”Please do not disturb” - Om at opretholde nærværende dialoger mellem børn og pædagoger i børnehaver
DOI:
https://doi.org/10.7577/nbf.1551Emneord (Nøkkelord):
Attentive dialogue, dialogue interruptions, language acquisition, learning environment, kindergarten, nærværende dialog, dialogafbrydelser, nærvær, sprogtilegnelse, læringsmiljø, børnehave, sprogpædagogikSammendrag
This article seeks to investigate how and why the attentive dialogues between children and pedagogues are often interrupted, and can be difficult to establish and protect. Through field observations, it becomes clear that even dedicated and professional pedagogues are affected both by interpersonal and intrapersonal interruptions, some being of avoidable nature and others being unavoidable. Through observation and interviews, the article proposes a taxonomy for the various interruptions and their causal origin and suggestions are brought forward for how undesirable interruptions can be prevented or at least reflected upon.
Nærværende dialoger mellem børn og pædagoger bliver ofte afbrudt. Det frustrerer pædagoger og ofte også børnene, og forringer mulighederne for at bedrive professionel pædagogisk praksis. Igennem analyser af feltobservationer og interviews fremlægger denne artikel en mulig kategorisering af disse afbrydelser og en forklaring på hvorfor de finder sted, og den foreslår hvordan pædagogerne kan arbejde på at undgå uønskede afbrydelser i det daglige sprogmiljø. Studiet har forsøgt at undersøge hvordan og hvorfor nærværende dialoger mellem børn og pædagoger ofte afbrydes og kan være svære både at etablere og opretholde og skærme. Igennem flere feltobservationer er det blevet tydeligt at selv dedikerede og professionelle pædagoger afbrydes af både omgivelserne og personer udefra og dertil også af deres eget psykiske ”apparat” – med andre ord af interpersonelle såvel som intrapersonelle afbrydelser, nødvendige som unødvendige.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.