Økologiske perspektiver i scenekunst for barn

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5311

Emneord (Nøkkelord):

scenekunst for barn, økoteater, posthumanisme, kunst og natur

Sammendrag

Dette essayet diskuterer økologiske perspektiver i scenekunst for barn, og forholdet mellom kunst, mennesker, dyr og våre fysiske omgivelser i lys av ideer om posthumanisme, sympoiesis og kunstnerisk forskning. Essayet baserer seg på kunstneriske forskningsmetoder gjennom scenekunstprosjektet Verken Fugl eller Fisk (Hovik, 2017-23) for barnehagebarn, av og med Teater Fot, der forfatteren er kunstnerisk leder. Prosjektet utviklet seg i en kollektivt skapende og undersøkende prosess, som undersøker betydningen av affekt i scenekunst for barn, og som underveis i prosessen benyttet seg av posthumanistiske teorier i samspill med et sanselig teaterspråk. Forestillingen Animalium (Teater Fot, 2019-23) improviserer og leker med å viske ut forskjeller og forstyrre skillelinjer mellom dyr og mennesker, og undersøker hvordan vi kan sette oss selv til side, slik at kunst og natur kommer mer til syne. Essayet diskuterer noen nye økologiske tilnærminger til scenekunst for barn og oppsummerer med et forslag om å rette oppmerksomheten mot affekt og emosjonelt engasjement, betydningen av et «nytt vi» og fellesskap mellom arter, samt iscenesettelse av utopiske fremtider.

Foto: Mattias Ormestad

Forfatterbiografi

Lise Hovik, Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning /OsloMet

Lise Hovik er Professor i drama og teater ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning

Referanser

Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway. Duke University Press.

Balasubramanian, R. Dr. (2022). Navarasa. SpotWrite Publications.

BBC One (2009). The Vogelkop Bowerbird: Nature's Great Seducer. Film i serien Life, formidlet av David Attenbourough. https://youtu.be/E1zmfTr2d4c

BBC Earth (2017). Bird Of Paradise Courtship Spectacle. Film i serien Planet Earth, formidlet av David Attenbourough. https://www.youtube.com/watch?v=nWfyw51DQfU

Bowditch, Cole & Minnic (2023). Inside the Performance Workshop. A Sourcebook for Rasaboxes and Other Exercises. Routledge.

Braidotti, R (2019). Posthumanist Knowledge. Polity Press.

Benjamin, W. (1991). Kunstverket i reproduksjonsalderen - essays om kultur, litteratur og politikk. Gyldendal.

Deep Look (2015). You're Not Hallucinating. That's Just Squid Skin. Vitenskapelig video-serie. presentert på KQED San Francisco (nyhetskanal: https://www.kqed.org) av PBS Digital Studios: https://youtu.be/0wtLrlIKvJE

Deleuze, G. & Guattari, F. (1984a). Tusind Plateauer. Kunstakademiet. Kbh.

Deleuze, G. & Guattari, F. (1984b). Affekt, Persept og Konsept (oversatt av Stene-Johansen). I: Bale (1991) Estetiske teorier. Universitetsforlaget.

Dutton, D. (2009). The Art Instinct. Oxford University Press.

Elefantteatret (2023). Bambusdans. Danseprosjekt. https://www.elefantteateret.no/aktuelt-blogg/bambusdans-utlysning-for-dansekunstnere

FN-sambandet (2023). Bærekraftsmålene. Nettside. https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal

Nettside om naturmangfold. https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/naturmangfold

Fredly, H. (2022a). Lydhør kritikk: Animalium åpner sansene. Periskop 21.12.2022. https://periskop.no/lydhor-kritikk-animalium-apner-sansene/

Fredly, H. (2022b). Lydhør kritikk: Kritiker i klump. Periskop 22.12.22. https://periskop.no/lydhor-kritikk-kritiker-i-klump/

Fredly, H. (2022c). Lydhøre Samtaler: Lydhør Kritikk – en lydhør samtale mellom Hedda Fredly og Lise Hovik Soundcloud. https://soundcloud.com/user-759427528/lydhor-kritikk-en-lydhor-samtale-med-hedda-fredly

Glitterbird (2003). Dans Design. http://www.dansdesign.com/gb/

Haraway, D (2016). Staying with the trouble. Making kin in the Chtulucene. Duke University Press.

