Barns refleksjoner om forholdet mellom natur og mennesker i litterære samtaler om bildeboka De to gamle og livets tre

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5242

Emneord (Nøkkelord):

bærekraftig utvikling, kritisk tenkning, leseprosjekt, bildebok

Sammendrag

Denne artikkelen utforsker et leseprosjekt som involverer en gruppe 4-5 år gamle barnehagebarn og den franske bildeboka Les deux vieux et l’arbre de vie [De to gamle og livets tre] av Patrick Fischmann, illustrert av Martine Bourre (2013). Prosjektet var et litterært formidlingsprosjekt, og en del av det kunstneriske forskningsprosjektet Lydhør i Kongsgården, med fokus på temaet frø. Artikkelen fordyper seg i hvordan barna uttrykker sine refleksjoner over forholdet mellom natur og mennesker innenfor konteksten av litterære samtaler med barna.

Prosjektet har relevans for FNs bærekraftsmål nr. 15, "Livet på jorda", som legger spesiell vekt på bevaring og utvikling av skoger. Prosjektet var inspirert av en pedagogisk tilnærming til lesing for barn, med vekt på barnas autonomi og deres evne til å konstruere mening (Solstad, 2015). I tillegg bruker vi den økokritiske analysemodellen kjent som The Phyto Analyzes Map (Guanio-Uluru, 2021) for å kaste lys over det komplekse samspillet mellom trær og mennesker slik det er fremstilt i barnelitteraturen.

Gjennom hele prosjektet viste barna lekne og tankevekkende refleksjoner, spesielt angående de biologiske og ernæringsmessige forholdene som kreves for frøspiring, som presentert i boken. Dessuten genererte de fantasifulle forslag til nye former for interaksjon mellom mennesker og trær, basert på en empatisk tilnærming som tar hensyn til behovene til både trær og mennesker.

Forfatterbiografier

Atle Krogstad, Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning

Atle Krogstad er førsteamanuensis ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning.

Lise Hovik, Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning

Lise Hovik er professor ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning

Referanser

Broström, S., de Lopez, K. J., & Løntoft, J. (2013). Dialogisk lesing i teori og praksis. Oslo: Pedagogisk Forum.

Fischmann, P. & Bourre, M. (2012). Les Deux Vieux & l’Arbre de Vie. [De to gamle og livets tre]. Paris: Didier Jeunesse.

Glotfelty, C. (1996). Introduction: Literary Studies in an Age of Environmental Crisis. In C. Glotfelty & H. Fromm (Red.), The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology (xv–xxxvii). Athens (Georgia) and London: University of Georgia Press.

Goga, N. (2019). Økokritiske litteratursamtaler. En arena for økt bevissthet om økologisk samspill? Acta Didactica, 13(2). https://doi.org/10.5617/adno.6447

Goga, N. and Pujol-Valls, M. (2020). Ecocritical Engagement with Picturebook through Literature Conversations about Beatrice Alemagne’s On a Magical Do-Nothing Day. Sustainability 12(18). https://doi.org/10.3390/su12187653

Guanio-Uluru, L. (2021). Analysing Plant Representation in Children’s Literature: The Phyto-Analysis Map. Children’s Literature in Education. https://doi.org/10.1007/s10583-021-09469-2

Hallberg, K. (1982). Litteraturvetenskapen och bilderboksforskningen. I: Tidsskrift för litteraturvetenskap, 3–4, 163–168.

Lydhør i Kongsgården (2019-21). Nettsted: https://lydhorikongsgarden.wordpress.com/lydhor-i-kongsgarden-2019-21/

Høgskulen på Vestlandet. (2021, 18.august). Natur i barnelitteratur og -kultur (NaChiLitCul). Forskergruppe. Nettside. https://www.hvl.no/forsking/gruppe/nachilit/

Høgskulen på Vestlandet. (2023). The NatCul Matrix. Nature in Children's Literature and Culture. Nettside. https://blogg.hvl.no/nachilit/the-natcul-matrix/

Nikolajeva, M. & Scott, C. (2006). How Picturebooks Work. New York: Garland.

Opsahl, T., Seip, E., Tenfjord, J. (2004) (Red.). Jack og bønnestengelen. I: Den store eventyrboka. Illustrert av Harald Norberg. (s. 68-76) Oslo: Aschehoug, s. 68-76

Pettersvold, M. (2018). Lesing i barnehagen – et bidrag til danning og demokrati. I Solstad, T., Jansen, Turid T. og Øines, A.-M. Lesepraksiser i barnehagen. Inn i litteraturen på mange måter. (s. 111-130) Bergen: Fagbokforlaget.

Rhedin, U. (2004). Bilderbokens hemligheter. Stockholm: Alfabeta bokförlag

Solstad, T. (2015). Samtaler om bildebøker i barnehagen. En vei til opplevelse, lek og meningsskaping. Oslo: Universitetetsforlaget

Solstad, T. (2017). Lesing som opplevelse og erfaring. I Solstad, T., Jansen, Turid T. og Øines, A.-M. Lesepraksiser i barnehagen. Inn i litteraturen på mange måter (s. 31-42). Bergen: Fagbokforlaget, s. 31-42

Book cover showing two elders and a tree

Nedlastinger

Publisert

2023-11-22

Hvordan referere

Krogstad, A., & Hovik, L. (2023). Barns refleksjoner om forholdet mellom natur og mennesker i litterære samtaler om bildeboka De to gamle og livets tre . Nordic Journal of Art & Research, 12(2). https://doi.org/10.7577/ar.5242