Kultur som mangfold og enfold i barnehagen
DOI:
https://doi.org/10.7577/nbf.258Emneord (Nøkkelord):
Cultural diversity, Framework Plan, Early childhood education and care, Interpretation of culture,Sammendrag
Cultural diversity and cultural naivete in early childhood education and care: In this article I focus on cultural diversity as it is presented in the Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens. The concept Kindergarten does not refer to first year in school as in USA, but refer to any kind of early childhood education and care institutions. I argue that the understanding and interpretation of culture is too narrow in this plan. It presents culture mainly as a value and as something that should be made visible and carried out in practical work in the kindergartens. I argue that this understanding of culture and cultural diversity can lead to stereotype understanding of children - children as representatives for cultural diversity. Children should only be understood as representatives of themselves and not as some kind of cultural "marionettes". As an alternative to this way of understanding culture, I present the term as way of analyzing social life, as a way of thinking, and also as different kinds of practice, something that characterize activities between people, not primarily as qualities within people.Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.