En förändrad yrkesidentitet: Förskollärares berättelser fyra och tolv år efter examen
DOI:
https://doi.org/10.7577/nbf.294Emneord (Nøkkelord):
Professional identity and change, Develop professionalism, Preschool-teachers’ narratives, Education and care.Sammendrag
Title: A changed professional identity: Preschools teachers’ narratives twelve years after examination.Abstract: How do preschool-teachers describe their professional work with children four and twelve years after their graduation? The purpose was also to identify important factors concerning their professional development and identity. The empirical data are the narratives of three Swedish preschool-teachers, four and twelve years after their teacher graduation. The narrative is considered, according to Giddens (2008) as an expression of the professional identity, which is regarded as a relational concept and deals with the ability to be occupied with a specific narrative. Three recurrent themes were identified in the narratives, which show a changed professional identity. The first is a changed professional identity concerning a process from adaption to challenge in relation to the preschools self-narratives. The second is about a changed professional identity in relation to care and education. The third theme describes a change from focusing the teacher’s listening to the child into supporting and challenging the child’s learning process.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.