Demokrati som möjlighet i små barns liv och verksamhet
DOI:
https://doi.org/10.7577/nbf.307Emneord (Nøkkelord):
Preschool daily life, Child rights, Affordances, Perceptual awareness, Creative constructionSammendrag
Title: Democracy as a possibility in young children’s life and activities
Abstract: In this article influence and partaking in decisions as fundamental preconditions for young children’s democratic possibilities and development are questioned. In a cultural democratic view, which is here proposed, other conditions may be more important, such as having to do with creative activities and ways to express oneself in various modes. Examples are given from daily life in and around preschool, to illustrate the reasoning of how democracy may grow and be expressed by young children, in terms of affordances, meaning making and room for action. Problems as well as possibilities are in the end a question of whose control and power will be most decisive in preschool daily life. However, it is also a question of respect. How active and autonomous may children be allowed to become?
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.