Skaperglede gjennom sansebasert billedskaping
En casestudie av fagdidaktisk potensial og mestringstro gjennom en billedskapende arbeidsmetode
DOI:
https://doi.org/10.7577/TechneA.6245Abstract
Artikkelen undersøker hvordan en billedskapende arbeidsmetode kan styrke lærerstudenters mestring i billedskapende arbeid og deres fagdidaktiske kompetanse for å fremme elevers mestring i grunnskolen. Den billedskapende prosessen sees i lys av Skaalvik og Skaalviks (2021) teori om motivasjon og mestring, og Austring og Sørensens (2006) teori om skapende prosesser. Studien tar utgangspunkt i egen utvikling av en arbeidsmetode som grunnlag for lærerstudenters billedskapende arbeid. Gjennom en todelt casestudie undersøkes arbeidsmetoden først sammen med lærerstudenter i kunst og håndverk, og deretter gjennom lærerstudentenes undervisning i arbeidsmetoden på 5. trinn i grunnskolen. Utvikling, gjennomføring og analyse av casestudien er forankret i Schöns (1983) teori om den reflekterende praktiker, samt Engelsens (2015) utgave av den didaktiske relasjonsmodellen. Basert på en tematisk analyse av refleksjons- og observasjonsnotater, fokusgruppeintervju og foto viser resultatene at lærerstudentene opplevde mestring i billedskaping som styrket deres fagdidaktiske kompetanse. Gjennom egne erfaringer med arbeidsmetoden utviklet lærerstudentene økt bevissthet om metodens åpne tilnærming, noe de opplevde gjorde dem bedre i stand til å tilpasse undervisningen og støtte elevenes læringsprosesser. Funnene drøftes i lys av teori og forskning innen feltet, og i forhold til forventningene til en profesjonsrettet og praksisorientert grunnskolelærerutdanning.
Nøkkelord: Kunst og håndverk, billedskaping, fagdidaktikk, kreativitet, skaperglede, motivasjon, mestring
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Bente Helen Skjelbred

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).