Aesthetic democracy as the roots of sustainable cities and communities
DOI:
https://doi.org/10.7577/ar.5052Emneord (Nøkkelord):
aesthetic education, performing arts, social justice, sustainable development goals, pedagogy of art, imaginary power, theatricality, aesthetic beings, art educationSammendrag
Denne refleksjonen tar for seg rollen til det estetiske demokratiet i å bygge og opprettholde bærekraftige byer og samfunn, som er et av FNs sytten bærekraftsmål som skal nås innen 2030. Studiens format er inspirert av en dramaturgisk komposisjon og kobler sammen den imaginære prosessen. med vitenskapelige refleksjoner. Artikkelen fremhever relevansen av den imaginære mekanismen for menneskelige kreasjoner og presenterer en imaginær bærekraftig by og et samfunn sitt fiktive liv i 2130, et århundre etter den tiltenkte implementeringen av 2030-agendaen. Deretter tar den for seg den ontologiske rollen estetiske egenskaper spiller i forankring av verdier, atferd og tilhørighetsbånd som opprettholder eller transformerer sosiale strukturer. Konklusjonen antyder at bærekraftige byer bør være basert på bærekraftige samfunn forankret i en ny kultur fremmet av estetisk demokrati.
Referanser
Almeida, S. (2020, 14 November). O que é democracia para você? [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=BnILfT5CfIs
Almeida, S. (2019). Racismo estrutural. Pólen Produção Editorial LTDA.
Bakhtin, M. (2010). Estética da criação verbal (6th ed.) Martins Fontes.
Bettelheim, B. (2012). A psicanálise dos contos de fada. Paz e Terra.
Boal, A. (2008). Teatro do Oprimido e outras poéticas políticas (8th ed.). Civilização Brasileira.
Bourdieu, P. (1989). O poder simbólico. Difel.
Brecht, B. (1967). Teatro dialético. Civilização Brasileira.
Chowdhry, K. (1989, 1 March). Gandhiji was talking sustainable development. Himal Southasian. https://www.himalmag.com/gandhiji-was-talking-sustainable-development/
Council of Europe. (2014). City of Stavanger intercultural profile. Intercultural cities: Building the future on diversity. Council of Europe. https://rm.coe.int/1680482bb0
Crenshaw, K. (2017). On intersectionality: Essential writings. The New Press.
Earth 5R. (2020, 7 March). The 17 UN Sustainable Development Goals Explained. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=1wYKvRq-iEw&t=1572s
Fanon, F. (2008). Black skin, white masks. Grove Press.
Freire, P. (2016). Pedagogia do Oprimido (60th ed.) Paz.
Giroux, H. (1988). Escola crítica e política cultural. Autores Associados.
Global Goals. (2015). Goal 11: Sustainable cities and communities. Project Everyone. https://www.globalgoals.org/goals/11-sustainable-cities-and-communities/
Goldin, I., & Muggah, R. (2020, October). COVID-19 is increasing multiple kinds of inequality. Here’s what we can do about it. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2020/10/covid-19-is-increasing-multiple-kinds-of-inequality-here-s-what-we-can-do-about-it/
Juguero, V. (2023, 10 October). Articles and essays. Viviane Juguero Website. https://www.vivianejuguero.com/articles-and-essays
Juguero, V. (2022). Radical dramaturgies: A path to democratic performing arts for early childhoods. In Z. Đerić, & M. Prpa Fink (Eds.), Theatre for children – artistic phenomenon: A collection of papers (Vol. 12). Open University Subotica. https://drive.google.com/file/d/10mJIOZGYuTB-Efkyc6Z5qH1al4jmV5Uh/view?usp=sharing
Juguero, V. (2022). Theatre for children’s dialogical specificities. In P. O’Connor, & M. McAvoy (Eds.), The Routledge companion to drama education (pp. 224-238). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003000914-25
Juguero, V. (2021). Art as a science: Paths through a radical heteroscientific methodology. In Conference Proceedings CIVAE 2021: 3rd Interdisciplinary and Virtual Conference on Arts in Education, July 14-15, 2021 (pp. 23-28). Musicoguia Magazine. http://civae.org/wp-content/uploads/2021/09/CIVAE2021.pdf
Juguero, V. (2019). Dramaturgias radicais: Poéticas matrísticas para uma arte dialógica. [Doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. LUME. https://lume.ufrgs.br/handle/10183/199204
Maturana, H. (2004). Conversações matrísticas e patriarcais. In H. Maturana, & G. Verden-Zoller (Eds.), Amar e brincar: Fundamentos esquecidos do humano (pp. 25-124). Palas Athena.
Maturana, H., Verden-Zoller, G. (2004). Brincar: O caminho desdenhado. In H. Maturana, & G. Verden-Zoller (Eds.), Amar e brincar: Fundamentos esquecidos do humano (pp. 217-247). Palas Athena.
Maurer, P. (2022). Here are 6 humanitarian issues that must be addressed in 2022. The Davos Agenda. https://reliefweb.int/report/world/here-are-6-humanitarian-issues-must-be-addressed-2022
Norges Kulturdepartementet. (2021). Oppleve, skape, dele — Kunst og kultur for, med og av barn og unge. (Meld. St. 18. 2020–2021). https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20202021/id2839455/
Pavis, P. (2010) A análise dos espetáculos. Perspectiva.
Piaget, J. (2007). Comentário sobre as observações críticas de Vygotsky a propósito de le langage et la pensée chez l’enfant et le jugement et le raisonnement chez l’enfant. In L. Vygotsky (Ed.), Pensamento e linguagem. Relógio d’água.
United Nations. (2020). World social report 2020: Inequality in a rapidly changing world. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/01/World-Social-Report-2020-FullReport.pdf
United Nations. (2015, 4 September). Summit charts new era of sustainable development: United Nations Sustainable Development Summit 2015: 25-27 September. Sustainable Development Goals. https://www.un.org/sustainabledevelopment/blog/2015/09/summit-charts-new-era-of-sustainable-development-world-leaders-to-gavel-universal-agenda-to-transform-our-world-for-people-and-planet/
Verden-Zoller, G. (2004). O brincar na relação materno-infantil. In H. Maturana, & G. Verden-Zoller (Eds.), Amar e brincar: Fundamentos esquecidos do humano (pp. 125-204). Palas Athena.
Vygotsky, L. (2007). Pensamento e linguagem. Relógio d’água.
West, C. (2023). Questão de raça (2nd ed.) Companhia de Bolso.
Winnicott, D. (1975). O brincar e a realidade. Imago editora ltda.
Winnicott, D. (1982). A criança e o seu mundo. Zahar Editores.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Viviane Juguero
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.