Kunstnere og kunstprogram i skolen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5256

Sammendrag

Stortingsmelding 18 (Meld. St. 18 2020-2021) så vel som offentlige rapporter og evalueringer etterlyser elevenes medvirkning og langsiktige kunst/skolesamarbeid i Den kulturelle skolesekken. Denne artikkelen undersøker muligheter og utfordringer i fem langsiktige og elevaktive kunstprogram i fem ulike skoler i Norge, og er gjennomført i samarbeid med ti kunstnerne. Den undersøker a) hvilke erfaringer kunstnerne gjorde seg gjennom sin langsiktige og elevaktive kunstpraksis i skolen, og b) om og hvordan modellene Kunstprogram og Kunstnerlærerens kompetanse var nyttige for kunstnerne i gjennomføring av kunstprogrammene.

Forskningsmaterialet referer til kunstnernes egne refleksjons- og sluttrapporter, og kunstpraksis dokumentert gjennom forskerens logg tilknyttet observasjon, veiledning, praksisbesøk og fellessamlinger med de ti kunstnerne. Videre henvises det til kontekstuelle teoristudier relatert til kunst i utdanningen, Den kulturelle skolesekken og kunstnerlærere.

Studien viser at kunstnerne opplevde at kunstprogrammene ble godt mottatt og ble verdsatt av elever og lærere. Samtidig fant vi at det finnes uutnyttet potensiale i partnerskap mellom kunstnere og lærere/skoler. Det ble avdekket et behov for en rolleavklaring og et tettere samarbeid mellom kunstnerne og lærere, og på den måten knytte kunstprogrammene nærmere skolekonteksten og skolens øvrige innhold. Samtaler og refleksjon tilknyttet modellene Kunstprogram og Kunstnerlærer ble opplevd som nyttige for utvikling og gjennomføring av de fem langsiktige kunstprogrammene. Dette i særlig grad fordi det skapte et felles vokabular og gav mulighet for å snakke om både ulike roller og utfordringer tilknyttet arbeidets form og innhold.

Forsidebilde: Marit Ulvund

Forfatterbiografi

Marit Ulvund, SEANSE og Høgskulen i Volda

Marit Ulvund er førsteamanuensis i drama/teater ved Høgskulen i Volda og direktør ved Seanse kunstsenter.

Referanser

Bamford, A. (2006). The Wow Factor. Global Research Compendium on the Impact of the Arts in Education. Waxmann.

Bamford, A. (2012). Arts and Culture Education in Norway 2010/2011. The Norwegian Centre for Arts and Cultural Education (KKS). https://kunstkultursenteret.no/wp-content/uploads/2019/01/Arts-and-Cultural-Education-in-Norway- 2010-2011.pdf

Bamford, A. (2018). The WOW factor. A New Direction. https://www.anewdirection.org.uk/blog/the-wow-factor

Barone, T. & Eisner, E. (2012). Arts based Research. Sage Publications.

Birkeland, E., Andsnes, S., Espeland, M., Duun, A. E., Hamre, O., Kirksæther, B., Myhre, A. S. & Sørheim, E. (2014). Det muliges kunst. Råd til kulturministeren og kunnskapsministeren. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Det-muliges-kunst/id757633/

Bolsø, J. O., Ulvund, M. & Ås, B. (2000). Kommunikasjon, status og hersketeknikker: "Hvordan gjør de det" [Video]. Høgskulen i Volda.

Booth, E. (2009). The Music Teaching Artist’s Bible. Becoming a Virtuoso Educator. Oxford University Press.

Booth, E. (2015) Creativity in the arts and arts education: Intentionally reclaiming our rightful, central place. I M. Fleming, L. Bresler & J. O’Toole (Red.), The Routledge International Handbook of the Arts and Education (s. 50–59). Routledge.

Booth, E. (2020). The History of Teaching Artistry: Where we come from, are, and are heading. http://ericbooth.net/the-history-of-teaching-artistry

Borgen, J. S. (2011). The Cultural Rucksack in Norway: does the national model entail a programme for educational change? I J. Sefton-Green, P. Thomson, K. Jones, & L. Bresler (Red.), The Routledge International Handbook of Creative Learning (s. 374–382). Routledge.

Borgen, J. S. & Brandt, S. S. (2006). Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen (Rapport 5/2006). NIFU STEP. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/275575

Bose, J. H. (2008). Aesthetic education: Philosophy and teaching artist practice at Lincoln center [Doktorgradsavhandling]. ProQuest Dissertations Publishing.

Breivik, J.-K. & Christophersen, C. (Red.). (2013). Den kulturelle skolesekken. Kulturrådet. https://www.kulturdirektoratet.no/documents/10157/105685/Den+kulturelle+skolesekken+2013.pdf

Christensen, T. W. (2022). Kultur for barn – en lek blant voksne? Utforskning av et normativt felt. Nordisk Kulturpolitisk Tidsskrift, 25(1), 77–94. https://www.idunn.no/doi/pdf/10.18261/nkt.25.1.6

Christophersen, C., & Hauge, E. S. (2023). DKS og Kulturtanken. En utredning bestående av en kartlegging av DKS og en evaluering av Kulturtanken. Kultur- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/81089b9fd79c451197aa025ccfc9fa86/dks-og-kulturtanken-rettet-versjon-pr-12-april-2023.pdf

Collard, P. (2014). Student participation in The Cultural Rucksack. A study done by Creativity, Culture & Education. Creativity, Culture and Education (CCE). https://www.creativitycultureeducation.org//wp-content/uploads/2018/10/CCE-report-Student-participation-in-The-cultural-rucksack.pdf

Daichendt, G. J. (2010). Artist teacher: A philosophy for creating and teaching. Intellect. https://doi.org/10.2307/j.ctv36xw1vs

Dawson, K. & Kelin, D. A. (2014). The Reflexive Teaching Artist: Collected Wisdom from the Drama/Theatre Field. Intellect.

