Fagdidaktikk for lærerutdanneres undervisningsforberedende praksis
Et a/r/totek og en modell for a/r/tografisk (ut)forsking
DOI:
https://doi.org/10.7577/ar.5471Emneord (Nøkkelord):
undervisningsforberedende praksis, lærerutdanner, kunst og håndverk, didaktikk, a/r/totek, modell for didaktisk (ut)forsking, a/r/tografiSammendrag
I denne artikkelen undersøker jeg lærerutdannerens undervisningsforberedende praksis i kunst og håndverk. Undersøkelsen er erfaringsbasert og auto-etnografisk. Praksisen undersøkes og tolkes i en a/r/tografisk metodologisk ramme. I tolkningen av materialet bruker jeg fenomenologisk hermeneutikk og den hermeneutiske sirkelen. Forskningsspørsmålet er: Hvilke momenter er virksomme i et a/r/totek og hvordan kan de innpasses i en modell for didaktisk (ut)forsking? Den undervisningsforberedende praksisen karakteriseres av at lærerutdanneren utvikler og skaper et arkiv jeg begrepsmessig kaller for a/r/totek. Artefakter er sentrale, og momentene som er virksomme i a/r/toteket er undervisning, graphein (tekst) og formgivning. Fra hver av disse utvikler det seg dannende betydning, immateriell betydning og materiell betydning. Modellen for didaktisk (ut)forsking er prosessbasert og bidrar til å utvide perspektiver for meningsskapende virksomheter og danning i faget kunst og håndverk.
Foto: Anne Guro Schmidt Antun
Referanser
Antun, A. G. S. (2022). Fagdidaktisk modell; – bidrag til «den gode oppgaven»?. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 29(2), 45–57. https://doi.org/https://doi.org/10.7577/TechneA.4535
Arkiv. (u.å.). I Det norske akademis ordbok. Det norske akademi for språk og litteratur. Hentet 7. oktober 2024 fra https://naob.no/ordbok/arkiv
Artefakt. (u.å.). I Det norske akademis ordbok. Det norske akademi for språk og litteratur. Hentet 16.september 2024 fra https://naob.no/ordbok/artefakt
Artotek. (u.å.). I Det norske akademis ordbok. Det norske akademi for språk og litteratur Hentet 7. oktober 2024 fra https://naob.no/ordbok/artotek
Austring, B. D. & Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring. Grundbog om æstetiske læreprocesser. Hans Reitzels Forlag.
Barone, T. & Eisner, E. W. (2012). Arts based research. SAGE Pulications, Inc.
Bibliotek. (u.å.). I Det norske akademis ordbok. Det norske akademi for språk og litteratur. . Hentet 7. oktober 2024 fra https://naob.no/ordbok/bibliotek
Biesta, G. (2020). Risking ourselves in education: Qualification, socialization, and subjectification revisited. Educational Theory 70(1), 89-104.
Bjørndal, B. & Lieberg, S. (1978). Nye veier i didaktikken?: en innføring i didaktiske emner og begreper. Aschehoug.
Brekke, H. (2007). Foreningen Norske Grafikeres formidlingsarbeid - en studie av et kunstnerdrevet formidlingsarbeid [Hovedfagsoppgave, Universitetet i Oslo]. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24680/NorskexGrafikere_DUO.pdf?sequence=1
Bråten, I. (2020). Wunderkammer – Ting- og kunnskapsorganisering i en aktivitetsbasert tidsalder: Vitenskapelig esssay. Nordic Journal of Art & Research, 9(1). https://doi.org/https://doi.org/10.7577/information.3881
Deleuze, G. & Guattari, F. (1987/2013). A thousand plateaus. Bloomsbury Academic.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1989). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. University of Minnesota Press.
Ellis, C. (1999). Heartful Autoethnography. Qualitative Health Research, 9(5), 669-683.
Ellis, C., Adams, T. E. & Bochner, A. E. (2011). Autoethnography: An Overview. Historical Social Research / Historische Sozialforschung, 36(4(138)), 273-290. https://doi.org/10.12759/hsr.36.2011.4.273-290
Engesnes, N. (2023). Fortellingen om «estekster»: Om å utvikle et begrep og utforske det i en forskningsprosess om barnehagens lydlandskaper. Nordic Journal of Art & Research, 12(1). https://doi.org/https://doi.org/10.7577/ar.4984
Ericson, A. (1985). The Norwegian Artoteksentralen (The Artotheque Centre). Scandinavian Public Library Quarterly, 18(4).
Gadamer, H.-G. (2012). Sannhet og metode. Grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk. Pax Forlag A/S.
Grafi. (u.å.). I Det norske akademis ordbok. Det norske akademi for språk og litteratur. Hentet 31. mai 2025 fra https://naob.no/ordbok/-grafi
Guilford, J. P. (1967). The Nature of Human Intelligence. McGraw-Hill.
