Å leve som a/r/tograf – Et nordisk perspektiv

Introduksjon til del 2

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.6381

Emneord (Nøkkelord):

a/r/tografi, redaksjonsarbeid, kollektiv dugnad, praksisfellesskap, rhizomatisk, etikk, det personlige, resonans, akselerasjon

Sammendrag

Denne artikkel innleder den andre og siste delen av temanummeret Å – leve som a/r/tograf – Et nordisk perspektiv. Redaksjonen gir først noen innblikk i overveielser og diskusjoner gjennom tre års redaksjonsarbeid, før de presenterer den andre delens bidrag – seks vitenskapelige artikler og én eksplorativ tekst. De nordiske forfatterne som fyller de to delene av spesialnummeret utgjør et kor av stemmer fra forskjellige faggrupper innen kunst- og kulturfeltet, og et utall av tematikker med mangfoldige innganger til a/r/tografisk forskning blir berørt. Redaksjonen har vært mer (og tidvis mindre) sammenvevd med forfattere, hverandre, fagfeller og med deres teorier i flere år. Her forsøker de på rhizomatisk vis å trekke frem tematikker og begreper som de har levd med gjennom dette redaktørarbeidet, og det gjøres både i (praksis)fellesskap og som individuelle tanke-dialoger. Det handler om redaksjonelt arbeid som kollektiv dugnad, om plassen denne form for arbeidsinnsats har i det akademiske regnskapet og om etikkens betydning og områder i a/r/tografisk forskning.  Videre belyses også begreper og særtrekk ved den a/r/tografiske forskningspraksisen som har utfordret og fått dem til å stoppe opp tenke en gang til – eksempelvis det personlige, det som virker affektivt og det som skaper resonans.

Foto: Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Forfatterbiografier

Maybritt Jensen, OsloMet - storbyuniversitetet

Maybritt Jensen er førstelektor i drama ved institutt for barnehagelærerutdanning, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Universitetet i Sørøst-Norge

Ann-Hege Lorvik Waterhouse (Ph.d.) er professor i forming, kunst og håndverk ved institutt for estetiske fag, Universitetet i Sørøst-Norge. Hun er også professor II ved institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet.

Ingrid Danbolt, OsloMet - storbyuniversitetet

Ingrid Danbolt er førstelektor i musikk på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Torill Vist, OsloMet - storbyuniversitetet

Torill Vist (Ph.d.) er professor i musikkpedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Referanser

Antun, A. G. S. Fagdidaktikk for lærerutdanneres undervisningsforberedende praksis [Subject didactics for teacher educators’ teaching preparatory practice]: Et a/r/totek og en modell for a/r/tografisk (ut)forsking [An a/r/totheke and a model for a/r/tographic (re)search]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2). https://doi.org/10.7577/ar.5471Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway. Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press.

Benestad, F. (1983). Musikk og tanke [Music and thinking]. Aschehoug.

Berndsen, M., Haastrup, L., & Jørgensen, I. U. (2024). Artographic movements: Towards becoming an artographer in a material cultural practice. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–38. https://doi.org/10.7577/ar.5469

Bickel, B. (2008). Who will read this body? An a/r/tographic statement. In M. Cahnmann-Taylor & R. Siegesmund (Eds.), Arts-based research in education foundations for practice (1st ed., pp. 125–136). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315796147

Braidotti, R. (2018). A theoretical framework for the critical posthumanities. Theory, Culture & Society, 36(6), 31–61. https://doi.org/10.1177/0263276418771486 (Original work published 2019)

Ceder, S. (2015, April 18–20). Diffraction as a methodology for philosophy of education [Paper presentasjon]. AERA conference 2015: Toward justice: Culture, language, and heritage in education research and praxis, Chicago, IL, USA.

Csikszentmihalyi, M. (2002). Flow: The classic work on how to achieve happiness. Rider.

Deleuze,G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus. University of Minnesota Press.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1994 [1991]). What is philosophy? Colombia University Press.

Fels, L. (2012). Collecting data through performative inquiry: A tug on the sleeves. Youth Theatre Journal, 26(1), 50–60. https://doi.org/10.1080/08929092.2012.678209

Flønes, M. (2023). Diffracting through an ethical itch: Becoming a response-able dance education researcher. Journal for Research in Arts and Sports Education, 7(2), 1–19. https://doi.org/10.23865/jased.v7.5086

Fuglestad, S. (2024). «Jeg følte at jeg faktisk ‘var’ der». Resonans og berørthet mellom utøver og publikum i 'Enkemesse i en allehelgensnatt' [‘I felt like I ‘was’ actually there’: Resonance and affectivity between the performer and the audience in ‘Widow’s Mass on All Saints’ Eve.’] Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–31. https://doi.org/10.7577/ar.5461

Haukenes, S. En a/r/tograf krysser sine spor [An a/r/tographer crosses her paths]: Om utforsking, oppdagelse og gjenkjennelse i musikalske møter med den kunstbaserte forskningsmetodologien a/r/tografi [On exploration, discovery, and recognition in musical encounters with the arts-based research methodology of a/r/tography]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–24. https://doi.org/10.7577/ar.5639

Ingold, T. (2020). Correspondences. Polity Press.

