Læreplan og demokrati
Om lærernes bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratipedagogisk perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7577/njcie.2440Keywords:
democracy, citizenship, education, teaching, curriculumAbstract
In this article, we examine how social studies teachers’ say they interpret and use different parts of the curriculum in order to teach for democracy. The empirical material of the study is based on a questionnaire and semi-structured interviews with teachers in secondary school in Norway. We present three main find-ings. A first finding is that most social studies teachers plan their instruction based on the subject-specific competence aims. For most teachers, the general part of the curriculum, where democratic education is highlighted, does not constitute an articulated part of instruction. Some teachers feel, however, that they still work in accord with this part of the curriculum, but in a way better described as tacit. A second finding is that teachers agree that the subject-specific competence aims are comprehensive and that many teachers agree they are too comprehensive. A third finding is that the teachers disagree about whether conditions for democratic citizenship education are adequate or not. We suggest two inter-related reasons for this disa-greement. One reason is somewhat different interpretations of and emphasis put on the mandate to teach for democracy by different teachers. A second reason is differences in pedagogy and school culture.
Downloads
Metrics
References
Afdal, G. (2014). Etiske og pedagogiske logikker. I G. Afdal, Å. Rønning, og E. Schjetne (red.). Empirisk etikk i pedagogiske praksiser. Artikulasjon, forstyrrelse, ekspansjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Bergesen, H. O. (2006). Kampen om kunnskapsskolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Brannen, J. (2007). Working qualitatively and quantitatively. In: C. Seale, G. Gobo, J. F. Gubrium & D. Silverman (Eds.), Qualitative Research Practice, pp. 282–296. London: Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781848608191.d25
Engelsen, B. U. & Karseth, B. (2007). Læreplan for Kunnskapsløftet – et endret kunnskapssyn? Norsk pedagogisk tidsskrift, 91(7), 404–415.
Dewey, J. (2005). Demokrati og uddannelse. Århus: Klim forlag
Huang, L., Ødegård, G., Hegna, K., Svagård, V., Helland, T. & Seland, I. (2017). UNGE MEDBORGERE. Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge. The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016. HiOA: NOVA rapport nr 15/17.
Koritzinsky, T. (2012). Samfunnskunnskap (3.utg.). Fagdidaktisk innføring. Oslo: Universitetsforlaget.
Løvlie, L. (2005). Ideologi, politikk og læreplan. Norsk pedagogisk tidsskrift, 89(4), 269–278.
Meld.St.28. (2016). Fag – fordypning – forståelse: en fornyelse av Kunnskapsløftet. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
NOU 2003:16. (2003). I første rekke: forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
NOU 2014:7. (2014). Elevens læring i fremtidens skole. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole: fornyelse av fag og kompetanser. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Polyani. M. (2000). Den tause dimensjonen: En introduksjon til taus kunnskap. Oslo: Spartacus Forlag.
Rauboti, T. (2014). Det e jo ingen revolusjon det her. Ei oppgåve om Utforskaren og samfunnsfagslærarane. (Masteroppgave), Universitetet i Oslo.
Stray, J. H. (2010). Demokratisk medborgerskap i norsk skole? En kritisk analyse. (Doktorgradsavhandling), Universitetet i Oslo.
Stray, J. H. (2012). Demokratipedagogikk. I: K. L. Berge og J. H. Stray (red.), Demokratisk medborgerskap i skolen. Bergen: Fagbokforlaget.
Stray, J. H. & Sætra, E. (2015). Samfunnsfagets demokratioppdrag i fremtidens skole - En undersøkelse av samfunnsfaglæreres opplevelse av fagets rammebetingelser og Ludvigsen-utvalgets utredninger. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(6), 460–471.
Sætra, E. & Stray, J. H. (2019). Hva slags medborger? En undersøkelse av læreres ideer om opplæring til demokrati og medborgerskap i skolen. Nordic Journal of Comparative and International Education, 3(1). https://doi.org/10.7577/njcie.2441
Utdannings- og forskningsdepartementet. (2004). Kultur for læring. Oslo: Departementet.
Wahlström, N. (2016). Vad krävs av en demokratisk skola? John Deweys Demokrati och utbildning i ett läroplanteoretisk nutdisperspektiv. Utbildning & Demokrati, 25(3), 51–67.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Emil Sætra, Janicke Heldal Stray
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaration on copyright
- The author/s will keep their copyright and right of reproduction of their own manuscript, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, but give the journal a permanent right to 1) present the manuscript to the public in the original form in which it was digitally published and 2) to be registered and cited as the first publication of the manuscript.
- The author itself must manage its financial reproduction rights in relation to any third-parties.
- The journal does not provide any financial or other remuneration for contributions submitted.
- Readers of the journal may print the manuscripts presented under the same conditions that apply to reproduction of a physical copy. This means that mass reproduction of physical copies or production of copies for commercial purposes is not permitted without the agreement of the author/s.