Små- og stordriftsfordeler i yrkesfaglige løp: Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift
DOI:
https://doi.org/10.7577/njcie.3270Keywords:
vocational education and training (VET); upper-secondary education; school quality; in-depth vocational study module (YFF); rural schoolsAbstract
This study is a part of the larger Qualities in Education project, in which three upper secondary schools in Mid-Norway—an urban and two rural schools—with seemingly stark differences in quality are compared to identify possible reasons for such differences. Quality in upper secondary education in Norway is measured primarily according to students’ performance and throughput. In our study, we investigated factors connected to their geographical context that could inform quality in Norwegian upper secondary schools for students in vocational tracks. The school’s collaboration with the local labour market and its access to equipment relevant to in-depth vocational study module has been of particular interest. From interviews, we accessed the opinions of vocational teachers, heads of vocational departments and school counsellors, whereas we collected responses from 277 students in various vocational programmes by administering a survey. Our results reveal that, despite seemingly major differences in quality, the rural schools have much in common; all students become involved with the working lifestyle and tasks early on and compared to students at the urban school, most significantly agreed that vocational training as well as involvement with the working lifestyle and tasks early on work well. School counsellors particularly highlighted the benefits of using so-called “tailor seam” and “sharp assignments” for examining how they organised work processes to suitably pair students and workplaces as well as for facilitating students’ motivation and the experience of meaning. Overall, the urban and rural schools pose different benefits and challenges related to ensuring the quality of their upper secondary education.
Downloads
Metrics
References
Bruem, T. (2017). Videregående opplæring i det nye Trøndelag. Hentet fra https://docplayer.me/52555632-Videregaende-opplaering-i-det-nye-trondelag.html
Chrzanowska, J. (2002). Interviewing Groups and Individuals in Qualitative Market Research. London: SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781849209342
Falch, T., Bensnes, S. & Strøm, B. (2016). Skolekvalitet i videregående opplæring. Utarbeidelse av skolebidragsindikatorer og mål på skolekvalitet (SØF rapport 1/2016). Trondheim: Senter for økonomisk forskning.
Hovdenak, S. S. & Stray, J. H. (2015). Hva skjer med skolen? En kunnskapssosiologisk analyse av norsk utdanningspolitikk fra 1990-tallet og frem til i dag. Oslo: Fagbokforlaget.
Höghielm, R. (2014). Man lär så länge man har elever: Yrkeselevers arbetsplatslärande ur företagsperspektiv (Ratio rapport 15/2014). Hentet fra http://ratio.se/app/uploads/2014/11/man-lar-sa-lange-man-har-elever1.pdf
Høst, H., Nyen, T., Reegård, K. & Tønder, A. H. (2018). Evaluering av vekslingsmodell i fag og yrkesopplæringen. Delrapport 3 (Fafo-notat 1/2018). Hentet fra https://www.fafo.no/images/pub/2018/10266.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2013). På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen (Meld. St. 20 2012–2013). Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-20-20122013/id717308/sec1
Markussen, E., Flatø, M. & Reiling, R. B. (2017). Skolebidragsindikatorer i videregående skole. Indikatorer for skolens bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014–2015 og kullet som begynte i videgående skole høsten 2012 (NIFU rapport 7/2017). Hentet fra https://www.nifu.no/publications/1474357/
Mårtensson, A., Andersson, P. & Nyström, S. (2019). A recruiter, a matchmaker, a fire fighter: Swedich vocational teachers’ relational work. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(1), 89–110. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.199189
Nyseth, T. & Aarsæther, N. (2012). Fra implisitt til eksplisitt komparasjon: komparativ metode i stedsforskning. I A. Førde, B. Kramvig, N. G. Berg & B. Dale (Red.), Å finne sted, s. 221–236. Trondheim: Akademika forlag.
Nyen, T. & Tønder, A. H. (2012). Fleksibilitet eller faglighet? En studie av innføringen av faget projekt til fordypning i Kunnskapsløftet (Fafo rapport 47/2012). Hentet fra https://www.fafo.no/media/com_netsukii/20274.pdf
Olsen, O. J. & Reegård, K. (2013). Læringsmiljø og gjennomføring i lærer- og elevperspektiv i tre yrkesfaglige opplæringsløp. I H. Høst (Red.), Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Fokus på skoleopplæringen. Rapport 2. Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, s. 17–72 (Rapport 23/2013). Oslo/Bergen: NIFU, Fafo, Høgskolen i Oslo og Akershus og Universitetet i Bergen.
Olsen, O. J., Reegård, K., Seland, I. & Skålholt, A. (2014). På sporet av kvaliteter i lærlingenes læringsmiljø og overgang mellom skole og læretid. I H. Høst (Red.), Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Fokus på opplæringen i bedrift. Rapport 3. Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, s. 17–80 (Rapport 12/2014). Oslo/Bergen: NIFU, Fafo, Høgskolen i Oslo og Akershus og Universitetet i Bergen.
Sennet, R. (2009). Håndverkeren. Arbejdets kulturhistorie: Hånd og ånd. Gjern: Forlaget Hovedland.
Sidorkin, A. M. (2011). On the essence of education, Studies in Philosophy and Education, 30(5), 521–527. https://doi.org/10.1007/s11217-011-9258-3
Statistisk sentralbyrå. (SSB). (2018). Kommunefakta Trondheim. Hentet fra https://www.ssb.no/kommunefakta/trondheim
Ursin, M. (2019- i trykk). Kvalitetsbegrepet i den rurale videregående skolen - elevperspektivet . I E. Saur, H. Oldervik & H. P. Ulleberg (Red.), Et mangfold av kvaliteter i videregående utdanning- problematisering av en snever kvalitetsforståelse, s. 92–107. Oslo: Universitetesforlaget.
Utdanningsdirektoratet. (2016a). Yrkesfaglig fordypning - YFF (tidligere prosjekt til fordypning, PTF). Hentet fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/finn-lareplan/yrkesfaglig-fordypning/
Utdanningsdirektoratet. (2016b). Fleksibilitet i fag- og timefordelingen. Hentet fra https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Innhold-i-opplaringen/veiledning-fleksibilitet-i-fag--og-timefordeling/
Utdanningsdirektoratet. (2018). Oversikt: Trøndelag fylke. Hentet fra https://skoleporten.udir.no/oversikt/oversikt/videregaaende-skole/troendelag-fylke
Oppfølgingstenesta (2011). Forskrift til opplæringslova. Kapittel 13. Oppfølgingstenesta i videregående opplæring (FOR-2011-12-20-1522). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_15#KAPITTEL_15
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Britt Karin Utvær, Ellen Saur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaration on copyright
- The author/s will keep their copyright and right of reproduction of their own manuscript, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, but give the journal a permanent right to 1) present the manuscript to the public in the original form in which it was digitally published and 2) to be registered and cited as the first publication of the manuscript.
- The author itself must manage its financial reproduction rights in relation to any third-parties.
- The journal does not provide any financial or other remuneration for contributions submitted.
- Readers of the journal may print the manuscripts presented under the same conditions that apply to reproduction of a physical copy. This means that mass reproduction of physical copies or production of copies for commercial purposes is not permitted without the agreement of the author/s.