Gruppestørrelse og lærertetthet i grunnskolefaget kunst og håndverk
Departementets anbefalinger og reguleringer i årene 1939–2020
DOI:
https://doi.org/10.7577/TechneA.6249Abstract
I Normalplanen av 1939 stod det for første gang en anbefaling om gruppestørrelse og lærertetthet i de norske grunnskolefagene sløyd og håndarbeid. Slike anbefalinger er for lengst tatt ut av læreplanen. De reguleringene som finnes i dag, står i opplæringsloven og opplæringsforskriften og gjelder all undervisning. I denne artikkelen analyseres departementets anbefalinger og reguleringer til gruppestørrelse og lærertetthet til det som i dag er faget kunst og håndverk i perioden 1939–2020. Metoden som benyttes er praksisorientert dokumentanalyse, avgrenset til analysegrepene dokumentsaker og dokumentverktøy. Analysen bygger på læreplaner, rundskriv, lover og forskrifter, og er inndelt i fire perioder: 1) 1939–1965: Nasjonal detaljstyring, 2) 1966–1985: Rammetimetall og økt lokal fleksibilitet, 3) 1986–2002: Desentralisering og stillhet, og 4) 2003–2020: Skjønnsbasert regulering og norm for lærertetthet. Resultatet viser en utvikling fra nasjonale, tallfestede reguleringer i bestemte fag til generelle og skjønnsbaserte reguleringer som gjelder all undervisning. I diskusjonen ses det nærmere på hva saken har ført og kan ha ført til i praksis, blant annet hvordan anbefalinger og reguleringer har fungert som standard for spesialrommenes størrelse. Det diskuteres hvordan dagens skjønnsbaserte regulering gir stor frihet, noe som kan skape betydelige lokale forskjeller.
Keywords: gruppestørrelse, lærertetthet, grunnskole, praksisorientert dokumentanalyse, skolehistorie, skolestyring.
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Bibbi Omtveit

Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).