Kunstfaglig metodikk og sosial innovasjon i demensomsorgen

Erfaringer fra kunstintervensjon i eldreomsorgen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5097

Emneord (Nøkkelord):

kulturendring, samskaping, demens, bærekraft, estetisk analyse

Sammendrag

I denne artikkelen belyser vi hvordan kunstfaglig metodikk på en demensavdeling kan bidra til sosial innovasjon. Vi beskriver hvordan en slik metodikk har potensiale til å bidra til et bærekraftig samfunn der mennesker som lever med demens blir likeverdige medborgere. Artikkelen bygger på et åtteårig kunstintervensjonsprosjekt ved et sykehjem i en by i Nord-Norge. Vi presenterer våre funn langs fire idealtypiske konstruksjoner: beboerperspektivet, kunstnerperspektivet, helsearbeiderperspektivet og lederperspektivet. Vi finner at samskaping på sykehjem er utfordrende fordi en må rigge estetiske møter på tvers av avdelinger, fag, roller og rutiner. Det utfordrende i det samskapende arbeidet handler særlig om: 1) at alle som blir involvert må gå utover sin komfort sone 2) at stell og estetiske opplevelser ikke gjelder som likeverdig i hverdagen på sykehjemmet 3) at kunnskapen om poetisk-sanselige møtesteder ikke er internalisert i staben og 4) at det er lite rom for å utvikle felles forståelse og språk om estetisk praksis. Disse funnene peker på at kunstfaglig metodikk i form av samskapende estetiske prosesser trenger mer oppmerksomhet i sosial innovasjon i eldreomsorgen.

Forfatterbiografier

Rikke Gürgens Gjærum, UiT - Norges arktiske universitet

Rikke Gürgens Gjærum er professor og viserektor ved UiT Norges arktiske universitet og professor på OsloMet.

Lilli Mittner, UiT - Norges arktiske universitet

Lilli Mittner er førsteramanuensis ved UiT Norges arktiske universitet, Fakultet for humaniora, samfunnsfag og lærerutdanning.

Elina Plucker, Harstad kommune og UiT - Norges arktiske universitet

Elina Plucker er kulturarbeider i Harstad kommune og lærer ved Harstad kulturskole. 

Ingrid Tranum Vélasquez, NextDoor Project

Ingrid Tranum Velásquez er koreograf og danser i kunstnerkollektivet NextDoorProject.

Referanser

ADLab. (2021). Bergsodden Residency Creating Dance with People Living with Dementia During an Two-Weeks Art Residency. https://zenodo.org/record/5729715

Andersen, L. L., Hygum Espersen, H., Kobro, L., Kristensen, K., Skar, C., & Iversen, H. (2018). Demokratisk innovasjon: Teorier og modeller for samskapende sosial innovasjon i norske kommuner. Høgskolen i Sørøst-Norge/Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon. Høgskolen i Sørøst-Norge, Skriftserien Vol. 24

Aure, V. (2011) Kampen om perspektivet: en longitudinell studie der formidling av kunst til barn og unge danner utgangspunkt for kunstdidaktiske diskursanalyser, Stockholm: Stockholms universitet.

Aure, V., Bergaust, K. (red) (2015). Estetikk og samfunn - tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk, Bergen: Fagbokforlaget.

Basting, A. D., Towey, M., & Rose, E. (red). (2016). The Penelope project: An arts-based odyssey to change elder care. University of Iowa Press. https://www.anne-basting.com/projects

Basting, A. (2020, May 21). How to meaningfully reconnect with those who have dementia. https://www.youtube.com/watch?v=liqQDDfhFXQ

Brodzinski, E. (2010). Theatre in Health and Care, London: Palgrave Macmillan.

Buse, C., & Twigg, J. (2018). Dressing disrupted: Negotiating care through the materiality of dress in the context of dementia. Sociology of Health & Illness, 40(2), s. 340–352. https://doi.org/10.1111/1467-9566.12575

Conmy, S. (u.å.). What does culture eats strategy for breakfast mean? The Corporate Governance Institute. Hentet 5. august 2023 fra https://www.thecorporategovernanceinstitute.com/insights/lexicon/what-does-culture-eats-strategy-for-breakfast-mean/

Crowhurst, M. (2020). Fable-ing/Telling Tales-ing/True Story-ing/Creative Writing: A Critical/Collective/Auto/Ethnographically Informed Process Aiming to Deepen Analysis of What Is and Support Imagining What Might Bes. I M. Crowhurst & M. Emslie (Red.), Arts-Based Pathways into Thinking, (s. 93–122). Springeer. https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-3-030-37507-2_7.pdf

Daykin, N. (2019). Arts, Health and Well-Being: A Critical Perspective on Research, Policy and Practice. London: Routledge.

