Skaperglede gjennom sansebasert billedskaping

En casestudie av fagdidaktisk potensial og mestringstro gjennom en billedskapende arbeidsmetode

Författare

  • Bente Helen Skjelbred Høgskulen på Vestlandet

DOI:

https://doi.org/10.7577/TechneA.6245

Abstract

Artikkelen undersøker hvordan en billedskapende arbeidsmetode kan styrke lærerstudenters mestring i billedskapende arbeid og deres fag­didaktiske kompetanse for å fremme elevers mestring i grunnskolen. Den billedskapende prosessen sees i lys av Skaalvik og Skaalviks (2021) teori om motivasjon og mestring, og Austring og Sørensens (2006) teori om skapende prosesser. Studien tar utgangspunkt i egen utvikling av en arbeidsmetode som grunnlag for lærerstudenters billedskapende arbeid. Gjennom en todelt casestudie undersøkes arbeidsmetoden først sammen med lærerstudenter i kunst og håndverk, og deretter gjennom lærer­studentenes undervisning i arbeidsmetoden på 5. trinn i grunn­skolen. Utvikling, gjennomføring og analyse av casestudien er forankret i Schöns (1983) teori om den reflekterende praktiker, samt Engelsens (2015) utgave av den didaktiske relasjonsmodellen. Basert på en tematisk analyse av refleksjons- og observasjonsnotater, fokusgruppe­inter­vju og foto viser resultatene at lærerstudentene opplevde mestring i billed­skaping som styrket deres fagdidaktiske kompetanse. Gjennom egne erfaringer med arbeidsmetoden utviklet lærerstudentene økt bevisst­­­het om metodens åpne tilnærming, noe de opplevde gjorde dem bedre i stand til å tilpasse undervisningen og støtte elevenes læringsprosesser. Funnene drøftes i lys av teori og forskning innen feltet, og i forhold til forventningene til en profesjonsrettet og praksisorientert grunnskole­lærer­utdanning.

Nøkkelord: Kunst og håndverk, billedskaping, fagdidaktikk, kreativitet, skaperglede, motivasjon, mestring

Downloads

Publicerad

2025-12-18

Referera så här

Skjelbred, B. H. (2025). Skaperglede gjennom sansebasert billedskaping: En casestudie av fagdidaktisk potensial og mestringstro gjennom en billedskapende arbeidsmetode. Techne Serien - Forskning I slöjdpedagogik Och slöjdvetenskap, 32(2), 34–51. https://doi.org/10.7577/TechneA.6245

Nummer

Sektion

Artiklar