Haraway, D. (2019). Intervju i The Guardian 20.6.2019:

Feminist cyborg scholar Donna Haraway: ‘The disorder of our era isn’t necessary’.

Hovik, L. (2021). Kunst for småbarn. Historisk og dramaturgisk fagartikkel publisert i katalogen for KoreDa-festivalens 10-årsjubileum. https://koreda.no/kunst-for-smabarn/

Hovik, L (2014). Ulike definisjoner av begrepet affekt og dets anvendelsesområder. Begrepets betydning for samtidens scenekunst og – kommunikasjon. Prøveforelesning til disputas. I BARN - forskning om barn og barndom i Norden, Nr 2/14, 71-83. https://doi.org/10.5324/barn.v32i2.3486

Hovik, L. (2017-23) Neither Fish nor Fowl/Verken Fugl eller Fisk. Kunstnerisk forskningsprosjekt publisert i Research Catalogue. Nettside. https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=330627

Kunsthall Trondheim (2017). Nettside. Et Nytt Vi. https://kunsthalltrondheim.no/no/utstillinger/et-nytt-vi

Le Guin, U. K. (2019). The carrier bag theory of fiction. Ignota

Lydhør i Kongsgården (2019-21). Prosjektets hjemmeside. https://lydhorikongsgarden.wordpress.com/

Lydhøre Samtaler (2021). Animalium. Lydhør samtale med Teater Fot moderert av Carl Martin Faurby 11.06.21. Podcast i spilleliste på på SoundCloud: Lydhør-festivalen. https://soundcloud.com/user-759427528/animalium-en-samtale-med-teater-fot-moderert-av-carl-faurby-120621-podcast?in=user-759427528/sets/lydhor-festivalen

Malaguzzi, L. (2011). Et barn har hundre språk. Reggio Emilia Norges nettside. http://www.reggioemilia.no/et-barn-har-hundre-spraringk---loris-malaguzzi.html

Massumi, B. (1995). The autonomy of affect. Cultural Critique, 31 (The Politics of systems and environments, Part II), 83-109. Hentet fra https://www.jstor.org/stable/1354446

McFall-Ngai, M. (2017). Noticing Microbial Worlds. The Postmodern Synthesis in Biology. I: The arts of living on a damaged planet. University of Minnesota Press.

Mørstad, E. kunst i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 8. september 2023 fra https://snl.no/kunst

Ormestad, M. (2023). En lommelykt i havet. Naturfag.no. Nettside. https://www.naturfag.no/artikkel/vis.html?tid=2128738

Schechner, R. (2001). Rasaesthetics. The Drama Review 43 (3 (T171) Fall). http://www.csun.edu/~vcspc00g/603/rasaesthetics.pdf

Spord Borgen, J. (2003). Kommunikasjonen er kunsten. Kulturdirektoratet. https://kudos.dfo.no/documents/kommunikasjonen-er-kunsten-evaluering-av-prosjektet-klangfugl-kunst-for-de-minste

Sticky (2022). Økohelter. Danseforestilling. https://www.stickydance.com/copy-of-ecoheroes

Rasaboxes (2023). Rasaboxes. Nettside. https://rasaboxes.com/

Teater Fot (2018). Animalium. Fagseminarer. https://teaterfot.no/omtaler/

Teater Fot (2019-23). Animalium. Teaterforestilling. https://teaterfot.no/rare-dyr-animalium/

Teater Fot (2023). Animalium på Kunstutstilling. Film laget av Lise Hovik. https://vimeo.com/805696641

Teater Fot (2017-19). Verken Fugl eller Fisk. Forestillinger. https://teaterfot.no/verken-fugl-eller-fisk/

von Bonsdorff, P. (2009). Gör barn konst? Sphinx. Årgang 2008-2009.

Øyteatret (2021). kinShips. Danseforestilling. http://oyteateret.com/mikro

Blekksprut sett forfra

Nedlastinger

Publisert

2023-11-22

Hvordan referere

Hovik, L. (2023). Økologiske perspektiver i scenekunst for barn. Nordic Journal of Art & Research, 12(2). https://doi.org/10.7577/ar.5311