Å leve som a/r/tograf – Et nordisk perspektiv
Introduksjon til del 2
DOI:
https://doi.org/10.7577/ar.6381Emneord (Nøkkelord):
a/r/tografi, redaksjonsarbeid, kollektiv dugnad, praksisfellesskap, rhizomatisk, etikk, det personlige, resonans, akselerasjonSammendrag
Denne artikkel innleder den andre og siste delen av temanummeret Å – leve som a/r/tograf – Et nordisk perspektiv. Redaksjonen gir først noen innblikk i overveielser og diskusjoner gjennom tre års redaksjonsarbeid, før de presenterer den andre delens bidrag – seks vitenskapelige artikler og én eksplorativ tekst. De nordiske forfatterne som fyller de to delene av spesialnummeret utgjør et kor av stemmer fra forskjellige faggrupper innen kunst- og kulturfeltet, og et utall av tematikker med mangfoldige innganger til a/r/tografisk forskning blir berørt. Redaksjonen har vært mer (og tidvis mindre) sammenvevd med forfattere, hverandre, fagfeller og med deres teorier i flere år. Her forsøker de på rhizomatisk vis å trekke frem tematikker og begreper som de har levd med gjennom dette redaktørarbeidet, og det gjøres både i (praksis)fellesskap og som individuelle tanke-dialoger. Det handler om redaksjonelt arbeid som kollektiv dugnad, om plassen denne form for arbeidsinnsats har i det akademiske regnskapet og om etikkens betydning og områder i a/r/tografisk forskning. Videre belyses også begreper og særtrekk ved den a/r/tografiske forskningspraksisen som har utfordret og fått dem til å stoppe opp tenke en gang til – eksempelvis det personlige, det som virker affektivt og det som skaper resonans.
Foto: Ann-Hege Lorvik Waterhouse
Referanser
Antun, A. G. S. Fagdidaktikk for lærerutdanneres undervisningsforberedende praksis [Subject didactics for teacher educators’ teaching preparatory practice]: Et a/r/totek og en modell for a/r/tografisk (ut)forsking [An a/r/totheke and a model for a/r/tographic (re)search]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2). https://doi.org/10.7577/ar.5471Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway. Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press.
Benestad, F. (1983). Musikk og tanke [Music and thinking]. Aschehoug.
Berndsen, M., Haastrup, L., & Jørgensen, I. U. (2024). Artographic movements: Towards becoming an artographer in a material cultural practice. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–38. https://doi.org/10.7577/ar.5469
Bickel, B. (2008). Who will read this body? An a/r/tographic statement. In M. Cahnmann-Taylor & R. Siegesmund (Eds.), Arts-based research in education foundations for practice (1st ed., pp. 125–136). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315796147
Braidotti, R. (2018). A theoretical framework for the critical posthumanities. Theory, Culture & Society, 36(6), 31–61. https://doi.org/10.1177/0263276418771486 (Original work published 2019)
Ceder, S. (2015, April 18–20). Diffraction as a methodology for philosophy of education [Paper presentasjon]. AERA conference 2015: Toward justice: Culture, language, and heritage in education research and praxis, Chicago, IL, USA.
Csikszentmihalyi, M. (2002). Flow: The classic work on how to achieve happiness. Rider.
Deleuze,G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus. University of Minnesota Press.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1994 [1991]). What is philosophy? Colombia University Press.
Fels, L. (2012). Collecting data through performative inquiry: A tug on the sleeves. Youth Theatre Journal, 26(1), 50–60. https://doi.org/10.1080/08929092.2012.678209
Flønes, M. (2023). Diffracting through an ethical itch: Becoming a response-able dance education researcher. Journal for Research in Arts and Sports Education, 7(2), 1–19. https://doi.org/10.23865/jased.v7.5086
Fuglestad, S. (2024). «Jeg følte at jeg faktisk ‘var’ der». Resonans og berørthet mellom utøver og publikum i 'Enkemesse i en allehelgensnatt' [‘I felt like I ‘was’ actually there’: Resonance and affectivity between the performer and the audience in ‘Widow’s Mass on All Saints’ Eve.’] Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–31. https://doi.org/10.7577/ar.5461
Haukenes, S. En a/r/tograf krysser sine spor [An a/r/tographer crosses her paths]: Om utforsking, oppdagelse og gjenkjennelse i musikalske møter med den kunstbaserte forskningsmetodologien a/r/tografi [On exploration, discovery, and recognition in musical encounters with the arts-based research methodology of a/r/tography]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–24. https://doi.org/10.7577/ar.5639
Ingold, T. (2020). Correspondences. Polity Press.