Dalby, K., Mittner, L., & Gürgens, R. (in print). Consent as an aesthetic process. Nordic Journal of Arts, Culture and Health.

de Medeiros, K., & Basting, A. (2014). “Shall I Compare Thee to a Dose of Donepezil?”: Cultural Arts Interventions in Dementia Care Research. The Gerontologist, 54(3), s. 344–353. https://doi.org/10.1093/geront/gnt055

Edvardsen, N. K. & Gjærum, R. G. (2021). The aesthetic model of disability. In P. Janse van Vuuren, B. Rasmussen & A. Khala (Eds.), Theatre and democracy: Building democracy in post- war and post-democratic contexts, s. 193–215. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/ noasp.135.ch10

Eimhjellen, I. (2018). Refleksiv institusjonalisering. Nytt frivillig engasjement i brytningen mellom endring og stabilitet. I B. Enjolras & I. Eimhjellen (red.), Fra kollektiv til konnektiv handling? Nye former for samfunnsengasjement og kollektiv handling i Norge (s. 211–234). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.45.ch8

Eggebø, H. (2020). Kollektiv kvalitativ analyse, Norsk sosiologisk tidsskrift, s. 106 – 122, https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2020-02-03

FN-Sambandet. (2023, 1. februar). Bærekraftige byer og lokalsamfunn. https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal/baerekraftige-byer-og-lokalsamfunn

Gautun, H. (2020). En utvikling som må snus. Bemanning og kompetanse i sykehjem og hjemmesykepleien, rapport 14., Oslo: Nova – OsloMet.

Gjøra, L., Strand, B. H., Bergh, S., Borza, T., Brækhus, A., Engedal, K., Johannessen, A., Kvello-Alme, M., Krokstad, S., Livingston, G., Matthews, F. E., Myrstad, C., Skjellegrind, H., Thingstad, P., Aakhus, E., Aam, S., & Selbæk, G. (2021). Current and Future Prevalence Estimates of Mild Cognitive Impairment, Dementia, and Its Subtypes in a Population-Based Sample of People 70 Years and Older in Norway: The HUNT Study. Journal of Alzheimer’s Disease, 79 (3), s. 1213–1226. https://doi.org/10.3233/JAD-201275

Haugland, B. Ø. (2012). Meningsfulle aktiviteter på sykehjemmet. Sykepleien Forskning, 1, s. 40–47. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0030

Heidegger, M. (1927/2007). Væren og tid, Oslo: Pax forlag.

Hveem, P. (2021). Bruker nytt verktøy i demensplanleggingen i kommunen, https://www.aldringoghelse.no/bruker-nytt-verktoy-i-demensplanleggingen-i-kommunen/

https://www.thecorporategovernanceinstitute.com/insights/lexicon/what-does-culture-eats-strategy-for-breakfast-mean/

Ingrid Tranum Velásquez. (2019). Happy end. DRAMA - Nordisk Dramapedagogisk Tidsskrift, 2(2), s. 20–23. https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-02-06

Lea, E. (2021). Møter med kunst som kulturelt medborgerskap: En kasusstudie av personer med demens sine møter med kunst på tilrettelagte omvisninger i kunstmuseum. [Doktorgradsavhandling] VID vitenskapelige høgskole.

Lea, E., Hansen, C., & Synnes, O. (2020). Kunsten å ta kunsten på alvor: Personer med demens på kunstmuseet. Nordic Journal of Arts, Culture and Health, 2 (01), s. 51–67. https://doi.org/10.18261/issn.2535.7913-2020-01-05

Lindbekk, T. (2009) Max Weber: Metodebegrepene og deres teoretiske rekkevidde, Sosiologisk tidsskrift, Vol.17, s. 381-394. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2928-2009-04-05

Livsglede for Eldre. (u.å.). Livsgledehjem. Livsglede for Eldre. Hentet 5. august 2023 fra https://livsgledeforeldre.no/vart-arbeid/sykehjem/

Lukic, D. (2019, 26. august). #2 Gylne øyeblikk: Samskapende kreative samlinger | ADLaBlog. ADLabBlog. https://site.uit.no/adlablog/2019/08/26/gylne-oyeblikk-samskapende-kreative-samlinger/

