Engaging toddlers in interactions during meals: group-related joint attention
DOI:
https://doi.org/10.7577/nbf.2692Sammendrag
Knowledge on how caregivers engage and interact with groups of toddlers in childcare settings is limited. Practice in toddler care is often based on individual approaches even though childcare is a group setting. This study focused on how caregivers created joint attention with toddlers in 12 groups during mealtimes. The results showed that some caregivers took the lead and engaged their groups in sustained joint attention episodes. The children in these groups seemed to be engaged in interactions that involved multiple children and had a rich variety of content. Other caregivers seemed unengaged, and their groups had few, brief interactions that mostly did not meet the criteria for joint attention. In these groups, the interactions largely consisted of rules and regulations.
Keywords: Caregiver-toddler interactions, group-related joint attention, mealtimes, toddler childcare
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.