Økologiske perspektiver i scenekunst for barn
DOI:
https://doi.org/10.7577/ar.5311Emneord (Nøkkelord):
scenekunst for barn, økoteater, posthumanisme, kunst og naturSammendrag
Dette essayet diskuterer økologiske perspektiver i scenekunst for barn, og forholdet mellom kunst, mennesker, dyr og våre fysiske omgivelser i lys av ideer om posthumanisme, sympoiesis og kunstnerisk forskning. Essayet baserer seg på kunstneriske forskningsmetoder gjennom scenekunstprosjektet Verken Fugl eller Fisk (Hovik, 2017-23) for barnehagebarn, av og med Teater Fot, der forfatteren er kunstnerisk leder. Prosjektet utviklet seg i en kollektivt skapende og undersøkende prosess, som undersøker betydningen av affekt i scenekunst for barn, og som underveis i prosessen benyttet seg av posthumanistiske teorier i samspill med et sanselig teaterspråk. Forestillingen Animalium (Teater Fot, 2019-23) improviserer og leker med å viske ut forskjeller og forstyrre skillelinjer mellom dyr og mennesker, og undersøker hvordan vi kan sette oss selv til side, slik at kunst og natur kommer mer til syne. Essayet diskuterer noen nye økologiske tilnærminger til scenekunst for barn og oppsummerer med et forslag om å rette oppmerksomheten mot affekt og emosjonelt engasjement, betydningen av et «nytt vi» og fellesskap mellom arter, samt iscenesettelse av utopiske fremtider.
Foto: Mattias Ormestad
Referanser
Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway. Duke University Press.
Balasubramanian, R. Dr. (2022). Navarasa. SpotWrite Publications.
BBC One (2009). The Vogelkop Bowerbird: Nature's Great Seducer. Film i serien Life, formidlet av David Attenbourough. https://youtu.be/E1zmfTr2d4c
BBC Earth (2017). Bird Of Paradise Courtship Spectacle. Film i serien Planet Earth, formidlet av David Attenbourough. https://www.youtube.com/watch?v=nWfyw51DQfU
Bowditch, Cole & Minnic (2023). Inside the Performance Workshop. A Sourcebook for Rasaboxes and Other Exercises. Routledge.
Braidotti, R (2019). Posthumanist Knowledge. Polity Press.
Benjamin, W. (1991). Kunstverket i reproduksjonsalderen - essays om kultur, litteratur og politikk. Gyldendal.
Deep Look (2015). You're Not Hallucinating. That's Just Squid Skin. Vitenskapelig video-serie. presentert på KQED San Francisco (nyhetskanal: https://www.kqed.org) av PBS Digital Studios: https://youtu.be/0wtLrlIKvJE
Deleuze, G. & Guattari, F. (1984a). Tusind Plateauer. Kunstakademiet. Kbh.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1984b). Affekt, Persept og Konsept (oversatt av Stene-Johansen). I: Bale (1991) Estetiske teorier. Universitetsforlaget.
Dutton, D. (2009). The Art Instinct. Oxford University Press.
Elefantteatret (2023). Bambusdans. Danseprosjekt. https://www.elefantteateret.no/aktuelt-blogg/bambusdans-utlysning-for-dansekunstnere
FN-sambandet (2023). Bærekraftsmålene. Nettside. https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal
Nettside om naturmangfold. https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/naturmangfold
Fredly, H. (2022a). Lydhør kritikk: Animalium åpner sansene. Periskop 21.12.2022. https://periskop.no/lydhor-kritikk-animalium-apner-sansene/
Fredly, H. (2022b). Lydhør kritikk: Kritiker i klump. Periskop 22.12.22. https://periskop.no/lydhor-kritikk-kritiker-i-klump/
Fredly, H. (2022c). Lydhøre Samtaler: Lydhør Kritikk – en lydhør samtale mellom Hedda Fredly og Lise Hovik Soundcloud. https://soundcloud.com/user-759427528/lydhor-kritikk-en-lydhor-samtale-med-hedda-fredly
Glitterbird (2003). Dans Design. http://www.dansdesign.com/gb/
Haraway, D (2016). Staying with the trouble. Making kin in the Chtulucene. Duke University Press.
