Fortellingen om «estekster»

Om å utvikle et begrep og utforske det i en forskningsprosess om barnehagens lydlandskaper

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.4984

Sammendrag

Denne artikkelen utforsker hvordan «estekster» kan bli til og skape mening i en praksisledet forskningsprosess om barnehagens lydlandskaper. Med «estekster» menes tekster med estetiske kvaliteter, gjerne i ulike modaliteter, som fungerer som redskaper i forskning både i individuelle tankeprosesser og i refleksive samarbeidsprosesser. Estekstene opptrer både som tankeredskaper i utforskingen av forskerroller, som empiri sammen med fotografier og transkriberte gruppesamtaler og som eksempler på analyse. «A/r/tografi», «poetic inquiry» og narrativ analyse er brukt som metodologiske tilnærminger. I artikkelen tas leseren med på utviklingen av estekstene fra verbaltekstlige, poetiske gjengivelser til auditive og visuelle narrativer. Gjennom denne endringen går også estekstene fra å fungere som et redskap i utforskingen av egen forskerrolle til å få betydning som samskapende forskningsredskap i en forskergruppe. Arbeidet viser også at estekster kan egne seg til å uttrykke kompleksitet og subjektive opplevelser som inkluderer det stemningsfulle, og at barnehagens lydlandskaper vokser frem med flere nyanser. I diskusjonen utforskes estekstene videre som kunnskapsressurser innen praksisledet forskning i nært samarbeid mellom barnehagesektoren og barnehagelærerutdanningen.

Foto på webside: "Lyttelinjer" av Tona Gulpinar

Forfatterbiografi

Nina Engesnes, OsloMet - Storbyuniversitetet

Nina Engesnes er universitetslektor og PhD-stipendiat ved OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Institutt for barnehagelærerutdanning.

Referanser

Barone, T. & Eisner, E. W. (2012). Arts based research. Sage.

Birkeland, L. (1998). Pedagogiske erobringer : om praksisfortellinger og vurdering i barnehagen. Pedagogisk forum.

Bjørkvold, J. R. (2008). Å sette fyr på en tanke. Samtale med Jon-Roar Bjørkvold. I M. M. Andersen (Red.), Skriveboka (s. 41-46). Aschehoug.

Bourriaud, N. (2002). Relational form. I N. Bourriaud (Red.), Relational aesthetics (s. 11-24). Presses du réel.

Bresler, L. (2006). Toward Connectedness: Aesthetically Based Research. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research in Art Education, 48(1), 52-69. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650499

Burroway, J., Stuckey-French, E. & Stuckey-French, N. (2019). Call Me Ishmael. Point of view. I J. Burroway, E. Stuckey-French & N. Stuckey-French (Red.), Writing fiction : a guide to narrative craft (10. utgave. utg., s. 153-179). The University of Chicago Press.

Børli, H. (2020). Beste dikt. Aschehoug.

Cahnmann, M. (2003). The Craft, Practice, and Possibility of Poetry in Educational Research. Educational researcher, 32(3), 29-36. https://doi.org/10.3102/0013189X032003029

Cox, C. (2009). Sound Art and the Sonic Unconscious. Organised sound : an international journal of music technology, 14(1), 19-26. https://doi.org/10.1017/S1355771809000041

Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches (4th ed. utg.). SAGE Publications.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2015). Tusen Platåer (G. Holmbäck, Overs.). Tankekraft Förlag.

Dewey, J. (2008). "Å gjøre en erfaring" fra Art as Experience (1934). I A. Bø-Rygg & K. Bale (Red.), Estetisk teori : en antologi (s. 196-213). Universitetsforl.

Dohn, N. B. (2008). Fordrer adækvat aktionsforskning 'viden i praksis'? Nogle videnskabsteoretiske overvejelser. Res Cogitans, 5(1), 57-85.

Eik, L. T. (2021). Det viktige profesjonsspråket. Barnehagefolk, 3.

