Academic research and artistic practice in Chain Reaction: Methodology on Two Levels
DOI:
https://doi.org/10.7577/if.v3i1.940Sammendrag
This article describes the ways in which an academic method of research was combined with an artistic method in the production of Chain Reaction, a creative project developed by the author as part of her PhD program, using the methodology of practice-based research. The article describes the research design, and displays the negotiation between two different questions throughout the project—artistic and academic—by analysing two significant moments: devising artistic work with collaborators and working with theory. It is then argued that the cooperation between artistic practice and academic research enriches each field while simultaneously creating a strong form of cultural practice with both aesthetic and epistemological elements.Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.