Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser

Tverrfaglig undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5131

Emneord (Nøkkelord):

kunstfag, barnehagelærerutdanning, tverrestetikk, estetiske opplevelser, bærekraft

Sammendrag

Artikkelen knytter seg til FNs bærekraftsmål 4 som omhandler god utdanning, og retter seg mot utdanning av barnehagelærere innenfor kunstfagene forming og drama. I beskrivelse av estetiske læreprosesser knyttes gjerne estetikk til det å ta alle sansene i bruk i skapende arbeid. Estetikkbegrepet knyttes i denne artikkelen til sansing av rom, tid, materialer og bevegelse, men også til hvordan denne sansingen inngår i og fører til skapende praksis der vi berører og lar oss berøre. Vi undersøker hvordan god utdanning i kunstfag kan utvikles gjennom å åpne opp for den estetiske dimensjon for studenter i undervisningen. Bærekraftig utdanning i kunstfag handler om at studentene skal forstå den estetiske dimensjon som betydningsfull i egen profesjonsutøvelse, og se den didaktiske verdien av denne i møte med barn i barnehagen. Artikkelens materiale er skapt sammen med en gruppe studenter som spesialiserer seg i enten drama, forming, eller musikk og har fellesemnet Kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen (KKK-200). Sammen med studentene har vi lekt og utforsket bevegelse med nøster i ute- og innerom, og assosiert over hva begrepene rom, tid, materialer og bevegelse betyr i deres respektive fag. Undersøkelsen viser at en integrert tverrfaglig tilnærming og en utforskende undervisningsform kan bidra til god utdanning i kunstfag fordi det åpner for studentenes sanseerfaringer og estetiske opplevelser gjennom å bryte med det vante og utsettes for risiko.

Forfatterbiografier

Monica Klungland, Universitetet i Agder

Monica Klungland er førsteamanuens ved Institutt for visuelle og sceniske fag, Fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder.

Anne-Mette Liene, Universitetet i Agder

Anne-Mette Liene er førstelektor ved Fakultet for kunstfag, Institutt for visuelle og sceniske fag ved Universitetet i Agder.

Referanser

Bale, K. (2009). Estetikk. En innføring. Pax forlag A/S.

Barad, K. (2007). Meeting the Universe halfwway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Baumgarten, A. G. (2008). Fra Aesthetica (1750). I K. Bale og A. Bø-Rygg (red.), Estetisk teori: En antologi (s. 11-16). Universitetsforlaget

Biesta, G. J. J. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.

Biesta, G. J. J. (2017). Letting art teach: art education 'after' Joseph Beuys (Bd. vol. 2). ArtEZ Press.

Biesta, G. J. J. (2018). What if? Art education beyond expression and creativity. I G. B. Christopher Naughton, David Cole (Red.), Art, Artist and Pedagogy: Philosophy and the Arts in Education. Routledge. Taylor and Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315143880

Biesta, G. J. J. (2021). World-Centred Education: A View for the Present. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003098331

Biesta, G. J. J. (2022). Art keeps us in and with the world [Interview]. I L. Skregelid & K. N. Knudsen (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch1

Dewey, J. (2008). «Å gjøre en erfaring» fra Art as experience (1934). I K. Bale og A. Bø-Rygg (red.), Estetisk teori: En antologi (s. 196-213). Universitetsforlaget

FN-Sambandet. United Nations Association of Norway. https://www.fn.no/

Gadamer, H.-G. (2008). Fra Die Aktualität des Schönen. Kunst als Spiel, Symbol und Fest (1977). I K. Bale og A. Bø-Rygg (red.), Estetisk teori: En antologi (s. 355-370). Universitetsforlaget

Goul, P. E. (2021). Disse syv prosjektene fikk FoU-midler i lærerutdanningnene. Universitetet i Agder. Hentet 29. mai 2023 fra https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/nyheter-lu/disse-syv-prosjektene-fikk-fou-midler-i-laererutdanningene

Haseman, B. (2006). A manifesto for performative research. Media International incorporting Culture and Policy, theme issue «Practice-led research», no. 118, 98-106. https://doi.org/10.1177/1329878X0611800113

Illeris, H., Knudsen, K. N. & Skregelid, L. (2022). A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene. Nordic Journal of Art & Reseach, 11(1). https://doi.org/https://doi.org/10.7577/information.5067

Jørgensen, D. (2018). Hvad er æstetik? I M. B. Johansen & L. Østerlind (Red.), Æstetik og pædagogik (s. 23-38). Akademisk forlag.

Kant, I. & Østergaard, C. B. (2005). Kritik af dømmekraften. Det lille forlag.

Klungland, M. (2021). Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet: Veve i åpne dører [Universitetet i Agder]. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch4

Klungland, M. (2022). Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk. I L. Skregelid & K. N. Knudsen (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm AS. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch4

Kukkonen, H. M. (2022). Abstraction in Action: Post-Qualitative Inquiry as an Approach to Curating. I L. Skregelid (Red.), Kunstens betydning?: Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (s. 319-342). Cappelen Damm akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch14

Liene, A.-M. (2007). Cellokjolen. Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 02/07.

Liene, A.-M. (2014). Cellisten i bevegelse. Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 03/14.

Liene, A-M. (2017). Motstand som kvalitet: Skjøre papirformer i møte med småbarnslek. Kan det gå bra? Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 01/17

Liene, A.-M. (2019). Målgruppetenkning som konflikt og ressurs: Et spenningsfylt møte mellom visuell kunstner og to-åringer. I S. Böhnisch og R. M. Eidsaa (Red.), Kunst og konflikt: Teater, visuell kunst og musikk i kontekst. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215032344-2019-9

Murris, K. (2022). Karen Barad as educator: Agential realism and education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-0144-7

Skregelid, L. & Knudsen, K. N. (2022). Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163

Svingen-Austestad, A. (2022). Nullpunktet? I L. Skregelid & K. N. Knudsen (Red.), Kunstens betydning?: Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (s. 69-93). Cappelen Damm akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch3

Øksnes, M. & Hangaard Rasmussen, T. (2017). Lek. Cappelen Damm akademisk.

Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1/5, 7-27. https://doi.org/10.23865/jased.v1.982

Østern, T. P., Jusslin, S., Nødtvedt Knudsen, K., Maapalo, P. & Bjørkøy, I. (2021). A performative paradigm for post-qualitative inquiry. Qualitative research: QR, 146879412110274. https://doi.org/10.1177/14687941211027444

BLue ribbons braided like a hanging bridge and fastened to a tree.

Nedlastinger

Publisert

2023-11-22

Hvordan referere

Klungland, M., & Liene, A.-M. (2023). Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser: Tverrfaglig undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen. Nordic Journal of Art & Research, 12(2). https://doi.org/10.7577/ar.5131