En a/r/tografs tilblivelse
En re-konseptualisering av egen profesjonsforståelse
DOI:
https://doi.org/10.7577/ar.5472Emneord (Nøkkelord):
A/r/tografi, leire, skapende prosesser, kroppslig, sanselig, taktil, barnehage, barnehagelærerutdanningSammendrag
Gjennom en a/r/tografisk tilnærming har jeg undersøkt hva som skjer når det åpnes opp for sanselige og utforskende prosesser med leire i barnehagelærerutdanningen, og hvilke implikasjoner det får for meg som a/r/tograf. Artikkelens utgangspunkt er tre leirehendelser sammen med a/r/tografens erfaring, både som profesjonsutøver og som menneske. Med leire som omdreiningspunkt har jeg beveget meg i et landskap av ulike perspektiver knyttet til pedagogiske og skapende prosesser: Kroppsfenomenologi (Merleau-Ponty, 1995), agentisk realisme (Barad, 2007) og prosessfilosofi (Deleuze & Guattari, 2005). Selv om disse posisjonerer seg ulikt vitenskapsteoretisk og filosofisk, gir de alle viktige innganger til å forstå hva som har skjedd.
Foto: Jørgen Moe
Referanser
Amundsen, H. M. (2013). Barns Undring. Bergen. Fagbokforlaget.
Andreassen, A., (2006). Beauty and desire. Keramik Magazin, Volume 28, NO 2, 2006.
Borgersen, G. (2023). Ser du hva det er spor av her? Adresseavisen, Ukeadressa s. 28 https://www.adressa.no/magasin/i/nygkoB/ser-du-hva-det-er-spor-av-her
Barad, K. (2007). Meeting the Universe Halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq
Csikszentmihalyi, M. (2002). Flow: The classic work on how to achieve happines. Rider Classics, SD Books.
Deleuze, G. & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus. London: Athlone Press
Eide, G. M., Møen, I.-L. & Borgen, J. S. (2017). Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring. Nordisk barnehageforskning, 15. https://doi.org/10.7577/nbf.1790
Ertner, L. D. (2014). Berøring - i omsorg og lindring. Fagbokforlaget
Fredriksen, B. (2011). Negotiating Grasp: Embodied Experience with Three-dimensional Materials and the Negotiation of Meaning in Early Childhood Education. [Doktorgradsavhandling] Arkitekt- og designhøgskolen i Oslo.
Fredriksen, B. (2013). Begripe med kroppen. Universitetsforlaget
Følgjegruppa for barnehagelærerutdanning (2015). Barnehagelærarutdanninga. Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting? Rapport nr. 2. Høgskolen i Bergen. https://www.uis.no/sites/default/files/2021-08/F%C3%B8lgegruppe%20for%20BLU-%20rapport%20nr.%202.pdf
Gentikow, B. (2005). Hvordan utforsker man medieerfaringer? IJ forlaget.
Gibson, J.J. (2015). The ecological approach to visual perception. Psycholgy Press Classic Edition.
Heimer, A. (2016). The aesthetics of form knowledge: Embodied knowledge through materialization. Studies in material thinking, 14, 05-2016. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/4417
Heimer, A (2020). Å gripe form for å begripe form. Konkret og abstrakt formforståelse, [Doktorgradsavhandling] Universitetet i Sørøst-Norge.
Illeris, H., Knudsen, K. N., & Skregelid, L. (2022). A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene. Nordic Journal of Art & Research, 11(1). https://doi.org/10.7577/information.5067
Ingold, T. (2007). Materials against materiality. Archaeological Dialogues, 14(1), 1–16. https://doi.org/10.1017/S1380203807002127
Irwin, R. L. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., & Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70–88. http://www.jstor.org/stable/25475806
Irwin, R. L., LeBlanc, N., Ryu, J. Y., Belliveau, G. (2018). Living Inquiries Across the Arts. Leavy, P. (red.) Handbook of Arts-Based Research (37-53). The Guilford Press.
