Fortellerens kroppslige erfaring
A/r/tografisk praksis i lærerutdanningen
DOI:
https://doi.org/10.7577/ar.6368Emneord (Nøkkelord):
a/r/tografisk tilnærming, kroppslige erfaringer, fortellerpraksis, lærerutdanning, nærhet og distanseSammendrag
Gjennom en a/r/tografisk tilnærming har denne artikkelen til hensikt å artikulere kroppslige erfaringer fra en fortellerpraksis i barnehage og skole, og utforske hvordan disse erfaringene påvirker og utvider forståelsen av undervisningspraksis innen lærerutdanning. I artikkelen settes den a/r/tografiske tilnærmingen i dialog med et kroppsfenomenologisk perspektiv. Metodologien anerkjenner kroppslige og personlige erfaringer som prosesser som kontinuerlig samhandler med omgivelsene og verden, gjennom dynamikken av å berøre og bli berørt. Materialet består av a/r/tografens kroppslige erfaringer, organisert fra tre posisjoner relatert til nærhet og distanse: 1) Balansert, 2) Tett på, og 3) Distansert. Sentralt i diskusjonen er refleksjoner over de potensielle interaksjonene som oppstår mellom fortelleren og barnet, og på nye måter mellom underviseren og studentene. Med denne tilnærmingen søker jeg å bidra til å utvide perspektivene på lærerutdanneres praksis og å utvide og nyansere samspillet mellom lærerutdannere og studenter, ved å foreslå tre mulige posisjoner av nærhet og distanse.
Foto: Ingvild Olsen Olaussen
Referanser
Aspeli, W. (1996). Fortell! Fortell! Pedagogisk forum.
Bae, B. (2009). Children’s right to participate – challenges in everyday interactions. European Early Childhood Research Journal, 17(3), 391-406. https://doi.org/10.1080/13502930903101594
Belliveau, G. (2015). Research-based theatre and a/r/tography: Exploring arts-based educational research methodologies. p-e-r-f-o-r-m-a-n-c-e, 2.
Brecht, B. (1982). Om tidens teater: en ikke-aristotelisk dramatik. Gyldendal. (Tysk originalutg.: Frankfurt aM: Suhrkamp, 1957).
Bro, V. (1996). Orkanens øje – en bog om folkelig historiefortælling og dens sceniske fremstilling. Drama.
Dahlsveen, H. (2008). Innføringsbok I muntlig fortellerkunst … eller Sipp snapp snute, så var fortellingen ute og Tipp tapp tynne, nå kan du begynne. Universitetsforlaget.
Dahl, T. & Østern, T. P. (2019). Dybde/læring med overflate og dybde. I T. P. Østern, T. Dahl, A. Strømme, J. Aagaard Petersen, A.-L. Østern & S. Selander (Red.), Dybde/Læring – en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming (s. 39-56). Universitetsforlaget.
Eisner, E. (2008). Art and knowledge. I G. J. Knowles, & A. L. Cole (Red.), Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues (s. 3-12). Sages Publications. https://doi.org/10.4135/9781452226545.n1
Engelsrud, G.H. (2021). Å flyte rundt i kroppslig eksistens – læringens grunn? I Tone Pernille Østern, Øyvind Bjerke, Gunn Engelsrud og Anne Grut Sørum (Red.), Kroppslig læring – perspektiver og praksiser (s. 44-59). Universitetsforlaget.
Fels, L. (2012). Collecting data through performative inquiry: A tug on the sleeves. Youth Theatre Journal, 26(1), 50-60. https://doi.org/10.1080/08929092.2012.678209
Hernes, L., Horn, G. & Reistad, H. (2000). Teater for barn. Tell forlag.
Horn, G. (2005). Alene med publikum. Fortellerkunst og teater for en aktør. Tell forlag.
Irwin, R. L., LeBlanc, N., Ruy, J. Y. & Belliveau, G. (2018). A/r//tography as Living Inquiry. I P. Leavy (Red.), Handbook of Arts-Based Research (s. 37-53). The Guilford Press. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.393
Irwin, R. L. & S.Springgay (2008). A/r/tography as Practice-Based Research. I S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo & P. Gouzouasis (Red.), Being with A/r/tography (s. xix-xxxiii). Sense publishers. https://doi.org/10.1163/9789087903268
Jerstad, M. (2002). Fortellerkunst. Om eventyr, myter, mystiske bilder, historie og fortellerteknikk. Mimir fortellerforlag.
Keable, G. (2017). The natural Storyteller. Hawtorn Press.
Leavy, P. (2018). Handbook of Arts-based Research. The Guilford Press.
Lwin, S.M. (2010). Capturing the dynamics of narrative development in an oral storytelling performance: A multimodal perspective. Language and Literature 19(4), 357-377. https://doi.org/10.1177/0963947010373029
Lwin, S.M. (2020). A Multimodal Perspective on Applied Storytelling Performance – Narrativity in Context. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351059992
Løkken, G. (2004). Toddlerkultur. Om ett- og toåringers sosiale omgang i barnehagen. Cappelen akademisk forlag.
Merleau-Ponty, M. (1968). The visible and the invisible. Followed by working notes.
Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Oversatt til dansk ved Bjørn Nake. Innledning ved Dag Østerberg. Pax Forlag. Northwestern University Press (orig. Le visible et l'invisible 1964).
Olaussen, I. O. (2006). Fortellerens perspektiv. Drama, 4(2006).
Olaussen, I. O. (2018). Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv. Doktorgradsavhandling. NTNU. ISBN: 978-82-326-3488-0
Olaussen, I. O. (2023). Med usikkerhet som fundament – fortellinger som former. I M. Heldal. T. Hagen, I. O. Olaussen & G. M. D. Haugen (Red.), Barnehagelæreren i en foranderlig verden. (s. 218-230). Fagbokforlaget.
Pellowski, A. (1990). The World of Storytelling. H. W. Wilson.
Sobol, J., Gentile, J.S. and Sunwolf (2004). "Once Upon a Time: An Introduction to the Inaugural Issue," Storytelling, Self, Society: An Interdiscipinary Journal of Storytelling Studies Vol. 1(1), Article 1. https://digitalcommons.wayne.edu/storytelling/vol1/iss1/1
Sobol, J.D. (1999). The Storytellers’ Journey. An American Revival. University of Illionos Press.
Springgay, S., Irwin, R.L. & Kind S.W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. I Qualitative Inquiry, 11(6), 897-912. Sage publications. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
Stavik-Karlsen, G. (2014). Konturer av sårbarhetens pedagogikk. I A.-L. Østern (Red.), Dramaturgi i didaktisk kontekst. (s.149-168). Fagbokforlaget.
Thonsgaard, K (1998). Drømmenes torv – om muntlig fortællerkunst. Klim.
Wilson, M. (2006). Storytelling and theatre- Contemporary storytellers and their art. Palgrave Macmillan.
Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5). https://doi.org/10.23865/jased.v1.982

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Ingvild Olaussen

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.