Irwin, R. (2008). Communities of a/r/tographic practice. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. 71–80). Sense Publishers.

Irwin, R. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Irwin, R., & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practise-based research. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. xix–xxxiii). Sense Publishers.

Jamouchi, S. Made by entangled words and wool: Rhizomatic relations in writing and making with(in) the phenomenon of wool felting. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–29. https://doi.org/10.7577/ar.5463Jevic, L. L., & Springgay, S. (2008). A/r/tography as an ethics of embodiment. Qualitative Inquiry, 14(1), 67–89.

LeBlanc, N., & Irwin, R. (2019). A/r/tography. In G. Noblit (Ed.), Oxford encyclopedia of qualitative research methods in education (pp. 1–21). Oxford University Press.

MacLure, M. (2013). The wonder of data. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 13(4), 228-232. https://doi.org/10.1177/1532708613487863

Magnusson, L. O., Ilje-Lien, J., & Kaihovirta, H. M. (2024). Polyphonic voices for the future: The a/r/tographer’s entangled becoming. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–22. https://doi.org/10.7577/ar.5617

Manning, E. (2016). The minor gesture. Duke University Press.

Merleau-Ponty, M. (1968). The visible and the invisible. Northwestern University Press.

Merleau-Ponty, Maurice. (1994). Kroppens fenomenologi.[Phenomenology of perception] Pax Forlag.

Olaussen, I. O. Fortellerens kroppslige erfaring [The Storyteller’s bodily experience]: A/r/tografisk praksis i lærerutdanningen [A/r/tographic practice in teacher education]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–22. https://doi.org/10.7577/ar.6368

Moe, J. En a/r/tografs tilblivelse [The becoming of an a/r/tographer]: En re-konseptualisering av egen profesjonsforståelse [A re-conceptualization of professional identity]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–29. https://doi.org/10.7577/ar.5472Rosa, H. (2019). Resonance: A sociology of our relationship to the world. Polity Press.

Rosa, H. (2024). Akselerasjon og resonans: Artikler om livet i senmoderniteten [Acceleration and resonance: Articles about life in late modernity]. Cappelen Damm.

Seigworth, G.J & Gregg, M. (2010) An Inventory of Shimmers in Gregg, M. & Seigworth, G.J. (eds.) The Affect Theory Reader. Duke University Press.

Springgay, S. (2008). An ethics of embodiment. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. 153–165). Sense Publishers.https://doi.org/https://doi.org/10.1163/9789087903268

Springgay, S. (2020). Feltness: On how to practice intimacy. Qualitative Inquiry, 27(2), 210–214. https://doi.org/10.1177/1077800420932610

Springgay, S. (2022). Feltness: Research-creation, socially engaged art, and affective pedagogies. Duke University Press. https://doi.org/10.1515/9781478023531

Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C., & Gouzouasis, P. (Eds.). (2008). Being with a/r/tography. Sense Publishers. https://doi.org/https://doi.org/10.1163/9789087903268

Taylor, C. A. (2021). Knowledge matters: Five propositions concerning the reconceptualisation of knowledge in feminist new materialist, posthumanist and postqualitative approaches. In K. Murris (Ed.), Navigating the postqualitative, new materialist and critical posthumanist terrain across disciplines. An introductory guide (pp. 22–42). Routledge.

Tullberg, M., & Sæther, E. (2024). Axes of resonance in music education: An artographic exploration. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–25. https://doi.org/10.7577/ar.5402

Vist, T. (2025). Ti år med Ludt og Lillebror: Poetiske skriveprosesser i forskning, undervisning og kunstnerisk virke. [Ten years with Ludt and Lillebror. Poetic writing in research, teaching and artistic practice]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–24. https://doi.org/10.7577/ar.5620

Winther, H. (2007) Bevægelsespsykologi – kropssprog og udvikling i det professionspersonlige rum in Herskind, M. (eds.) Kropslighed og læring i daginstitutioner. Billesø & Baltzer.

Ørbæk, T. (2024) Learning through a separation process: An embodied a/r/tographic inquiry. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–23. https://doi.org/10.7577/ar.5329

Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat [Researching art as a methodological practice with aesthetics as a mandate]. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5), 7–27. http://dx.doi.org/10.23865/jased.v1.982

Østern, T. P., Reppen, C., O’Connell, S., & Daneberg, M. Choreographer/Researcher/Teacher: Developing A/R/Tography as approach to the BA in Dance Pedagogy at Stockholm University of the Arts in a professional learning community of teachers. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–27. https://doi.org/10.7577/ar.5460

Manipulated photo of branches with snow in front of brick wall.

Publisert

2025-06-30

Hvordan referere

Jensen, M., Waterhouse, A.-H. L., Danbolt, I., & Vist, T. (2025). Å leve som a/r/tograf – Et nordisk perspektiv : Introduksjon til del 2. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–21/22. https://doi.org/10.7577/ar.6381