Irwin R. L. & Springgay, S. (2008). A/R/Tography as practice-based research. I S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis. (red). Being with A/r/tography (s. 19-33). Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087903268
Karlson, B., Klevan, T., Soggiu, A.- S., Sælør, K. T. & Villje L. (2021). Hva er autoetnografi? Cappelen Damm Akademisk.
Kristoffersen, B. (2015). Gunilla Lindqvists lekpedagogiske arbeidsmåte - en didaktisk modell. I A. Hammer & G. Strømsøe (red.) Drama og skapende prosesser i barnehagen (s. 49 – 65). Fagbokforlaget.
Kvalbein, Å. & Reienes, A. B. S. (2024). Leire og Keramikk. Fagbokforlaget
Kunnskapsdepartementet (2012). Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/rundskriv/2012/nasjonale_retningslinjer_barnehagelaererutdanning.pdf
Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-04-24-487
Lauwrens, J. (2022). Embodiment and the arts in context. I Lauwrens, J. (red.) Embodiment and the arts: views from South Africa. Pretoria University Law Press.
Merleau-Ponty, Maurice. (1994). Kroppens fenomenologi. Pax Forlag.
Moe, J. (2018). Kreativitet. I N. S. Frisch, M.-A. Letnes & J. Moe (Red.), Boka om kunst og håndverk i barnehagen (s. 127-151). Universitetsforlaget.
Løkken, G. (2012). Levd Observasjon. En vitenskapsteoretisk kommentar til observasjon som forskningsmetode, Cappelen Damm Akademisk
Olaussen, I. O. & Hovik, L. (2019). Artistic exploration of a storyteller`s expressive repertoire in events with toddlers. Østern, A-L. & Knudsen, K. N. (red.) Performative approaches in arts education, Artful teaching, learning and research. Routledge https://doi.org/10.4324/9780429444159-6
Otto, L. (2005). Materialitet, erindring og identitet. I Kragelund, M. & Otto, L (red.) Materialitet Og Dannelse: En Studiebog. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag,
Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. Routledge & Kegan.
Rainer, L. (2017). On the Threshold of Knowing: Lectures and Performances in Art and Academia. transcript Verlag. https://doi.org/10.1515/9783839438046
Reienes, A. B. S. (2019). Leire som levende materiale i barnehagen/Hvordan kan embodied art som kunstnerisk metode gi barnehagelæreren kroppsbaserte, estetiske erfaringer som bidrar til å påvirke barns møter med leire? [Msteroppgave], DMMH, https://open.dmmh.no/dmmh-xmlui/bitstream/handle/11250/2633591/Reienes%2c%20AB%20-%20MKMOP5900%20endelig.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Reienes, A. B. S. (2022). Leire på timeplanen. INNQuest. Hamar, Institutt for kunstfag og kulturstudier. https://www.inn.no/forskning/var-forskning/ku-og-estetiske-leringsprosesser/innquest-nr.-1.pdf
Schön, D. A. (1983). The Reflective Practioner. How Professionals think in Action. Basic Books
Sennet, R. (2009). The Craftsman. Yale University.
Springgay, S. & Irwin, R. & Kind, S. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry. 11. 897-912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
Taguchi, H.L. (2010). Bortenfor skillet mellom teori og praksis. En introduksjon til intraaktiv pedagogikk i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.
Van Manen, M. (1993). Pedagogisk takt: Betydningen av Pedagogisk Omtenksomhet. Caspar Forl.
Waterhouse, A.-H. L. (2021). Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen. [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Sørøst-Norge.
Waterhouse, A.-H. L., Søyland, L., & Carlsen, K. (2019). Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper. FormAkademisk, 12(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.2648
Østern, T. P., & Letnes, M. A. (2018). Et temanummer som undersøker hva det innebærer å forske med kunsten. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(1). https://doi.org/10.23865/jased.v2.1209
Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5). https://doi.org/10.23865/jased.v1.982

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Jørgen Moe

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.