Irwin, R. (2008). Communities of a/r/tographic practice. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. 71–80). Sense Publishers.
Irwin, R. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
Irwin, R., & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practise-based research. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. xix–xxxiii). Sense Publishers.
Jamouchi, S. Made by entangled words and wool: Rhizomatic relations in writing and making with(in) the phenomenon of wool felting. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–29. https://doi.org/10.7577/ar.5463Jevic, L. L., & Springgay, S. (2008). A/r/tography as an ethics of embodiment. Qualitative Inquiry, 14(1), 67–89.
LeBlanc, N., & Irwin, R. (2019). A/r/tography. In G. Noblit (Ed.), Oxford encyclopedia of qualitative research methods in education (pp. 1–21). Oxford University Press.
MacLure, M. (2013). The wonder of data. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 13(4), 228-232. https://doi.org/10.1177/1532708613487863
Magnusson, L. O., Ilje-Lien, J., & Kaihovirta, H. M. (2024). Polyphonic voices for the future: The a/r/tographer’s entangled becoming. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–22. https://doi.org/10.7577/ar.5617
Manning, E. (2016). The minor gesture. Duke University Press.
Merleau-Ponty, M. (1968). The visible and the invisible. Northwestern University Press.
Merleau-Ponty, Maurice. (1994). Kroppens fenomenologi.[Phenomenology of perception] Pax Forlag.
Olaussen, I. O. Fortellerens kroppslige erfaring [The Storyteller’s bodily experience]: A/r/tografisk praksis i lærerutdanningen [A/r/tographic practice in teacher education]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–22. https://doi.org/10.7577/ar.6368
Moe, J. En a/r/tografs tilblivelse [The becoming of an a/r/tographer]: En re-konseptualisering av egen profesjonsforståelse [A re-conceptualization of professional identity]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–29. https://doi.org/10.7577/ar.5472Rosa, H. (2019). Resonance: A sociology of our relationship to the world. Polity Press.
Rosa, H. (2024). Akselerasjon og resonans: Artikler om livet i senmoderniteten [Acceleration and resonance: Articles about life in late modernity]. Cappelen Damm.
Seigworth, G.J & Gregg, M. (2010) An Inventory of Shimmers in Gregg, M. & Seigworth, G.J. (eds.) The Affect Theory Reader. Duke University Press.
Springgay, S. (2008). An ethics of embodiment. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. 153–165). Sense Publishers.https://doi.org/https://doi.org/10.1163/9789087903268
Springgay, S. (2020). Feltness: On how to practice intimacy. Qualitative Inquiry, 27(2), 210–214. https://doi.org/10.1177/1077800420932610
Springgay, S. (2022). Feltness: Research-creation, socially engaged art, and affective pedagogies. Duke University Press. https://doi.org/10.1515/9781478023531
Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C., & Gouzouasis, P. (Eds.). (2008). Being with a/r/tography. Sense Publishers. https://doi.org/https://doi.org/10.1163/9789087903268
Taylor, C. A. (2021). Knowledge matters: Five propositions concerning the reconceptualisation of knowledge in feminist new materialist, posthumanist and postqualitative approaches. In K. Murris (Ed.), Navigating the postqualitative, new materialist and critical posthumanist terrain across disciplines. An introductory guide (pp. 22–42). Routledge.
Tullberg, M., & Sæther, E. (2024). Axes of resonance in music education: An artographic exploration. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–25. https://doi.org/10.7577/ar.5402
Vist, T. (2025). Ti år med Ludt og Lillebror: Poetiske skriveprosesser i forskning, undervisning og kunstnerisk virke. [Ten years with Ludt and Lillebror. Poetic writing in research, teaching and artistic practice]. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–24. https://doi.org/10.7577/ar.5620
Winther, H. (2007) Bevægelsespsykologi – kropssprog og udvikling i det professionspersonlige rum in Herskind, M. (eds.) Kropslighed og læring i daginstitutioner. Billesø & Baltzer.
Ørbæk, T. (2024) Learning through a separation process: An embodied a/r/tographic inquiry. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–23. https://doi.org/10.7577/ar.5329
Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat [Researching art as a methodological practice with aesthetics as a mandate]. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5), 7–27. http://dx.doi.org/10.23865/jased.v1.982
Østern, T. P., Reppen, C., O’Connell, S., & Daneberg, M. Choreographer/Researcher/Teacher: Developing A/R/Tography as approach to the BA in Dance Pedagogy at Stockholm University of the Arts in a professional learning community of teachers. Nordic Journal of Art & Research, 14(2), 1–27. https://doi.org/10.7577/ar.5460

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Maybritt Jensen, Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Ingrid Danbolt, Torill Vist

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.