Eisner, E. W. (1993). Forms of Understanding and the Future of Educational Research. Educational Researcher, 22(7), 5-11. https://doi.org/10.3102/0013189X022007005

Eisner, E. W. (2008). Art and knowledge. I J. G. Knowles & A. L. Cole (Red.), Handbook of the arts in qualitative research : perspectives, methodologies, examples and issues (s. 3-12). Sage Publications.

Engesnes, N. (2019). Estekster i intra-aksjon, en utforsking av poetisk skriving [Exam text on the course Arts Based Research Processes - An Introduction (PHUV9380)].

Faulkner, S. L. (2017). Poetic Inquiry. Poetry as/in/for Social Research. I P. Leavy (Red.), Handbook of Arts-Based Research (s. 208-230). Guilford Publications Inc. M.U.A.

Fossland, B. (2017). I stormens øye: Eksistensielle utviklingsdialoger i lærerutdanning. I S. M. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. Steen-Olsen & E. Stjernstrøm (Red.), Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold (s. 231-250). Cappelen Damm akademisk.

Gadamer, H.-G. (2012). Sannhet og metode : grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk (L. Holm-Hansen, Overs.). Pax.

Haseman, B. (2006). A manifesto for performative research [Paper in: Practice-led Research. Green, Lelia and Haseman, Brad (eds).]. Media international Australia incorporating Culture & policy, (118), 98-106. https://doi.org/10.3316/ielapa.200603420

Haug, K. H. & Jamissen, G. (2015). Se min fortelling : digital historiefortelling i barnehagen. Cappelen Damm akademisk.

Heron, J. (2014). Co-Operative Inquiry. I D. Coghlan & M. Brydon-Miller (Red.), The SAGE Encyclopedia of Action Research (Bd. 1, s. 188-192). SAGE Publications. http://ebookcentral.proquest.com/lib/hioa/detail.action?docID=1712670

Heron, J. & Reason, P. (2008). Extending Epistemology within a Co-operative Inquiry. I P. Reason & H. Bradbury (Red.), 24 Extending Epistemology within a Co-operative Inquiry (2nd. utg., s. 366). London: SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781848607934.n32

Hohr, H. (2013). Estetikk og erfaring. I S. Haugen, G. Løkken, M. Röthle & G. Abrahamsen (Red.), Småbarnspedagogikk : fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utg. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. & Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650500

Irwin, R. L. & LeBlanc, N. (2019). A/r/tography. Oxford research encyclopeia, education, 1-21. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.393

Irwin, R. L. & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practice-based research. I S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo & P. Gouzouasis (Red.), Being with a/r/tography. Sense.

Kalleberg, R. (2004). Feltmetodikk, forskningsopplegg og vitenskapsteori. I M. Hammersley & P. Atkinson (Red.), Feltmetodikk. Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning (2. utg. utg., s. 7-28). Ad Notam Gyldendal.

Kisliuk, M. (1996). (Un)doing Fieldwork: Sharing Songs, Sharing Lives. I G. F. Barz & T. J. Cooley (Red.), Shadows in the Field : New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology (s. 23-44). Oxford University Press.

Krogh, E. (2017). Hvordan og hva aksjonsforskning kan bli til. I S. M. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. Steen-Olsen & E. Stjernstrøm (Red.), Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold (s. 111-132). Cappelen Damm akademisk.

Lafton, T. & Furu, A. (2019). Studenters læringsutbytte i barnehagelærerutdanningen – en problematisering av erfaringslæringens plass. Nordisk barnehageforskning, 18(1). https://doi.org/10.7577/nbf.3428

Lahman, M. K. E., Geist, M. R., Rodriguez, K. L., Graglia, P. E., Richard, V. M. & Schendel, R. K. (2010). Poking Around Poetically: Research, Poetry, and Trustworthiness. Qualitative inquiry, 16(1), 39-48. https://doi.org/10.1177/1077800409350061

Lenz Taguchi, H. (2010). Bortenfor skillet mellom teori og praksis : en introduksjon til intra-aktiv pedagogikk i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.

