between pedagogy and art.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Kristina Junttila
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.