Haraway, D. (2019). Intervju i The Guardian 20.6.2019:
Feminist cyborg scholar Donna Haraway: ‘The disorder of our era isn’t necessary’.
Hovik, L. (2021). Kunst for småbarn. Historisk og dramaturgisk fagartikkel publisert i katalogen for KoreDa-festivalens 10-årsjubileum. https://koreda.no/kunst-for-smabarn/
Hovik, L (2014). Ulike definisjoner av begrepet affekt og dets anvendelsesområder. Begrepets betydning for samtidens scenekunst og – kommunikasjon. Prøveforelesning til disputas. I BARN - forskning om barn og barndom i Norden, Nr 2/14, 71-83. https://doi.org/10.5324/barn.v32i2.3486
Hovik, L. (2017-23) Neither Fish nor Fowl/Verken Fugl eller Fisk. Kunstnerisk forskningsprosjekt publisert i Research Catalogue. Nettside. https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=330627
Kunsthall Trondheim (2017). Nettside. Et Nytt Vi. https://kunsthalltrondheim.no/no/utstillinger/et-nytt-vi
Le Guin, U. K. (2019). The carrier bag theory of fiction. Ignota
Lydhør i Kongsgården (2019-21). Prosjektets hjemmeside. https://lydhorikongsgarden.wordpress.com/
Lydhøre Samtaler (2021). Animalium. Lydhør samtale med Teater Fot moderert av Carl Martin Faurby 11.06.21. Podcast i spilleliste på på SoundCloud: Lydhør-festivalen. https://soundcloud.com/user-759427528/animalium-en-samtale-med-teater-fot-moderert-av-carl-faurby-120621-podcast?in=user-759427528/sets/lydhor-festivalen
Malaguzzi, L. (2011). Et barn har hundre språk. Reggio Emilia Norges nettside. http://www.reggioemilia.no/et-barn-har-hundre-spraringk---loris-malaguzzi.html
Massumi, B. (1995). The autonomy of affect. Cultural Critique, 31 (The Politics of systems and environments, Part II), 83-109. Hentet fra https://www.jstor.org/stable/1354446
McFall-Ngai, M. (2017). Noticing Microbial Worlds. The Postmodern Synthesis in Biology. I: The arts of living on a damaged planet. University of Minnesota Press.
Mørstad, E. kunst i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 8. september 2023 fra https://snl.no/kunst
Ormestad, M. (2023). En lommelykt i havet. Naturfag.no. Nettside. https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=2128738
Schechner, R. (2001). Rasaesthetics. The Drama Review 43 (3 (T171) Fall). http://www.csun.edu/~vcspc00g/603/rasaesthetics.pdf
Spord Borgen, J. (2003). Kommunikasjonen er kunsten. Kulturdirektoratet. https://kudos.dfo.no/documents/kommunikasjonen-er-kunsten-evaluering-av-prosjektet-klangfugl-kunst-for-de-minste
Sticky (2022). Økohelter. Danseforestilling. https://www.stickydance.com/copy-of-ecoheroes
Rasaboxes (2023). Rasaboxes. Nettside. https://rasaboxes.com/
Teater Fot (2018). Animalium. Fagseminarer. https://teaterfot.no/omtaler/
Teater Fot (2019-23). Animalium. Teaterforestilling. https://teaterfot.no/rare-dyr-animalium/
Teater Fot (2023). Animalium på Kunstutstilling. Film laget av Lise Hovik. https://vimeo.com/805696641
Teater Fot (2017-19). Verken Fugl eller Fisk. Forestillinger. https://teaterfot.no/verken-fugl-eller-fisk/
von Bonsdorff, P. (2009). Gör barn konst? Sphinx. Årgang 2008-2009.
Øyteatret (2021). kinShips. Danseforestilling. http://oyteateret.com/mikro
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Lise Hovik
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.