Liestøl, G. (2006). Sammensatte tekster - sammensatt kompetanse. Nordic journal of digital literacy, 1(4), 277-305.

Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Pax.

Mäkelä, M. & Nimkulrat, N. (2018). Documentation as a practice-led research tool for reflection on experiential knowledge. Formakademisk, 11(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1818

Nerland, M. H., H. . (2017). Sosiomaterielle perspektiver på profesjonskvalifisering: kunnskapsressursenes betydning. . I S. Mausethagen & J.-C. Smeby (Red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse. Universitetsforl.

Nilsen, A. M. (2021). Miljøets tilbydelser beveger. En estetisk-teoretisk synliggjøring av begrepet affordance som aktivt tilstedeværende i barnehagen [Masteroppgave, OsloMet - Storbyuniversitetet].

Polkinghorne, D. E. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. International Journal of Qualitative Studies in Education, 8(1), 5-23. https://doi.org/10.1080/0951839950080103

Postholm, M. B. (2007). Interaktiv aksjonsforskning: Forskere og praktikere i gjensidige bytteforhold. I M. B. Postholm (Red.), Forsk med! : lærere og forskere i læringsarbeid. Damm.

Raen, F. D. (2017). Organisering og utbytte av praksisopplæringen. I S. Mausethagen & J.-C. Smeby (Red.), Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 106-117). Universitetsforlaget.

Rasmussen, B. (2013). Fra erfaring til refleksiv kunnskap. Sentrale premisser i drama og i praksisledet forskning. I A.-L. Østern, G. Stavik-Karlsen & E. Angelo (Red.), Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling (s. 261-272). Universitetsforlaget.

Riessman, C. K. (2008). Narrative methods for the human sciences. Sage Publications.

Ruud, E. (2005). Lydlandskap : om bruk og misbruk av musikk. Fagbokforlaget.

Schafer, R. M. (1977/1994). Our sonic environment and the soundscape. The tuning of the world. Destiny Books.

Schryer, C. (2009). Sonic images. I M. Ulvaeus & D. Rothenberg (Red.), The Book of Music and Nature: An Anthology of Sounds, Words, Thoughts (2nd ed. utg.) (Music/culture). Wesleyan University Press.

Schwencke, E. (2017). Kritisk Utopisk Aksjonsforskning (CUAR) og utfordringer i deltakende prosesser. Hvordan kan frirom og estetisk holdning bidra til å videreutvikle validiteten i aksjonsforskning? I S. M. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø, L. H. Jensen, T. Steen-Olsen & E. Stjernstrøm (Red.), Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold (s. 357-377). Cappelen Damm akademisk.

Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C. & Gouzouasis, P. (2008). Being with a/r/tography. Sense.

Trevarthen, C. & Malloch, S. (2009). Musicality: Communicating the vitality and interests of life. I C. Trevarthen & S. Malloch (Red.), Communicative musicality: exploring the basis of human companionship. Oxford University Press.

Vist, T. (2009). Følelseskunnskap – kunnskapsområde i musikkfaget? NMH-publikasjoner, 11, 185-205.

Vist, T. (2023, under fagfellevurdering). Research From the Eye of the Hurricane: Slow Sensitivity as Resilient Re-engagement in Research After Physical Trauma. I S. M. Griffin & N. Niknafs (Red.), Trauma Resisted and (Re)engaged: Inquiring into Lost and Found Narratives in Music Education. Springer Nature.

Foto av bølger i tekstil og skiver av tre med nagler

Nedlastinger

Publisert

2023-03-31

Hvordan referere

Engesnes, N. (2023). Fortellingen om «estekster»: Om å utvikle et begrep og utforske det i en forskningsprosess om barnehagens lydlandskaper. Nordic Journal of Art & Research, 12(1). https://doi.org/10.7577/ar.4984

Utgave

Seksjon

Artikler, fagfellevurdert