Halvorsen, E. M. (2004). Kultur og individ. Kulturpedagogiske perspektiv. Universitetsforlaget.
Halvorsen, E. M. (2007). Kunstfaglig og pedagogisk FOU. Nærhet, distanse, dokumentasjon. HøyskoleForlaget.
Halvorsen, E. M. (2017). Kulturarven i skolen. Felleskultur og elevmangfold. Universitetsforlaget.
Hus, A. & Riis, K. (2020). Å fange med blikket og kjenne med hendene: Utstilling som skapande prosess og didaktisk grep. FormAkademisk-forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 13(3), 1-15. https://doi.org/ https://doi.org/10.7577/formakademisk.3536
Illeris, H., Knudsen, K. N. & Skregelid, L. (2022). A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene. Nordic Journal of Art & Research, 11(1). https://doi.org/https://doi.org/10.7577/information.5067
Irwin, R. L. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198-215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. & Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650500
Irwin, R. L., Lasczik, A., Sinner, A. & Triggs, V. (2024). A/r/tography. Essential Readings and Conversations. Intellect Books.
Irwin, R. L. & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practice-based research. I S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo & P. Gouzouasis (Red.), Being with A/r/tography (s. xix-xxxiii). SensePublishers.
Klafki, W. (2001). Kategorial dannelse. I E. L. Dale (Red.), Om utdanning. Klassiske tekster. Gyldendal. (Opprinnelig utgitt 1959).
Krogvig, I. (u.å.). Mannen som aldri kastet noe. Nasjonalmuseet. Hentet 16. september 2024 fra https://www.nasjonalmuseet.no/historier-fra-museet/dypdykk-i-samlingen/mannen-som-aldri-kastet-noe/
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02?lang=nob
Kvernbekk, T. (2005). Pedagogisk teoridannelse. Fagbokforlaget.
LeBlanc, N. & Irwin, R. L. (2020). A/r/tograpy. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.393
Lerdahl, E. (2007). Slagkraft. Håndbok i idéutvikling. Gyldendal akademisk.
Letnes, M.-A. (2017). Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon. Undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5), 112-130. https://doi.org/https://doi.org/10.23865/jased.v1.913
Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2022). Didaktisk arbeid (4.utgave). Gyldendal.
Myhre, C. O. & Waterhouse, A.-H. L. (Red.). (2023). Metodologiske ut-viklinger. Om kvalitativ og post-kvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.
Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen. Universitetsforlaget.
Noll, T. (2021). The Joint Book. The Complete Guide to Wood Joinery. Chartwll Books Inc.
NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/?ch=1
Näumann, R., Riis, K. & Illeris, H. (2020). Bærekraftdidaktikk i kunst og håndverk - gjenbruke, oppvinne, skape. Cappelen Damm akademisk.
Schön, D. A. (2013). Uddannelse af den reflekterende praktiker. Klim.
Sennet, R. (2009). The Craftsman. Penguin Books Ltd.
Singer, R. (2011). Sting for sting. Et moderne sømleksikon. Cappelen Damm Faktum.
Sjøvoll, V. & Grothen, G. (2022). To Research by Two Hands. Nordic Journal of Art & Research, 11(1). https://doi.org/https://doi.org/10.7577/information.5068
Smith, B. E. (2024). A/r/tography: On Rendering a Selected Lexicon. I R. L. Irwin, A. Lasczik, A. Sinner & V. Triggs (Red.), A/r/tography. Essential Readings and Conversations. Intellect Books.
Springgay, S., Irwin, R. L. & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C. & Gouzouasis., P. (Red.). (2008). Being with A/r/tography. Sense Publishers.
Stana, I. (2022). Artistic Research in Artists’ Books. Nordic Journal of Art & Research,, 11(1). https://doi.org/https://doi.org/10.7577/information.5070
Straum, O. K. (2018). Klafkis kategoriale danningsteori og didaktikk. I K. Fuglseth (Red.), Kategorial danning og bruk av IKT i undervisning. Universitetsforlaget. https://doi.org/https://doi.org/10.18261/9788215029450201803
Straume, I. S. (2016). Danning. I O. A. Kvamme, T. Kvernbekk & T. Strand (Red.), Pedagogiske fenomener. Cappelen Damm Akademisk.
Triggs, V., Irwin, R. L. & Leggo, C. (2014). Walking art: Sustaining ourselves as arts educators. Visual Inquiry: Learning & Teaching Art, 3(1), 21-34. https://doi.org/https://doi.org/10.1386/vi.3.1.21_1
Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5), 7-27. https://doi.org/10.23865/jased.v1.982

Nedlastinger
Ytterligere filer
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Anne Guro Schmidt Antun

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.