Meld. St. 14. (2020-2021). Perspektivmeldingen 2021. Finansdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-14-20202021/id2834218/?ch=4

Mittner, L., & Gjærum, R. G. (2022). Research Innovation: Advancing Arts-based Research Methods to Make Sense of Micro-moments Framed by Dementia. Nordic Journal of Art and Research, 11 (1). https://doi.org/10.7577/information.5065

Mittner, L., Dalby, K., & Gjærum, R. G. (2021). Re-conceptualizing the gap as a potential space of becoming: Exploring aesthetic experiences with people living with dementia. Nordic Journal of Arts, Culture and Health, 3(01–02), s. 63–74. https://doi.org/10.18261/issn.2535-7913-2021-01-02-06

Mittner, L., & Lotherington, A. T. (2021). Artful Dementia Research Lab: Progress report 2017-2021. Septentrio Reports, 13, Article 13. https://doi.org/10.7557/7.6399

Mittner, L. (2021). Resonating moments: Exploring socio-material connectivity through artistic encounters with people living with dementia. Dementia, https://doi.org/10.1177/14713012211039816

NOU 2011: 11. (2011). Innovasjon i omsorg. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2011-11/id646812/

Igarashi, Y., Okada, M. (2015) Social innovation through a dementia project using innovation architecture, Technological Forecasting and Social Change, Vol. 97, s. 193-204, ISSN 0040-1625, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2015.01.001.

OECD. (u.å.). Dementia and Health Innovation. Hentet 5. august 2023 fra https://www.oecd.org/innovation/inno/dementia-health-innovation.htm

Simonhjell, N., & Hellstrand, I. (2019). «De skrev henne ned». Tidsskrift for omsorgsforskning, 5(02), s. 1–14. https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2019-02-03

Sinnes, S. (2021) Utdanning for bærekraftig utvikling, Oslo: Universitetsforlaget.

Tanggaard, L., Wegener, C. (2016). Why novelty is overrated. Journal of Education and Work 29(6), s. 728-745.

Totcheva, C. Øverås, Vedeler, J. S., & Slettebø, Å. (2019). Forutsetninger for vellykket sosial innovasjon i sykehjem: ledernes perspektiv – en kvalitativ intervjustudie. Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, 15(1). https://doi.org/10.7557/14.4645

Ursin, G., & Lotherington, A. T. (2018). Citizenship as Distributed Achievements: Shaping New Conditions for an Everyday Life with Dementia. https://munin.uit.no/handle/10037/12510

Vasionytė, I., & Madison, G. (2013). Musical intervention for patients with dementia: A meta-analysis. Journal of Clinical Nursing, 22(9–10), s. 1203–1216. https://doi.org/10.1111/jocn.12166

Vesterlid Strøm, R., Eiksund, Ø. J., & Balsnes, A. H. (2022). Samsang gjennom livsløpet. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Walander, B. (2018). Vil motvirke ensomhet hos eldre, https://www.aldringoghelse.no/vil-motvirke-ensomhet-hos-eldre/

Weber, M. (1904). Methodology of Social Sciences: Max Weber. Transaction Publishers.

Willumsen, E., Sirnes, T., & Ødegård, A. (2015). Innovasjon innen helse og velferd - sosial innovasjon. Bergen: Fagbokforlaget

Willumsen, E., & Ødegård, A. (2015). Innovasjon ‒ et konsept i endring. IE. Willumsen & A. Ødegård (Red.), Sosial innovasjon ‒fra politikk til tjenesteutvikling, s. 17-24. Bergen: Fagbokforlaget.

Zeiling, H., Tischler, V., van der Byl Williams, M., West, J., Strohmaier, S. (2019) Co-creativity, well-being and agency: A case study analysis of a co-creative arts group for people with dementia, Journal of Aging Studies, Vol. 49, June 2019, s. 16-24, https://doi.org/10.1016/j.jaging.2019.03.002

Drawing of an elderly woman and a nurse dancing

Nedlastinger

Publisert

2023-11-22

Hvordan referere

Gjærum, R. G., Mittner, L., Plucker, E., & Tranum Vélasquez, I. (2023). Kunstfaglig metodikk og sosial innovasjon i demensomsorgen: Erfaringer fra kunstintervensjon i eldreomsorgen . Nordic Journal of Art & Research, 12(2). https://doi.org/10.7577/ar.5097