En a/r/tograf krysser sine spor

Om utforsking, oppdagelse og gjenkjennelse i musikalske møter med den kunstbaserte forskningsmetodologien a/r/tografi

Forfattere

  • Siri Haukenes OsloMet - storbyuniversitetet

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5639

Emneord (Nøkkelord):

A/r/tografi, Harald Sæverud, konsertforedrag, kunstbasert forskning, kunstnerisk form, musikkformidling, Kjempeviseslåtten, Rondo Amoroso, Småsveingangar

Sammendrag

Dette essayet tar utgangspunkt i forfatterens konsertkåseri i 2016 med musikk av Harald Sæverud, sett gjennom en a/r/tografisk linse. Teksten spenner over et tidsrom på mer enn 50 år, fra en 12-årings begeistring over Sæveruds musikk, til brevskriving, personlige besøk, konserter og studier av hans musikk. Forfatteren reflekterer over disse møtepunktene, og i en multimodal form veves personlige fortellinger, brev, lydeksempler og bilder sammen for å koble tidligere erfaringer med nåtidig innsikt og utforske skjæringspunktene mellom a/r/tografens ulike roller.

A/r/tografien utfordrer henne til å utforske det dynamiske samspillet mellom disse identitetene, og tilbyr en reflekterende reise gjennom tidligere møter med Sæveruds musikk og deres innvirkning på forfatterens kunstneriske og pedagogiske praksiser. Hun tar også til seg ideen om å «leve som en a/r/tographer», og understreker viktigheten av mellomrommene mellom rollene og potensialet for kreativ utforskning. Essayet stiller spørsmål om kunstnerisk utviklingsarbeid, betydningen av personlige erfaringer i vitenskapelig arbeid, og rollen som fortellinger og minner har for å forme forståelse. Autoetnografien trekkes også inn for refleksjon over hvordan personlig historie og kunstnerisk praksis bidrar til en bredere diskurs i kunstbasert forskning. Essayet inviterer leserne til å engasjere seg i skjæringspunktene mellom kunst, forskning og undervisning, og utforske hvordan disse elementene kan berike både personlig og profesjonelt liv.

Foto: Siri Haukenes

Forfatterbiografi

Siri Haukenes, OsloMet - storbyuniversitetet

Siri Haukenes er dosent i musikk ved OsloMet – storbyuniversitetet og ved Barratt Due Musikkinstitutt.

Referanser

Aksdal, B. & Nyhus, S. (1993). Fanitullen. Innføring i norsk og samisk folkemusikk. Universitetsforlaget.

Bateson, G. (1979). Mind and nature: A necessary unity. Bentan Books

Bech-Karlsen, J. (2003). Essayskriving for begynnere. Universitetsforlaget.

Bjerke, A. (1958). En midjesmal frue fra Grue. Cappelen.

Borgdorff, H. (2012). The Production of Knowledge in Artistic Research. I M. Biggs & H. Karlsson (Red.), The Routledge companion to research in the arts (s. 44–63).

Bourriaud, N. (2002/1998). Relational aesthetics. Les presses du réel.

Bresler, L. (2006). Toward Connectedness: Aesthetically Based Research. Studies in Art Education, 48(1), 52–69. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650499

Deleuze, G. & Guattari, F. (2009). A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia (13th. print. utg.). University of Minnesota Press.

Eisner, E. W. (1993). Forms of Understanding and the Future of Educational Research. Educational Researcher, 22(7), 5–11. https://doi.org/10.2307/1176749

Goethe, J. W. von (1797). Hermann und Dorothea. Cotta Verlag.

Guldbrandsen, E. E. (2007). Innledning. Bruckners mørke mysterium. I Guldbrandsen E. E & Varkøy, Ø. (Red.): Musikk og mysterium. Cappelen akademisk forlag.

Gyldendal Norsk Forlag (1967). Harald Sæverud 1897–1967

Halås, C. T. & McGuirk, J. (2021). Det vitenskapelige essayet i profesjonsforskning: en kritisk utprøvende metode. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 18(1), 5–14. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3010-2021-01-02

Hamsun, H (1949). På gjengrodde stier. Gyldendal Norsk Forlag.

Ibsen, H. (1969/1867). Peer Gynt. Gyldendals Studiefakler.

Ibsen, H. (1875). Digte. Gyldendal.

Karlsson, B. et al., (2021). Hva er autoetnografi? Cappelen Damm akademika.

Mørstad, E. (2025,07.05). Collage: I Store norske leksikon. https://snl.no/collage

Rasmussen, B. (2012). Kunsten å forske med kunsten. Et blikk på kunnen ut fra praksis-teori relasjonen. I R. G. Gjærum & B. Rasmussen (Red.), Forestilling, framføring, forskning. Metodologi i anvendt teaterforskning: Metodologi i anvendt teaterforskning (s. 23–49). Fagbokforlaget.

Sandemose, A. (1933). En flyktning krysser sitt spor. Tiden Norsk forlag.

Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C., & Gouzouasis, P. (2008). Being with a/r/tography. SensePublishers. https://doi.org/10.1163/9789087903268

Sæverud, H. (1939). Lette stykker for klaver, op 14. Musikk-huset A/S.

Sæverud, H. (1942). Slåtter og Stev fra ‘Siljustøl’, opus 21. Musikk-huset A/S.

Sæverud, H. (1943). Slåtter og Stev fra ‘Siljustøl’, opus 22. Musikk-huset A/S.

Vist, T. (2015) Arts-based research in music education: General concepts and potential cases. I Georgii-Hemming, E. et.al., (Red.), Nordisk musikkpedagogisk forskning: Årbok 16 (259–292). Norges Musikkhøgskole.

Vist, T. (2017). Kunstbasert forskning i barnehagen: teori om en muslig praksis. I Berge, A. & Johansson, E.M. (Red.), Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning (101–115). Universitetsforlaget.

Waage, P. N. (2018). André Bjerke: I kampens glede. En biografi. Aschehoug.

Komponist Harald Sæverud, sittende i solen.

Nedlastinger

Publisert

2025-06-30

Hvordan referere

Haukenes, S. (2025). En a/r/tograf krysser sine spor: Om utforsking, oppdagelse og gjenkjennelse i musikalske møter med den kunstbaserte forskningsmetodologien a/r/tografi. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–24. https://doi.org/10.7577/ar.5639