Digranes, I. (2009). Den kulturelle skulesekken. Narratives and myths of educational practice in DKS projects within the subject Arts and Crafts [Doktorgradsavhandling]. Arkitektur- og designhøgskolen. https://aho.brage.unit.no/aho-xmlui/handle/11250/93038

Draum (2016), Sluttrefleksjon Draum om Spel, Volda: Seanse/HVO (Upublisert)

Graham, M. A. & Zwirn, S. G. (2010). How being a teaching artist can influence K-12 art education. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 51(3), 219–232. https://doi.org/10.1080/00393541.2010.11518804

Greene, M. (1995). Releasing the imagination. Essays on education, the arts, and social change. Jossey-Bass Publisers.

Haagensen, C. (2019). Gruppeprosesser og faseinndeling i egenskapt teater. I V. Aune & C. Haagensen (Red.), Teaterproduksjon. Ti produksjonsestetiske innganger (s. 199–222). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.43.ch7

Heddon, D. & Milling, J. (2016). Devising Performance: A Critical History. Palgrave Macmillan.

Holdhus, K., Romme J. C. & Espeland, M. (2021). Skole og konsert – fra formidling til dialog. Sluttrapport fra et innovasjonsprosjekt (HVL-rapport nr. 1/2021). Høgskulen på Vestlandet. https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/2723184

Seanse. (u.å.). Seanse. Hentet 1.3. 2024 fra https://seanse.no/

Jeg/Vi (2016), Sluttrefleksjon Jeg/Vi, Volda: Seanse/HVO (Upublisert)

Kulturtanken. (u.å.) Den kulturelle skolesekken. Hentet 1.3. 2024 fra http://www.kulturtanken.no/

Kulturtanken (2019). Barn og unge stemmer – kunst og kultur. Innspill til barne- og ungdomskulturmeldingen, https://media.wpd.digital/kulturtanken/uploads/2020/11/Kulturtanken_Busk_rapport_skjerm_print.pdf

Kydland, M. O. (2018). Kunst og Skule: Ein Dialog? Ein studie av musikarar og lærarar sitt samarbeid i eit innovasjonsprosjekt [Masteroppgave]. Høgskulen på Vestlandet. https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/2567746

Leavy, P. (2015). Method Meet Arts. Arts-based research practice (2. utg.). Guildford Press.

Lincoln Center Education, http://www.aboutlincolncenter.org/education-community/lincoln-center-education

Linjer (2016). Sluttrefleksjon Linjer i Ilabekken, Volda: Seanse/HVO (Upublisert)

Lu, L. (2019). Engaging digital makers through interactive virtual art makerspaces: Possibilities and challenges in art education. International Journal of Education Through Art, 15(3), 335–356. https://doi.org/10.1386/eta_00007_1

Maxwell, J. (2005). Qualitative Research design – An Interactive Approach (2. utg.). Sage Publications

McKean, B. (2006). Teaching Artist at Work. Theatre with young people in educational settings. Heinemann.

Meld. St. 18 (2020–2021). Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge. Kultur- og likestillingsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20202021/id2839455/

Meld. St. 28 (2015–2016) Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/

Oddey, A. (2013). Devising – A Practical and Theoretical Handbook. Routledge.

Rabkin, N., Reynolds, M., Hedberg, E. & Shelby, J. (2011). Teaching Artists and the Future of Education. A report on the Teaching Artist Research project. NORC, University of Chicago. https://www.giarts.org/article/teaching-artists-and-future-education

Reason, P. (Red.). (1988). Human inquiry in action. Developments in new paradigm research. Sage.

Røyndomen (2016), Sluttrefleksjon Røyndomen, Volda: Seanse/HVO (Upublisert)

Stehlik, T. (2018), Educational Philosophy for 21st Century Teachers. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-75969-2

Treis, (2016), Sluttrefleksjon Treis 2016, Volda: Seanse/HVO (Upublisert)

Utdanningsdirektoratet (2020). Læreplan for grunnopplæringen. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/opplaringens-verdigrunnlag/1.4-skaperglede-engasjement-og-utforskertrang/?lang=nob

Ulvund, M. (2013). Echo theatre – from experience to performance. [Doktorgradsavhandling]. NTNU. https://eprints.qut.edu.au/63809/

Ulvund, M. (2015). In the age of the teaching artist: What teaching artists are and do. Nordic Journal for Arts and Research, 4(1). https://doi.org/10.7577/if.v4i1.1369

Ulvund, M. (u. å.). Seanses Kunstprogram 2015-16, forskerlogg og notater. Upublisert.

Vanem, M (2018), Evaluering av pilotprosjektet estetisk læring. Kunstfag og realfag høst/vinter 2017/18, Akset kultur- og skolesamfunn.

Winner, E., Goldstein, T. R. & Vincent-Lancrin, S. (2013). Art for Art’s Sake? The Impact of Arts Education. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264180789-en

Ås kommune (2024, 1. februar). Om kulturskolen. https://www.as.kommune.no/om-kulturskolen.549605.no.html

Child and snowman

Nedlastinger

Publisert

2024-05-06

Hvordan referere

Ulvund, M. (2024). Kunstnere og kunstprogram i skolen. Nordic Journal of Art & Research, 13(1), 1–30. https://doi.org/10.7577/ar.5256

Utgave

Seksjon

Artikler, fagfellevurdert